zondag 15 januari 2012

Over kreukels en een snoepje van de week

Het was een druk weekje, drie hele dagen er op uit laat weinig extra tijd voor een handwerkje. Toch heb ik tussen de bedrijven door nog best wat steekjes kunnen maken. De uit-dagen waren erg leuk, onze souvenirgroep kwam bijeen en behalve het bijpraten op handwerkgebied was er ook 'een werkje', ik zal dat bij een andere gelegenheid laten zien. Ook was ik op bezoek bij een een 'collega' handwerkster en verzamelaar. Wat een hoop energie krijg je van zo'n dagje uit. Dag drie deed ik Utrecht aan en was onder andere bij de Nijvere Conste, voor een lapje en een boek.
Nu is het weekend en dan 'mag' ik een klein nieuw werkje. Vorige week liet ik een leeg mapje zien, deze week is er een naaldenboekje in dezelfde techniek bijgekomen.

Bij het mapje heb ik gekozen voor een iets groter 'ornamentje' een letter 'M' in de sneewerk techniek die ik ook voor het mapje gebruikte.
Zoals ik vorige week al schreef, bij deze techniek zijn ook de 'ringetjes' om de open vierkantjes open gewerkt, een heel gedoe om de draadjes daar weg te knippen.
Het mapje kan ook open en dan zie je een met zijde beklede binnenkant met een lapje vilt voor de naaldjes. De bevestiging van het vilt is met gefestonneerde spijltjes op de zijde geborduurd.
Er komt nog een klein werkje bij dit setje maar dat laat ik een andere keer zien. Het is nog niet af en fotograferen in het donker geeft niet zulke mooie foto's.

Ook Blanche liet van zich horen deze week. Eenmaal over mijn dipje heen ging het eigenlijk wel lekker. Ik kreeg er steeds meer zin in om die grote lap op te pakken.
 Ik ben nu bezig met de tekst die Blanche in 1893 op haar lap borduurde
Fait a Anvers par Blanche de Valck en daaronder
Au couvent des soeurs du...
...Bij welke zusters Blanche leerde borduren blijft nog even raden, de komende dagen zal ik  vast wel tijd hebben om daar mee verder te gaan.
Hare kreukeligheid ziet er op dit moment zo uit:
Een flinke  en indrukwekkende lap voor zo'n jong meisje.

26 opmerkingen:

Lida zei

Wat ziet het er allemaal weer mooi uit, ben weg van Blanche en van jouw naaldenmapje, wat gebruik je weer een mooie techniek! Groetjes
Lida

betty prins zei

Die Blanche toch, wat wordt ze mooi. Ja, soms vergeten wij dat deze lap(pen) door zulke jonge meisjes zijn gemaakt. En wij maar zwoegen....
Ooit, als ik meer tijd vind, ga ik er aan beginnen, voor nu ben ik vooral aan het denken over babydekentjes...

Phebe and Jane zei

Wat een prachtige dingen laat je weer zien. De Blanche is echt heel mooi. Knap dat zo'n jong meisje dat kon maken.
Groetjes,
Marian

Jeanny zei

Mooi naaldenmapje en Blanche is helemaal geweldig. Het patroon ligt hier ook te ....... !
Groetjes.

GRANNY'S HOUSE zei

Wat heb je weer een lief mapje gemaakt, jammer genoeg te fijn voor mijn ogen, maar daardoor geniet ik juist van de jouwe.
Je Blanche wordt schitterend, daar ben je nog wel een hele poos zoet mee.

Groetjes
Ines

Gerard zei

Mooi naaldenmapje.
Blanche wordt prachtig. Zij heeft hele mooi letters gebruikt voor haar tekst! Zijn de 'o' en de 'e' aan elkaar geborduurd? Grappig, ik ken zo'n combinatie niet.

Anoniem zei

Ik ben vol bewondering, voor zowel Blanche, als voor jou! Wat wordt het prachtig!!! Fijn dat je zo'n gezellige en inspirerende week hebt gehad! Fijne zondagavond nog, groetjes Lupineke

Marjan zei

Schattig mapje. Blanche is indrukwekkend... Prachtig!

Annelies zei

Die Belgische Blanche ! Wat een prachtige lap is dit toch !

