dinsdag 15 juni 2010

Pronkvrouwen

Je moet wel lef hebben om je handwerkgroep de naam Pronkvrouwen te geven. Wij deden het en de kenners zullen onmiddellijk begrijpen dat het hier een Souvenir de ma Jeunesse- of Pronkrolgroep betreft. Eens in de twee maanden komen we gevieren bij elkaar, meestal bij Trijnie thuis omdat zij nu eenmaal "zoveel heeft". Trijnie verzamelt namelijk oud handwerk en waar vindt je een beter voorbeeld dan in het oude handwerk van weleer? Borrelt er tijdens het gesprek iets in onze hoofden op, Trijnie weet altijd direct een voorbeeld uit haar kasten te toveren waar de technieken duidelijk in te bekijken zijn.
Vandaag kwamen we weer bij elkaar, dat doen we eens in de twee maanden. Op het programma stond de lap met monogrammen waar we al eerder aan begonnen waren.
Ik heb inmiddels ABC in verschillende lettertypen en met verschillende materialen op de lap staan. Moest ik het vorige keer met een toefje bloemen en een halve A doen, deze keer had ik beter mijn huiswerk gedaan en de eerste drie letters naar eigen inzicht geborduurd.
Zoals je ziet krijgt iedere letter een eigen lettertype en invulling. Er is zoveel mogelijk op het gebied van monogrammen. De letter A heeft twee smalle randjes in cordon met zwierige krulletjes in steelsteek. De bloemetjes zijn lekker dik opgevuld in Frans borduurwerk.
De letter B is met een heel dikke vulling in platsteken geborduurd, net zoals de bloemtjes. Ik gebruikte daarvoor Broder spécial van DMC. Ook de C is geborduurd met dat garen, hier weer - net zoals bij de letter A een dubbele lijn van cordonsteken maar deze keer is de binnenkant bezaaid met "point de riz" kleine "korreltjes" van steekjes.
Hier zie je nog duidelijker hoe mooi vol de letter op de stof ligt. Onder de platsteken zit een heel systeem van steekjes die de contour van de letter en het midden vormen.
En hier zie je nogmaals de C maar dan een beetje groter.
Ik had natuurlijk meer werkstukjes te laten zien vandaag zoals het tapisserie-rolletje van Rosina Luger
We pakten ook het rolletje van Trijnie erbij en in de bus kreeg ik ineens zo'n zin om daar vanavond aan verder te werken ;)
Bonheur nr 17 is aan de beurt en de kaartjes borduurzijde heb ik al vast uit de doos gepakt.
Nu eerst even koken en dan..........
tot later!

Geen opmerkingen: