zondag 20 mei 2012

Een drieling en een lapje van Alice

Toen ik deze week een logje plaatste over mijn twee nieuwste handwerkjes had ik al plannetjes om daar ook een derde opbergertje voor handwerkspullen bij te maken.
Na wat tekenwerk, heel veel steekjes en daarna het opvullen van de vlakjes kon ik gisteravond dan het mapje in elkaar zetten. Het is een mooi trio zo bij elkaar:
Hier zie je het mapje nog wat beter in beeld
Het lapje met kleine knoopjes wat er onder ligt kocht ik vorige week bij de Quilthoeve toen Supergoof haar trunkshow hield. Het lapje is er ook nog in rood en daarvan heb ik inmiddels ook iets gemaakt, waarover later meer...
Eerst nog even terug naar het mapje dat natuurlijk net zoals alle andere mapjes ook een achterkant heeft
Als ondergrond voor dit alles gebruikte ik de kleine Souvenir de ma Jeunesse die ik gisteren kocht in Delft.
Gemaakt door Alice
die met prachtige en fijne steekjes deze bloemenmand borduurde rond 1900.
Het verstelwerkje is fijntjes gemerkt met A W en
dat is niet zo heel vreemd als je Alice Wustefeld heet.
Alice naaide en borduurde vooral in de nuttige handwerken
zoals deze voorbeelden laten zien maar behalve het mooie bloemenmandje zien we ook een vrij brede rand in kantkloswerk om het geheel
Een klein 'roddeltje': terwijl ik het lapje afrekende en nog een praatje maakte zei de verkoper:"zo fijn kunnen wij het niet meer tegenwoordig". "nou, maar ik wel hoor", zei ik en laat ik nou net toevallig mijn uiterst fijne lapje in Fries wit- en sneewerk bij me hebben om aan Sanny de Zoete te laten zien.
Ik geloof dat ik de aardige meneer wel overtuigd heb dat er tegenwoordig nog fijn geborduurd en gehandwerkt wordt ;)
Nog even dit op de valreep: bovenstaande Boutis werkstukjes komen uit dit boek
Ik kocht het vroig jaar in Frankrijk waar ik ook de maakster persoonlijk ontmoette, ik schreef er eerder dit logje over. Het naai'doosje' wat ik daar laat zien staat ook nog op mijn lijstje met leuke projectjes.

26 opmerkingen:

Lida zei

Oh wat een prachtige aankopen heb je gedaan en wat een lief setje gemaakt! Nu die meneer zal wel vreemd hebben opgekeken toen hij al dat moois zag, maar ja wist hij veel dat de beste handwerkster van Nederland voor hem stond! Het is weer een heerlijk logje vol prachtige spulletjes! Geniet maar van al dat moois, groetjes
Lida

Annelies zei

Wat een mooie aanvulling op de andere twee.
Wat leuk dat je een Sovenir de ma Jeunesse kon kopen.

Chris zei

Ik weet wel zeker dat die meneer overtuigd is, dat kan gewoon niet anders met jouw fijne werk. Ik sta er altijd weer paf van!!

Martine zei

Wat een geweldige aankoop heb je gedaan.
En je mapje ook al zo lief en een mooi zacht kleurtje.

Anneke zei

wat een mooie stukken weer! gekocht én gemaakt. Ik wilde dat ik die meneer was geweest :-) had ik het ook eens met eigen ogen aanschouwd.

dulcinella zei

't Is weer allemaal even mooi en fijn afgewerkt. Ja,,die mijnheer,zal,zijn ogen wel uitgekeken hebben. Had hij wel even de verkeerde persoon uitgekozen om zoiets tegen te zeggen:-)

Guusje, zei

Wat een mooie aanvulling op de set en wat geweldig dat je een souvenir kon kopen. Het lijkt me geweldig om die helemaal te bestuderen.

Ineke zei

Wat een mooi mapje heb je gemaakt, past heel goed bij de andere 2 werkstukjes. En wat een mooie aankopen.
Groetjes

Noor zei

Aan de andere kant zag deze meneer wel dat deze Souvenir óók fijn handwerk is. Wat een mooie werkjes laatje verder zien Marcella!

Anoniem zei

Wat laat je mij weer een een prachtige werkjes zien, het zij snoepjes.
Je bent werkelijk een kunstenares hoor.
Heb je die majeunesse bij die meneer met al die mooie handwerken gekocht? Bij hem kijk ik ook altijd mijn ogen uit. Veel plezier met het werkje en dat boek ga ik ook mijn best voor doen.
Groetjes Ria

Corina zei

Prachtig vind ik je boutis werk, ik had nog nooit van de term gehoord zelfs, het niet niet helemaal hetzelfde als trapunto of wel?

katrien zei

Wat een mooie werkstukjes.
En wat leuk je kleine breirol.

Balsemien zei

Mijn neus zit tegen het scherm, Marcella wat heb je weer iets prachtigs gemaakt en zo fijntjes. Die meneer had iets heel anders tegen je gezegd als hij dit zou kunnen zien!

marcella zei

@Ria, ik denk dat we het over dezelfde verkoper hebben ;) Het was overigens een heel vriendelijk bedoelde opmerking van hem hoor en ik zag ook wel dat hij mijn handwerkje ook zeer op waarde wist te schatten. Het boek was vorig jaar september net uitgekomen dus ik vermoed dat daar nog wel aan te komen is.

@Corina, nee trapunto is anders al is het ook een opvultechniek. Ik schreef er eerder een logje over, je vindt het hier http://nuttigenfraai.blogspot.com/search/label/trapunto helaas ontbreken de foto's nog

@balsemien, ik geloof dat ik de meneer al overtuigd heb van mijn kunnen ;) Hij onthoudt wel meer van zijn vaste klanten. Gisteren memoreerde hij nog dat ik vorig jaar die weeshuislap van hem had gekocht.

BASJE zei

wat een leuke dag in Delft en wat een aanwinsten zowel zelf gemaakt als aangeschaft. Super Ik geniet ervan, Basje

yvonne zei

P*R*A*C*H*T*I*G*!!!!!!!
Wat een schatten heb je weer verzameld!!!!

Annemieke zei

Het ziet er echt prachtig uit. Inderdaad is dit heel knap handwerk.Ik was ook bij Supergoof, maar ja, we zijn niet zo herkenbaar voor elkaar natuurlijk;)
Groetjes
Annemieke

marcella zei

Ha Annemieke, ik was alleen in de winkel op die dag, niet bij de lezing van Goof :)

Marion zei

Wat een prachtig setje heb je gemaakt. Ik word er helemaal vrolijk van als ik er naar kijk.

Groetjes van Marion

Gerard zei

Het is een mooi setje geworden. Is het een cadeautje of hou je het lekker zelf?
De souvenir is werkelijk prachtig. Wat fantastisch dat je dat kon kopen.

betty prins zei

Wat een prachtige aanschaf, Marcella, echt iets voor jouw verzameling!
Het drielingetje is een 'snoepie', ik zie nu pas hoe mooie kleur het heeft.

Hester zei

Wat een prachtig setje zo bij elkaar.

Anny zei

Wat heb je een prachtig stuk voor je verzameling gekocht. En dat blauw is beeldig! Was jij 's middags bij Supergoof? Ik was er 's morgens... nauwelijks bekenden gezien...

lheurebleue zei

heb je er al wel eens aan gedacht hoe verrukt iemand in de Verre Toekomst naar jouw prachtstukken zal kijken?

marcella zei

@ lheurebleu, nee, niet echt, wel over hoe vol de kasten van mijn kindertjes zullen zijn als ze alles zouden bewaren :) Maar.... gelukkig hoeft niet alles 'familiebezit' te blijven, er zijn vast wel handwerksters te vinden die het net zo zullen koesteren als ik zelf gedaan heb en die zullen mijn kinderen vast ook wel weten te vinden als 'de nood aan de man is'

Ellie zei

Waar je in een slapeloze nacht kunt belanden! Op dit blog dus. Wat een práchtige dingen maakt u!!! En leuk over de achtergrond ervan te lezen. Ik kom zeker vaker kijken.
Groetjes,