maandag 20 december 2010

Oud Goed

Twintig december en de dag dat het tweede log over het project 'oud goed' online gaat. Samen met Betty en Monica is een oud plan van stal gehaald wat we alle drie afzonderlijk al heel lang hadden: een quilt maken van de oude resten linnengoed die we al jaren verzamelen.
Een maand geleden was 'de aftrap' van het project en schreef ik er dit log over.
Inmiddels heb ik mijn Plan herzien. Volgens mijn laatste inzichten is er namelijk Geen Plan.
Dacht ik zaterdag nog een vrolijk log te schrijven hoe ik het weekend zou doorbrengen met mijn tapisserierolletje, al snel bleek dat er iets anders van mij werd verwacht, namelijk om vandaag met een update te komen van mijn oudgoed-vorderingen.
Gisteren heb ik de hele dag gezellig tussen mijn oude lapjes doorgebracht en dit log zal veel foto's laten zien. Niet omdat er zoveel werk verricht is, maar het leidt de aandacht wat af :)
allereerst wil ik aan Betty twee boeken met -meest Franse- schoollapjes laten zien:
Beide boeken zijn geschreven door Muriël Brunet en te koop via uitgeverij Marabout.
Net als Monica heb ik een aantal stukjes oud school naaiwerk die ik in mijn quilt wil verwerken.
en dat bracht direct ook probleempje een ter tafel: sommige stukken hebben wat vlekjes of vergeelde randjes. Ik vroeg me af of ik alles eerst zou wassen. Uiteindelijk heb ik besloten om dat niet te doen. Er zit soms nog oud appret in de stof en dat zou er met wassen uitgaan. Juist dat oude appret geeft een mooie glans en stevigheid die ik zou willen bewaren. Ook zijn er soms met potlood cijfers op de scholwerkstukjes geschreven, ook die zullen er met wassen uitgaan. Verder is bij een enkel monogram ook de blauwe kleurstof nog zichtbaar waarmee de letter opgetekend is geweest.
Ik laat het allemaal zitten, zoals ik de stof heb gekregen, zo blijft het.
Ik vond een oud stoplapje met twee stopjes in wit met een snee erin. Dat zijn moeilijke stopjes omdat de stof daar beschadigd is. Ook dat lapje krijgt straks ergens een plekje in de quilt.
Gisteren heb ik alvast en zonder Plan wat onderdeeltjes aan elkaar genaaid
een proefstukje met frivolité knoopwerk, een geborduurd monogram op oud linnen, een stukje Iers haakwerk en twee lapjes schoolwerk, de een met een sluiting en geborduurde knoopsgaten, de ander met verstelwerk. Ik ga meer van deze kleine onderdeeltjes aan elkaar zetten en die voeg ik op een later tijdstip bij elkaar.
Net als Betty ben ik ook begonnen aan een replica van een rood schoollapje bij gebrek aan een oude die ik daarvoor zou willen gebruiken. Ik maakte er een naar een idee uit het linkerboekje op de foto.
Het lapje is nog niet af. Ik borduurde het wel op een lapje oud linnen om geheel in de oud goed sfeer te blijven.
Op dit moment heb ik een aantal 'eilandjes' met aan elkaar genaaide deeltjes:
Of dit straks op deze manier in de quilt komt zal nog moeten blijken. Voorlopig 'brei' ik gezellig allerlei lapjes aan elkaar en zie wel hoe dat ooit tot een quilt gaat leiden ;)
Voor nu:
Doosje gezien, logje uit!
oh ja, vergeet niet om een kijkje te nemen bij Betty en Monica
*************************************
UPDATE Er is nog meer oud goed te bekijken en wel bij Jookies. Joke heeft vandaag besloten om ook mee te doen met het oud goed project, haar eerste verhaal staat inmiddels online.

Geen opmerkingen: