maandag 2 januari 2006

degelijk

Deze keer geen hemdsmouw maar een voorpand.Bij het opruimen kwam ik  mijn oefenlap tegen van de opleiding die ik zo'n 25 jaar geleden volgde  bij de Rotterdamse snijschool. Omdat ik graag wilde leren naaien  heb ik me daar destijds aangemeld.  Het leek een prima idee om meteen maar een goede opleiding te kiezen. De school bestaat nog steeds en viert dit jaar haar 75 jarig bestaan  www.snijschool.nl. Van de lessen kan ik me nog herinneren dat we eindeloos lang bezig waren met patroontekenen. We kregen een plaatje van een kledingstuk en de lichaamsmaten en met die opgegeven maten  moesten we dan een passend patroon tekenen...op schaal.  Alle patroondelen werden op schaal getekend,  uitgeknipt en vervolgens in een schrift geplakt met de maten erbij. Het zag er uit als een serie Barbie patronen.Pas na een jaar kwam het naaiwerk aan de beurt. Het eerste en enige werkstuk heb ik nog, een voorpand van een damesjasje. Het bevat een rever die zo genaaid is dat de naad mooi naar binnen valt, twee verschillende knoopsgaten en vier verschillende zakken waaronder  een paspelzak en een zak met een klep.  Het geheel is van een degelijke en erg zware kwaliteit donkerblauwe stof, ik vermoed laken. Het binnenwerk van de zakken is van een onverslijtbare kwaliteit katoen en het geheel is loodzwaar Tegen de tijd dat ik  examen mocht doen zat ik midden in een verhuizing. Ik heb de opleiding  dus niet afgerond. Bij het naaien van de kleertjes voor mijn kinderen heb ik erg veel plezier gehad van het patroontekenen.

15 opmerkingen:

Juul zei

Poe, poe, ouderwetse degelijkheid! :D Maar een leuk verhaal!
Tegenwoordig mag je al blij zijn als een puber een naald en een speld uit elkaar kan houden, of een draad door het oog vd naald kan doen.
Ik heb net breinaalden gekocht, nr.6, zegt m'n zoon, later als hij ze vindt, met de naalden in z'n handen: "zijn die niet moeilijk door de stof heen te krijgen..." !!! Zie je het voor je?
Nou heeft hij mij ook niet bewust zien breien, toen was hij nog te jong, maar z'n oma wel...(altijd sokken!)
Jammer, dat de handwerklessen zijn afgeschaft!
Groetjes Juul :)
ps de rest over de breinaalden kun je bij het commentaar van Anneke's log lezen. ;)

Berthi zei

Naaien........ik had altijd ruzie met de naaimachine. Deze wilde nooit doen, wat ik wilde. Gevolg: de naaimachine staat ver weggestopt!

Marcella zei

met mijn vorige machine maakte ik ook meer ruzie..ik heb er nu eentje die voor mij denkt...altijd vanuit de zelfde positie start, druk van het voetje aanpast aan de stof zodat er nooit meer lusjes aan de onderkant zitten...Ik wil geen reclame maken maar je zou eens een van haar zusjes moeten proberen.... een eindeloos fijne machine...en ik heb ook nog een singertje ;-)

Juul, dat had mijn zoon ook gezegd kunnen hebben ;-)
ik ben benieuwd naar je brei ervaringen...ik wacht even af hoe het jou vergaat voor ik me er zelf aan waag

Marcella

Juul zei

HANDwerken! HAND-werken!
Naaimachines brrrrrr! :?
Mijn man gebruik dat DING! Ik zelden of nooit!

Marcella, ik dacht al dat jouw zoon en de mijne op dat vlak het zelfde waren. ;)

Is het echt nodig om een proeflapje te breien, daar heb ik zo'n hekel aan, :D zal ik een sjaal of een shawl gaan maken...?
Groetjes Juul. :D

marcella zei

Juul: "mijn man gebruik dat ding" vertel, vertel.....!
je hebt helemaal gelijk wat betreft het opzeggen...is tot nu toe ook de reden geweest dat ik nog lid ben...maar er is zoveel leuks....en dat moet er soms een keuze gemaakt worden.
Ik doe het nooit, een proeflapje maar ik ben dan ook na veel schade en schande nog steeds niet wijzer ;-)
en een STER in uithalen en uithuilen. heb je hier wat aan?

Marcella

Annettte zei

Ja vertel Juul, dat wil ik ook wel weten...

Ik gebruik ook niet zo veel de machine. Alhoewel ik dan wel weer van simpele vierkante blokjes quilt hou en dan gebruik ik hem wel. Gelukkig is een bepaald gedeelte van mijn voetje precies 0,5.

basje winkel zei

als een van jullie breinaalden nodig heeft,. ik heb er nog ....tig tot rondbreinaalden toe

Annette zei

Ik heb er ook veel, ben ze alleen in de verhuiziing 'kwijt geraakt'. maar ze komen vast weer boven water. Nog niet alles is uitgepakt.

Juul zei

Manlief, heeft al onze gordijnen genaaid, en ook maakt hij broeken korter, verder doet hij reparaties aan de tuin/werk kleding. Hij kan ook sokken stoppen! :D Ja, ja...
En eten koken, wassen, strijken, stofzuigen, boodschappen doen, ramen wassen, verven, stucken, behangen, parket leggen, tegels zetten, boekhouden, oldtimers opknappen, keukens verbouwen, dak dekken, banden plakken, wolkenkrabbers... ;), nou ja, zo is het wel weer genoeg...
Gewoon een alround tiepje..., en hij zet ook nog het vuilnis bij de weg en wast op zaterdag de auto's...
En dan hebben we zoonlief ook nog, die kan ook al een heleboel, maar geef hem geen naald, alhoewel, hij gebruikt ze weleens, om een splinter uit z'n hand te verwijderen. :?
Weet je wat de heren allebei niet kunnen, stilzitten!
Ze kijken vrijwel nooit langer dan ongeveer 20 min t.v., de krant is ook zo uit, dan gaan ze weer IETS DOEN...(daar valt niets meer aan te doen, ik heb het maar opgegeven)
Zo dames, dat was het weer, tot de volgende keer! :D
Groetjes Juul. :)

Marcella zei

dan zitten ze nog "in een doos" , die staan bij ons ook nog op zolder, we zijn hier 24 jaar geleden komen wonen ;-)
Basje als ik ga breien en ik heb niet de goede naalden dan maak ik graag gebruik van je aanbod..alvast bedankt.

Juul zei

Bijna nog vergeten, manlief heeft ook m'n koker met breinaalden OPGERUIMD :( , ergens in de schuur...
Vandaar dat ik maar een paar nieuwe heb gekocht, maar nu lees ik overal over rondbreinaalden... ;)
Doeiiii! Juul :)
Hoi Marcella, we zijn tegelijk aan het typen! :D

Liesje zei

En kinderkleding maken kan ze erg goed! Sommige dingen hangen nog steeds heel trots in een zak in de kledingkast wachtend op een nieuwe generatie...Nu nog wachten tot Liesje op de Lindelaan woont en een Lotje gebaard heeft...Dan kan Liesje Lotje in een aardbeienjurkje leren lopen op de lange Lindelaan.... ;)

basje winkel zei

sorry voor de vele spelfouten maar ik hen 38 gr,koorts dus

basje winkel zei

in een van de uitgaven van de , ik nowm huetr¨rode handwerkencelopie saat als ik me niet vergis een z.g. [Grolse want. Ik heb ooit een par gekregen tijdens de oorlog als kertvcadeautje van de shcaapjeswolfabrieken. rondebreinaalde zijn er in alle lengtes en diktes succes

marcella zei

Basje, ik ga straks even kijken; ik heb de rode uitgave ook.
Beterschap gewenst, marcella