dinsdag 6 februari 2007

Sampler M

Deze week breien we het laatste patroontje van Sampler M.
Maandenlang  keken we iedere zaterdag uit naar een volgend patroontje om aan onze replica sampler toe te voegen. Carla ,een SnB-ster van het eerste uur wist meer dan 800 mensen uit binnen- en buitenland enthousiast te krijgen om een schoolwerkje van zo'n 100 jaar oud na te maken. De 28 patroontjes werden bekeken, besproken, soms door Marnel gecorrigeerd en met veel plezier na gebreid. Op verzoek van Carla posten we nu een fotootje van het resultaat op de Yahoo-group.
Omdat ik soms niet kon wachten - ik ben geen breister dus er ging een wereld aan nieuwe steekjes voor mij open- heb ik veel patronen van mijn eigen antieke Sampler aan mijn replica toegevoegd. Kort voor Carla Sampler M kocht, kreeg ik bij toeval een oude breirol van een van mijn borduurvriendinnen. Sommige patronen waren op beide rollen terug te vinden, soms in een variatie en andere kwamen alleen in mijn breirol voor. Ik heb inmiddels 60 patroontjes gebreid en ben nog lang niet van plan om te stoppen.
Ook Carla en Marnel gaan door; na Sampler M komen weer nieuwe dingen op de yahoo-group. Wat die zijn is ons nog niet bekend, dat het leuk gaat worden is zeker!
Carla en Marnel, nogmaals hartelijk bedankt voor al jullie werk, enthousiasme en support, geweldig!
onderstaand een foto van mijn replica Sampler M


wie mijn oude breirol nog eens wil zien kan kijken op mijn logje van 23 mei 2006 of op 'breirol' bij de rubriek 'labels'

16 opmerkingen:

Marion zei

Wow, hij is prachtig!

Tijm zei

Help, ik loop hopeloos achter.

Mary zei

mijn complimenten!!

marian'ne m zei

Hij is prachtig geworden (wordt:-))!!!

Ik denk dat je wel 3 1/2 meter hebt, mooi hoor, op naar de tien.

Kan je nog steeds nieuwe(oude) patroontjes erbij vinden !??

Ben ook benieuwd wat Carla voor ons in petto heeft , mmmm.

Berthi zei

In één woord PRACHTIG!!

Ria zei

Voor iemand die maar weinig breit maak je er wel iets heel erg moois van.Prachtig!!
Ik ben er nog mee bezig,vandaag de grote gaten gemaakt.

Marianne zei

Zo die is lang! Je zou 'm bijna als das kunnen gebuiken :-) Nee hoor... zonde! Maar jij gaat gewoon nog even verder met de breirol. Leuk!

Marnel zei

Jouw breirol is prachtig met die toegevoegde patroontjes, dat wordt later (over 100 jaar of zo) ook een collectors item.

lieke zei

zo, die is lang, wat een werk zeg. maar wel heel leuk zo al die verschillende steekjes.

Wilma zei

Hij is schitterend!!
Wat een eind zeg!!
Ga zo door.....

basje zei

wat een leuke rol geworden en moet nu nog langer?? je verzint wel het één en ander zo aldoende , heel goed geworden , petje af

yvonnep zei

Ik moet er nog wat...maar ander goed nieuws: ben vanavond aan de wedding shawl begonnen en ineens lukte het. Dat dus maar eerst afmaken. :-)

marcella zei

Da's zeker goed nieuws yvonnep. als je tot twee uur hebt zitten breien ben je vast een heel eind opgeschoten ;) Fijn voor jou dat je er nu weer wat tijd voor hebt. succes! welke kleur heb je?

Marijna zei

Wouwww wat mooiiii!!!!

loes zei

prachtig ,maar wat doe je met een brei rol????

marcella zei

Loes, een breirol is in vroeger tijden een middel geweest om kinderen te leren breien. Er was een bepaalde opbouw in moeilijkheid en als de breirol klaar was kon het meisje breien èn ze had bovendien een patronenboek wat ze daarna kon gebruiken voor truien, sokken e.d. voor haar gezin. Onderdeel van het lesprogramma was ook het opschrijven van de afzonderlijke patroontjes in een schrift. Wat wij nu doen bij Sampler M is een stukje van de handwerkgeschiedenis herbeleven en uiteindelijk leren degenen die nog niet zo erg handig waren met naalden en wol er ook door breien. Ik had zelf jaren niet gebreid en weinig ervaring dus ik heb wel e.e.a. hier door geleerd. Aan de rol zelf heb je niet echt veel als ie af is ;) Ik denk dat ik hem in een mooi doosje doe. Leuke vraag!