Balsemien zei

Hoi Marcella, prachtige foto's van prachtige mapjes. Wat ziet het er allemaal keurig en mooi gemaakt uit. Complimenten! Ook Blanche is zo mooi, ik krijg steeds meer zin om met de stopjes bezig te gaan, maar moet daarvoor eerst nog een heleboel rijebn letters aftellen/borduren... Ze wordt erg mooi, fijn dat je door je dipje heen bent!

Annemieke zei

Je borduurlap wordt erg mooi, inderdaad een enorm grote. En allemaal zo mooi versierd...daar zullen heel wat uurtjes in zitten.
Groetjes
Annemieke

basje zei

super mooi weer allemaal. Aan blanche zal ik nooi beginnenm waar ze is zo mooi, Basje

liefdevoortextiel zei

De naaldenmapjes zijn heel apart, en de Blanche ik sta er iedere keer weer van versteld hoe de meisjes vroeger zo mooi konden werken!

Monica zei

Ha Marcella, wat leuk je naaldenmapje, maar wel een gepriegel lijkt mij, vooral die gaatjes open knippen!! En wat de Blanche betreft: wow, indrukwekkend, zowel voor zo'n meisje, maar ook voor jou, en je bent al zo ver terwijl ik nog moed (en tijd) verzamel om te beginnen

marcella zei

Ha Monica, kom net terug van een bezoekje aan jou :) Vanwege het gepriegel heb ik ook maar voor heel kleine projectjes gekozen. Tsja, en Blanche...ik weet niet of ik dit als twaalfjarige ook had gekund hoor..

marcella zei

@ Gerard, de oe is inderdaad aan elkaar geborduurd. Ik was dat ook nog niet eerder tegengekomen.

@Balsemien, je gaat vast enorm genieten van de stopjes. Al;s je hulp nodig hebt hoor ik het wel. Ik heb ooit een uitlegje gegeven op het oude weblog hoe ik de vakjes heb geregen. Ook is de moeilijkheidsgraad niet op volgorde. Als je nog niet zo'n bedreven stopster bent is het wel handig om eerst met de eenvoudigste exemplaren te beginnen. Als het borduurwerk klaar is zal ik de open randen maken en beschrijven, voor de die-hards onder ons ;)

lheurebleue zei

ooit, ooit, begin ik ook aan blanche ...
heerlijk winkeltje met een eigenwijs vrouwtje, die nijvere conste. je tekent voor zo'n oude dag. 's avonds zie ik haar soms haar winkeltje afsluiten en gezwind naar huis fietsen.

MarianneD zei

Wat laat je weer veel moois zien!
Je bent maar een bezig bijtje Marcella,wat een lief mensje daar in Utrecht he?Ik ben ook aan het borduren geweest..voor de BOM en kleine speldenkussentjes,heerlijk ontspannend!

Maria zei

Oh Marcella, Hare Kreukeligheid is adembenemend mooi. Waarom durf ik haar nou niet aan? Het is denk ik mijn angst voor een mislukking, de vrees halverwege tot de ontdekking te komen dat de stopjes niet lukken, dat de alfabetten scheef op de lap staan of weet ik wat.
Ook je overige werkjes zijn overigens prachtig. Ik ben blij om te lezen dat je bij De nijvere Conste bent geweest. Het betekent dat de eigenaresse nog steeds in leven is en in staat is tot werken. Iedere keer dat ik bij deze broze mevrouw in de winkel ben denk ik dat het wellicht de laatste keer is dat ik haar zie, maar zo langzamerhand begin ik te geloven dat ze over 10 jaar wellicht nog steeds in de winkel staat!

Anny zei

Het ziet er allemaal weer tip top uit...kreukelig ja, ja... maar wat is Blanche toch mooi... zo'n dag, nou ja daagjes weg doet je producrtie best goed...

Guusje, zei

Wat een prachtig borduurwerk heb je weer gemaakt en ben je mee bezig. Zo mooi om te zien. Heb afgelopen week linnen gehaald en garen voor mijn souvenir, ben nu aan het denken welke techniek ik het eerste ga doen.

Chris zei

Zo fijntjes en precies, dat werk van jou. Prachtig.
Hoe oud was Blanche eigenlijk Marcella?

sylvia zei

kreukelig of niet, het ziet er prachtig uit!!
en wat een beeldschoon naaldenmapje!
Deze week meer tijd voor een steekje..?..:)

basje zei

Ik ben ook weg van het kleine abctje waar alles op ligt, Basje

Anoniem zei

heel mooi, prachtig

inge zei

wat een prachtig borduurwerk!