maandag 1 juni 2009

Zakdoekje leggen

Het heeft even geduurd voor ik mijn zakdoekje weer terug had. Wilde ik net afspreken met Corine werd ik ziek, daarna ging zij heerlijk lang op vakantie, nieuwe afspraak gemaakt en vervolgens moest ik naar een begrafenis. Vorige week ben ik met zoonlief naar Delft gegaan, zijn "oude" studiestad. We hadden prachtig weer en begonnen met een bezoekje aan Sanny de Zoete waar hij, zoals van een DS verwacht wordt "urenlang" rustig afwachtte tot alle mooie lapjes en doekjes voorbij waren gekomen. Ik hield er nog een prachtig zakdoekje aan over, maar daarover later meer. Vervolgens namen we een heerlijke lunch onder de bomen van de Beestenmarkt en vervolgens liepen we samen naar het atelier van Corine. Erg leuk om daar ook al het moois te mogen bewonderen.
Ik had nog beloofd om met betere en vooral met meer foto’s te komen van het zakdoekje. Bij deze dan, speciaal voor de nieuwsgierigsten der nieuwsgierigen ;)

Dit is het zakdoekje helemaal op een klein randje na wat stiekem van de foto gewandeld is.

Het middenmotief, een traditioneel boompje dat eigenlijk meestal in kruissteekjes wordt geborduurd vertaalde ik in platsteekjes en Franse knoopjes.

De spreuk borduurde ik in steelsteek, je moet hem per regel lezen, links en rechts van het boompje en daarna de volgende regel:

Schoen liefken jent, ontvanc die gaven
die ick iu sent, al is die gaven clin, ghi
vet vel vat ick mien

Vrij vertaald betekent het: Lief meisje, ontvang het presentje wat ik je stuur, al is het maar klein, je weet wel wat ik er mee bedoel.

onderaan borduurde ik nog de initialen van de maakster en het jaartal:

over twee draadjes geborduurd op het batisten zakdoekje. Ik heb er i.v.m. de pietepeuterigheid een rolcentimeter naast gelegd.

Midden boven zit nog een machinaal geborduurd lintje met de naam Sophie, de toekomstige eigenaresse van het zakdoekje en dan zijn we bijna rond, op de hoekjes na:

Omdat mijn zakdoekje in oktober al verstuurd was voor de wedstrijd was het voor mij ook een verrassing om mijn zakdoekje weer in handen te hebben. Het ligt nu in de doos met zakdoekjes, een collectie die de laatste tijd steeds maar groter wordt :)
23 Reacties

Geen opmerkingen: