vrijdag 3 oktober 2008

Mooi oud

De 14e Carrefour stond in het teken van oude quilts. Dit jaar was er – en ik hoop dat er nu niemand teleurgesteld is- geen Lelijke Quilterigheid te nomineren. Goed, er waren wel een aantal dingen die ik minder mooi vond, zoals het totale oeuvre van een blauwe- en grijze vuilniszakken fetisjiste die haar afvalzakken in 3D op een ondergrond brandde en dacht dat het quilts waren. Druk was het niet in haar stukje van de kerk. Dikke rijen dromden samen bij het prachtige werk van Ans Schipper aan de rechterkant, aan de linkerkant, haar kant, bleef het, toen wij er waren, angstwekkend stil. Zo gaat dat (een leermoment voor de maakster) maar voor het overige hing er dit jaar bijzonder veel en vooral prachtig werk.

Er was een tentoonstelling met antieke 19e eeuwse Amerikaanse applique quilts waarvan hieronder een voorbeeld is te zien

ander antiek was de tentoonstelling van Shizuko Kuroha die oude Japanse indigo’s verwerkte tot prachtige quilts met traditionele Amerikaanse patchworkblokken.

hierboven zo maar een greep uit de vele mooi Japanse quilt foto’s. Ook deze vind ik prachtig, wie herkent er in onderstaand juweeltje het zo bekende logcabin patroon?

Dan was er een heel bijzondere tentoonstelling met antieke stukken uit de verzameling van Michel Perrier.
Prachtige, veelal wollen quilts uit Frankijk, heel apart. Ik laat er hier een van zien.
Wij waren namelijk nogal vroeg daar tijdens de tentoonstelling en iedereen fotografeerde de quilts, wij ook. Helemaal achteraan gekomen in het zaaltje hing er een bescheiden bordje in het Frans dat men verzocht om de quilts van deze tentoonstelling niet te fotograferen. Ik houd mijn toen al gemaakte foto’s nu uitsluitend voor eigen gebruik maar onderstaande quilt heeft ook in de gids van de tentoonstelling gestaan dus ik neem aan dat ik die hier wel mag laten zien:

Wat mij opviel bij deze collectie ( overigens niet op deze quilt) was het veelvuldige gebruik van een handwerk apparaatje wat ik ook in bezit heb en waarmee je pluizige sterren kunt maken met een wollen draad. Kennelijk was het apparaatje in die tijd in de mode.Misschien zal ik daar ook eens een logje over schrijven (* noot aan zelf: eerst een probeerseltje maken)

Om mijn antieke logje niet te lang te maken stop ik hier even, volgend log schrijf ik verder over deze oude quilts. Er is nog Boutis en Amish en nieuwe quilts van oude lapjes en van reproductiestoffen van den Haan en Wagemakers en…

wordt vervolgd

17 Reacties

Geen opmerkingen: