donderdag 25 januari 2007

Ein-D-elijk

Na een uitgebreide lijst ABC met aanvullingen van mij en daarna nog meer aanvullingen van Marianne  die ik nog moet uitwerken komt er vandaag dan eindelijk de letter D aan bod.
D is natuurlijk van Doorpitten, de Nederlandse benaming van quilten. Voor wie niet quilt even een kleine uitleg. Na het naaien van de top -de bovenlaag van je quilt,  maak je er een drie-laags geheel van door er een batting (een tussenlaag)  en een onderkant aan toe te voegen. Deze drie lagen rijg je op elkaar en daarna pit (rijg)  je het door. Hierbij is het belangrijk dat de steekjes even groot worden. De bedoeling van dit alles is dat de drie lagen aan elkaar vast gaan zitten, doe je dat niet dan zou de vulling gaan schuiven. Dit cursuswerkje is niet afgemaakt maar het heeft wel een zeer actueel hartjespatroon.

Een bijzondere manier om door te pitten is duimquilten.  Als je in een ring quilt  kun je door de ring wat te draaien alle richtingen uit quilten, werk je in een frame dan is dat niet mogelijk. Het is handig als je dan je duim kunt gebruiken om de naald te leiden.
Ik heb het geleerd bij Esther Miller , twee dagen van 8 uur per dag aan een stuk quilten;  terwijl wij de steekjes maakten vertelde zij over haar jeugd als Amish meisje, een heel bijzondere belevenis.

D is ook van Doorstoppen. Vroeger werd aan de meisjes op school geleerd hoe je sleets of kapot linnengoed kon herstellen. Was de stof nog aanwezig dan kon men de stof verstevigen door middel van doorstoppen. Zat er een scheur of een gat in de stof dan werd de stof gestopt. Het doorstoppen werd het eerst geleerd, daarna werd er een snee in de stof geknipt en werd ook  stoppen geleerd.
Het doorstoppen werd ook gebruikt als versieringstechniek, een bijzondere vorm van stoppen is
Damaststoppen, onderstaand stoplapje met sierstopjes  maakte ik een aantal jaren  geleden. Het ligt nu bij de lijstenmaker om ingelijst te worden.

De D is ook van Double Weddingring, een prachtig patchworkpatroon wat traditioneel ter ere van  huwelijken wordt gemaakt. Als beginnend quiltster heb ik een klein stukje van een groepsquilt mogen maken voor een quiltvriendin die haar 25-jarig huwelijksfeest vierde... Hier zie je op foto hoe de quilt geworden is en wat mijn aandeeltje erin was. ( het zesde blokje van de bovenste rij)

Door goed gebruik van  lichte en donkere stoffen  zijn er  (lichte) diagonalen in de quilt ontstaan, Prachtig!

Andere klassieke patchworkpatronen zijn:
Diamond square en Drunkards path
De D is ook de eerste letter van Dillmont, Thérèse de Dillmont, de schrijfster van  Ouvrages de Dames, een van de meest verkochte en meest uitgebreide handwerk-encyclopedieën. Het boek is uitgebracht door DMC, bekend van oonder andere de bekende strengetjes splijtgaren.
Een stukje uit de rijke geschiedenis van DMC ( Dollfus, Mieg &Co) vind je hier
Wat hebben we verder nog? Doorstikken, draad opnaaien, heel veel 'dubbele' borduursteken, van dubbele flanelsteek tot dubbele knoopsteek, veel steken die diagonaal gewerkt worden, drukknopen, draadspanning en Deruta. Wat dat laatste is, daar ben ik nog niet achter
Toch nog gevonden: Deruta workErg mooie website is dit, wat een leuke boekjes zijn daar te koop!


 

21 opmerkingen:

annette-h zei

Ben d'r stil van geworden...leuk om te lezen!

basje zei

wat weer een leuke lijst van DDDDDDDD kna¨p hoor en je quilthartjes zijn mooi.

marian'ne m zei

Wat een lijst, en wat een mooi handwerk daarbij. Het stoplapje zó mooi.

Welke maat ring Quilt jij !??
En jou blokje 'springt' eruit hoor :-)).

En jij komt er vast wel achter wat Deruta is !!!

marcella zei

leuk linkje voor Marianne L
http://www.italiainvita.it/uk/forum2005/workshop.shtml

marcella zei

dit is leuk!
http://www.ivarose.com/bargain_bin?b=1

Marianne (Libracat) zei

Leuk al die informatie! Dat hiervan veel mag volgen! Techniek en geschiedenis friek zogezegd ;-)

Deruta
Dat is Italiaans borduurwerk op afgetelde draden dat op een fijn open weefsel uitgevoerd wordt. De ontwerpen zijn voornamelijk vierkant en geometrisch.

Marianne (Libracat) zei

Leuk al die informatie! Dat hiervan veel mag volgen! Techniek en geschiedenis friek zogezegd ;-)

Deruta
Dat is Italiaans borduurwerk op afgetelde draden dat op een fijn open weefsel uitgevoerd wordt. De ontwerpen zijn voornamelijk vierkant en geometrisch.

Wilma :o) zei

Leuk al die informatie!!!
Het stoplapje is ook erg mooi. Ik heb nog twee patronen liggen en moet daar ook maar eens aan beginnen. Erg leuk om dit allemaal te lezen en wat een mooie handwerken.
Van de week jouw log gelezen vanaf het begin. Wat een mooie dingen staan er op jou log!!!

Berthi zei

Zo, zo, er is genoeg te vinden op het gebied van de D. Leuk om te lezen, Marcella. Mij spreekt het stukje over de hartjes bijzonder aan; de Amish quilts zijn bij mij favoriet.

marian'ne m zei

Hai Marcella, ik wilde even het patroon van het bruidstasje weer bekijken, maar ik kan niet meer ver genoeg terug in je archief, klopt dat ?
Het staat op 28 febr. 2006.en het voorbeeld op 21 febr. 2006.
Kan ik het nog ergens bekijken, of is het er niet meer ?

marcella zei

Marianne, het is er nog wel. Als je in de archieven links naar april gaat kun je daar boven aan de balk weer een maand terug en vandaar nogmaals etc.

marcella zei

Wilma, grappig dat jij mijn log vanaf het begin hebt terug gelezen. Ik ook toevallig deze week. Ik ben bezig om een bruikbare back-up te maken dus alle verhaaltjes komen bij mij nogmaals langs. Toch wel genieten nu ik het allemaal weer terug zie.

marcella zei

Berthi, dit patroon kwam nou net niet bij Esther Miller vandaan. Mij spreekt de eenvoud van Amish quilts ook aan. In Val D'Argent wordt er ook altijd veel aandacht aan besteed. Vorig jaar gaf Esther Miller daar een lezing over haar jeugd, dat was erg boeiend.

marian'ne m zei

Dank je, wat een suffie ben ik.
Bedacht mij opeens dat ik een fout had gemaakt, maar nu zie ik dat jij het bruidstasje plat hebt gemaakt en het ander is getorst, vandaar.

Leuk he je eigen web weer eens terug te lezen, sommige dingen zijn weer nieuw voor je en de reakties ook vaak zo gezellig en of leerzaam :-)).

Marianne (Libracat) zei

Dat is een zeker een smul link!
weer een mooi artikel in je log! Wat maak jij toch prachtige dingen. Dingen is eigenlijk een te oneerbiedig woord daarvoor, maar je begrijpt vast wat ik bedoel :-)

Wilma :o) zei

Marcella het is smullen om die mooie handwerken terug te zien. Nou voor mij was het nieuw. Toen ik ben begonnen met loggen heb ik jouw log niet terug gelezen. Nu dus wel. En zag wel een hele mooie Baby Jane staan!!! Het was erg leuk om het te lezen. Dus die mooie handwerken komen weer een keer aan bod!!! :o)

Marianne (Libracat) zei

Ik vind ook dat Marcella een heel mooi informatief weblog heeft met heel veel voorbeelden. Ik lees dit soort artikelen bijzonder graag. Het is net een digitaal handwerkblad :-)

marcella zei

Marianne L en Wilma , ik zit blozend achter m'n pc ;)
wat een lieve reacties! Ik ben erg druk bezig geweest om de laatste logjes veilig te stellen in Word en straks brand ik er een cd-tje van. Eerst nog een nieuw logje, dan heb ik er precies 200.

marian'ne m zei

Marcella, zag dat je het boek besteld hebt. Het is kleiner dan je zou verwachten (15 bij 20 cm), maar met ontzettend veel informatie en idd prachtige foto's.

Marianne (Libracat) zei

Ik zou de inhoud ook maar goed bewaren. Je steekt er zoveel tijd en energie in dat het zonde zou zijn als het op een of andere reden 'weg zou raken'.
200 weblogjes... gefeliciteerd!

friesfroukje zei

Interessante info & Leuk om te lezen!