Het is alweer ruim twee weken geleden dat ik een workshop Falstersyning volgde via Needles4all. Het was weer een mooie lesdag, fraaie handwerken gezien en nuttige dingen geleerd om thuis zelf aan de slag te kunnen. De les werd gegeven door Tineke Tinbergen, voor velen niet onbekend.
Tijdens het oefenen van de steekjes zat Tineke naast me en vertelde over de workshops die voor het komend najaar staan gepland bij Needles4all. Een daarvan is Wit- en sneewerk waarbij met name de Friese letters in wit- en sneewerk ter sprake zullen komen. Ik vertelde Tineke over mijn eigen Friese letters op mijn zuidwestlijn lapje, hier voor het laatst in beeld en uiteraard was zij zeer benieuwd naar mijn open letters daarop.
Een paar dagen later kreeg ik een bijzonder leuke uitnodiging van Tineke: zij had de komende week een bezoek gepland aan Gieneke Arnolli, conservator textiel van het Fries Museum en vroeg zich af of ik zin had om mee te gaan?
Ook al had ik het die week heel erg druk ( vlak voor een korte vakantie) en is Leeuwarden een heel eind weg ( totale reistijd ruim zeven uur) , ik zei heel enthousiast JA. Wie laat zo'n mooie kans zomaar aan zich voorbij gaan.
Enkele dagen later meldde ik me op een station in Amsterdam vanwaar Tineke en ik verder met de auto zouden reizen naar Leeuwarden. Een prachtige tocht, mooi weer en wat was ik lang niet meer over de afsluitdijk geweest. Aan gesprekstof hadden we onderweg geen gebrek want op het gebied van handwerken delen wij vele interessen.
Het doel van ons bezoek was die stukken uit depot te bekijken waar het Fries witwerk op te zien is. Na een hartelijke begroeting en voor mij de eerste kennismaking met Gieneke gingen wij aan het werk. Gieneke aan het hare en wij daarnaast met stapels prachtige lappen voor ons waar wij al snel zeer intens de steekjes en de kennis vanaf probeerden te kijken. Zo nu en dan vulde Gieneke ons aan als wij samen overlegden over het een of ander.er mochten foto's gemaakt worden en die foto's zijn inmiddels een prachtig bezit natuurlijk. Het is heerlijk om zoveel materiaal steeds opnieuw te kunnen bekijken.Zo'n prachtig levensboompje bijvoorbeeld heeft een schat aan motieven in zich en is opgebouwd uit verschillende steken. Achteraf gezien was een dergelijk boompje een betere keuze geweest voor mijn eigen Friese lapje leerde ik van Gieneke en ik weet nu waarom
Mijn eigen lapje had ik meegenomen om te kijken of het zou voldoen aan de echte Friese kenmerken. Tenslotte ben ik een Hollandse zelf-prutser dus de mening van een echte Friezin met kennis van zaken is mij daarbij zeer waardevol. Mijn boompje in kruissteken, vertelde Gieneke, het zou beter hebben gepast in de Friese traditie als ik dat in platsteken had gemaakt zoals in bovenstaande levensboom. Achterafgezien was dat ook gemakkelijker geweest om te borduren want met deze zeer fijne en zeer vele kruissteekjes (het linnen is 26 draads) had ik me behoorlijk 'in de vingers gesneden'.Hier zie je mijn lapje naast een van de vele pronkstukjes uit het museum. Het rode 'vlekje' is geen vlekje maar een prachtig en zeer fijn borduurmotiefje in rood en ecru.Een van de door mij gemaakte letters in sneewerk en de andere met daartussen mijn kruissteek-levensboom. Ik heb ontzettend genoten van dit bezoek aan het Fries Museum en wil Zowel Gieneke als Tineke nogmaals hartelijk danken voor hun invitatie.
Ik kan weer vooruit met mijn lapje want naast het boek Letter voor letter heb ik nu ook de vele foto's om inspiratie uit op te doen. Misschien komt er ooit nog eens een tweede Fries lapje in witwerk van mijn hand al zal ik dan vast en zeker voor een iets minder fijn linnen kiezen. Heel misschien geef ik me ook op voor de workshop bij Tineke komend najaar, want stof om te leren is er altijd op zo'n dag, ook voor wie al heeft kennisgemaakt met de techniek.
wie meer wil lezen over Friese merklappen en hun geschiedenis kan hier menig plezierig uurtje doorbrengen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten