dinsdag 28 oktober 2008

Blijde verwachting

Ik schreef het zaterdag al, ik kreeg een brief met een prachtig postzegeltje.
Na een dagje winkelen in Utrecht stapte ik enigszins moe over de drempel en zag de envelop naar me knipogen. Voor mij? De brief kwam van het museum voor Naaldkunst en het postzegeltje was een gelegenheidszegel speciaal gemaakt bij de komende uitgave over Souvenirs de ma Jeunesse.

Ik schreef er al eerder over en "het boek" gaat er nu echt komen!
In de zomer van 2009 komt de nieuwe uitgave van het Museum van Naaldkunst uit en ditmaal is het onderwerp de Souvenir de ma Jeunesse. Het boek behandelt de geschiedenis van de pronkrol of Souvenir de ma Jeunesse tussen 1870 en 1935

"Het was in de 19e en begin twintigste eeuw de gewoonte om tijdens het verblijf op een meisjes pensionaat de werkstukken nuttige en fraaie handwerken te bewaren on de vorm van een handwerkrol of een album. Ook de proeven van bekwaamheid van industriescholen, kunstnaaldopleidingen en kweekscholen voor onderwijzeressen werden veelal zorgvuldig bewaard.

In het boek wordt een kleurrijke beschrijving gegeven van een groot aantal handwerkrollen, albums en losse proeven van fraaie handwerken uit de collectie van het museum. Aan de hand van oude foto’s en documenten wordt ingegaan op het ontstaan van het particuliere meisjesonderwijs. Een fraaie handwerkrol is op bijna ware grootte afgebeeld en kan gebruikt worden als voorbeeld voor repliceren. tenslotte worden drie telpatronen opgenomen." aldus een gedeelte van de tekst op de kaart.

Bij deze hebben jullie gelijk ook een glimp van het witwerklapje waar ik op dit moment zoveel uren van mijn tijd in stop.
Dit boek is natuurlijk een must voor de souvenir liefhebber.
Bij voorinschrijving ( en wel voor 1 januari 2009) ontvang je een wel heel aantrekkelijke korting. je betaalt dan € 34,50 inclusief verzending. Na verschijning kost het boek in de winkel € 42,50
Ik ga snel de betaling regelen voor ik het in de komende kerstdrukte vergeet ;)

Voor de wijze van voor intekenen verwijs ik naar de website van het Museum voor Naaldkunst.

Voor wie nieuwsgierig is naar het garen: dit is zijde van Caron, Waterlilies in de kleur eggshell, ik bestelde het vrijdag op de handwerkbeurs en vandaag zat het bij de post. Natuurlijk heb ik er een plannetje mee ;)

19 Reacties

Geen opmerkingen: