dinsdag 17 april 2012

Verder met Fries witwerk

Vandaag ben ik heel druk bezig geweest met het overzetten van de oude logjes van weblog naar hier. Gisteren kregen ik en vele anderen bericht dat onze fotobestanden voorgoed zijn 'verdwenen'. Een slechte beurt voor uitgever Sanoma, die verantwoordlijk is voor de mislukte migratie bij Weblog.
Op acht maanden na heb ik alle tekst nu hier op Blogspot staan, daarna volgen de foto's die ik handmatig weer terug zal moeten plaatsen. Het is niet anders al moet ik wel bekennen dat ik met veel plezier de oude logjes heb teruggelezen. Dat laatste was nodig omdat er allerlei foutjes in de lettertekens zijn geslopen tijdens de migratie.

Gelukkig was er ook nog hier en daar tijd voor een steekje de afgelopen dagen.

Ik begon aan een prachtig hart op mijn Fries lapje van zeventiende eeuws linnen. Op een afbeelding die ik via Tineke Tinbergen onder ogen kreeg zag ik heb en ik heb hem vanaf een fotootje geprobeerd na te borduren. Gelukkig weet ik sinds kort wat meer over de opbouw van de diverse motieven in het Friese witwerk zodat het me zonder tekenen eigenlijk prima af ging.


Het hele lapje, niet groter dan 21 bij 32 centimeter, ziet er op dit moment zo uit als hierboven op de foto. Het wordt helemaal volgeborduurd want ook de Friese merklapjes zaten lekker vol.

Rondom het hartje komen straks nog 'krulletjes'.


Helemaal onderaan maakte ik twee letters in sneewerk. OP dit heel fijne linnen geen gemakkelijke opgave. Toch werd het in vroeger tijden ook door meisjes van een jaar of twaalf en misschien nog wel jonger op ditzelfde fijne, 28 draads linnen geborduurd.


Bovenstaand randje is niet Fries vermoedelijk al past het - vooral als het straks af is - prima bij de andere randjes die ik allemaal aan de rechterkant heb geborduurd.
Dit randje komt van een oud fragmentje wat ik ooit van Betty kreeg. Zij vond het in Frankrijk. Ik wacht even met het openknippen van de stof omdat het best teer is allemaal. Omdat ik het liefst 'in de ring' werk wordt het te kwetsbaar met al die open gaatjes

25 opmerkingen:

Auckje zei

28 draadjes per cm2! Werk jij met een loep of heb jij zulke fantastische ogen? Het is werkelijk weer prachtig wat je maakt. Ik verbaas mij er elke keer weer over! Ook tijdens een tentoonstelling in Schevingen heb ik genoten van al je mooie werk. Petje af.
Groet, Auckje van der Leij

Lida zei

Prachtig! Het ziet er allemaal zo mooi en teer uit!
Wat fijn dat je alles hebt kunnen overzetten, jammer van de foto's maar ik hoop dat je ze zelf nog wel hebt staan! Succes met de restauratie! Groetjes
Lida

Grit zei

Oh, wunderschön!!
Ich liebe Deine Arbeiten.
Liebe Grüße Grit

anneke zei

Prachtig!!

Wat een werk, dat overzetten. Heel goed dat je het doet, maar wat een hoop tijd en energie gaat daarin.
Bij mij zijn wel de berichten mét foto's bewaard. De commentaren zijn verdwenen volgens mij.

dulcinella zei

heel erg mooi! geweldige inspiratiebron ben je wel:-)ik ben ook benieuwd of je het met een loep doet, al vermoed ik dat ik al eerder een microscoop zou moeten gebruiken!

marcella zei

@Dulcinella,
voor dit werk gebruik ik inderdaad een loep met daglichtlamp

@Anneke, bij ongeveer 2000 bloggers is het dus fout gegaan met de foto's

@Auckje, je bent niet de enige die zich afvraagt of ik met een loep werk. Dat doe ik voor dit lapje, het is ook nog eens wit op wit dus dat zie je extra moeilijk. Eigenlijk is het dan nog flink turen hoor. Het is gelukkig maar een klein lapje :)

Anoniem zei

Wat een uitdaging om dit prachtige borduurwerk te maken, ongelofelijk mooi!!

katrien zei

Wat een prachtig werk en zo fijntjes.

Marijke zei

Zoooo mooi!!!
groetjes Marijke

Basje zei

Ik weet zo langzamerhand niet meer wat te schrijven, Het is alweer super en mooi en heel knap Het hart is zo lief Basje

josé zei

Wat mooi dit werk knap hoor.

Bij mij zijn ook al de foto's weg, Jammer !!

Guusje, zei

Het wordt echt heel erg mooi. En zo fijntjes erg knap vind ik het. Wat goed dat je alles weer terug aan het zetten bent hier, jammer dat er veel verloren is gegaan maar gelukkig heb je nog eea.

lheurebleue zei

het blijft balen, die migratie. gelukkig dat je je 'eigen verleden' toch kan reconstrueren - al kost het veel tijd.
wat eng om in zo'n mooie, tere lap te knippen!

Klaske zei

Jeetje wat klein, maar wat MOOI!!!
Wat jammer dat er foto's weg zijn, het geeft zoveel werk hé om het weer terug te zetten. Die tijd kun je beter besteden om aan die mooie lap verder te werken..

liefdevoortextiel zei

Ja weblog heeft ons behoorlijk wat werk bezorgd, gelukkig dat je de foto's nog hebt. Af en toe maak ik nieuw berichtje met de foto's die ik ook heb opgeslagen. Je werkje ziet er weer super uit!

Anny zei

Mooi... ik heb al moeite met 16 draadjes per cm!

Chris zei

Ik heb nog geen bericht van Sanoma gekregen over de foto's, had ik trouwens wel gevraagd. Ik vind het ontzettend jammer! Ik heb nog wel veel foto's in mapjes op de computer, maar wat een werk dan om het allemaal weer te combineren met de tekst. Misschien dat ik er toch een paar uitpik. Succes verder met het overzetten.

marijna zei

Wat een mooi borduurwerk is dit toch. Ziet er erg klein uit allemaal. Volgens mij is het op heel fijne stof gemaakt. Leuk dat je me terug gevonden hebt. Groetjes...

Willy zei

Prachtig Marcella. Zo fijntjes, ik ben vol bewondering.

Auckje zei

Marcella, ik heb nog een vraag over dat prachtige borduurwerkje. Je schrijft over zeventiende eeuws linnen. Wil je echt zeggen dat je borduurt op linnen uit 1600 nogwat? Na 400 jaar zou je hier nog op kunnen borduren? Bizar! Hartelijke groet en dank nog voor je antwoord over die loep.
Auckje van der Leij

marcella zei

Auckje, het is inderdaad linnen uit de 17e eeuw. Het is een fragmentje uit een laken uit die tijd en ik kreeg het ooit van iemand die dergelijk oud linnen ook kan dateren. In eerdere logjes over Zuid-westlijn (rechtsonder bij 'labels' aanklikken) lees je wat meer over dit project en de herkomst van het lapje.
Het is geweldig om op zo'n oud en nog gaaf stukje linnen te mogen borduren. Ik ben er dan zelf ook heel blij mee en ik werk er langzaam maar met veel plezier aan. Het lapje wordt later, als het af is, ingevoegd in mijn Souvenir de ma Vie.

Auckje zei

Wat ontzettend leuk en ook fantastisch om op dit lapje te werken! Wat bijzonder! Uit de tijd van ondermeer Rembrandt! Goh wat subliem! Ik ga snel je oude logje lezen over dit onderwerp. Veel dank voor je snelle antwoord. Hartelijke groet, Auckje van der Leij

Jeanny zei

Geweldig mooi Marcella en weer zo fijntjes !!!

Jeanny zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Bertie zei

Heerlijk om zoveel schitterende dingen te kunnen maken.
Wat goed van je dat je stug doorgaat met het herplaatsen van je oude berichten en foto's.
Groeten, in bewondering,
van Bertie