dinsdag 23 februari 2010

Vier opdrachtjes

In het vorige log liet ik een aantal cadeautjes zien die ik kreeg van webloggers en vrienden die de tentoonstelling bezochten.
Ik heb er nog een aantal te laten zien die ik tijdens de opening kreeg van Sanny de Zoete.
Ze had goed gekeken waar mijn belangstelling ligt want ze kwam met een viertal erg leuke, nuttige en fraaie cadeautjes aan.
Allereerst kreeg ik een stukje zeer fijne tule. Ik gebruik zelf al een fijne tule die ik in Frankrijk koop bij Broderies de Lunéville en daarvan heb ik de tussenzetseltjes in tule borduurwerk gemaakt. Deze van Sanny is oud en van een nog veel fijnere kwaliteit

Ik heb zowel de Franse als die uit Delft op een foto gezet zodat je het verschil goed kunt zien. Natuurlijk ga ik een mooi werkstukje maken op deze tule, maar niet als tussenzetseltje maar als lapje. Ik wil dan ook proberen om me het tamboereerwerk eigen te maken. Dat is een kettingsteek volgens patroon haken op het tule met een zeer fijn haaknaaldje.

Dan kreeg ik vier kaartjes met chenille garen om mee te borduren. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zoiets nog niet eerder had gezien.

Je ziet al op de foto dat het erg dunne draadjes zijn. Ook hier wil ik een klein werkstukje voor de souvenir van maken. Ik denk wel dat ik Sanny nog even om raad ga vragen hoe ik met dit garen kan borduren.

Verder werd ik verrast met een zakdoekje. Niet eentje voor De Verzameling maar eentje die door de maakster nooit is afgemaakt. Drie kanten zijn netjes voorzien van een leuk naaldkantrandje, de vierde is maar voor een klein gedeelte afgewerkt. Dat lijkt me nog een hele klus want ik moet natuurlijk ook aan een bijpassend garen zien te komen. Ik vind het wel een leuke uitdaging waar jullie natuurlijk ooit meer over gaan horen.

Als vierde en laatste opdrachtje kreeg ik een oud voorbedrukt lapje Richelieu met de opdracht om het half af te gaan maken zodat je het hele borduurproces kunt volgen. Ook dat lijkt me een erg leuk idee, we hebben afgesproken dat ik het papiertje wat er nog aan zit op het lapje laat zitten en dat ik het zo in de laatste 6 meter van mijn rol verwerk.

Ik heb de komende maanden nog een hoop te doen. Nogmaals heel hartelijk dank voor de zeer gewaardeerde cadeautjes, Sanny.

19 Reacties

Geen opmerkingen: