zaterdag 5 juli 2008

Neuzen op het scherm

Ik ben nogal uithuizig deze week, een dagje bij Elise en Sophie, een dag in de tuin met zoonlief die gezellig aan kwam waaien, een dagje quilten bij een vriendin waarbij we allebei een flink eind verder zijn gekomen met ons werk en vandaag onverwacht naar Alkmaar, ook met Elise waar ik bij Room seven een paar erg leuke lapjes tegenkwam. Voor later, want eerst zou ik alles afmaken had ik mezelf beloofd.

Nog meer beloftes waren de detailfoto’s van het nuttige lapje. Bij deze dan:

een lapje er op met vier knoopsgaatjes, keurig afgewerkt met een trensje en versierd met allerlei steekjes, daarna een lapje er in gezet. Hierop een letter M in rood/wit en een aantal nestelgaatjes van verschillende grootte.

daaronder een versteviging voor een split met versiering in o.a.platsteek en Franse knoopjes, het splitje is maar gedeeltelijk vastgezet, de rechterkant is los en sluit met een bandje en een knoopje. Het hartje is ook in platsteek.

Het kleine nadenlapje is ook alleen maar in het midden vastgezet om de afwerking van de naadjes te kunnen zien. Behalve de schuine naad is er ook een Engelse naad, een open gestreken naadje en een gewone naad. Ook zijn er verschillende bandjes aangezet, zowel aan de voorkant als de achterkant, er is een oogje aangezet, en aan beide kanten sluit het lapje met een knoopje: links met een lusje in festonsteek, rechts met een lusje van band, het monogram is geborduurd in kruissteekjes.

Onderaan het lapje heb ik nog twee kleine lapjes met verschillende splitjes opgenaaid. Het linkersplitje heeft ruimte en is beschermd tegen inscheuren door een inzetje van keeperband. Het rechter splitje heeft naaldkant om te voorkomen dat het dunne zoompje aan de bovenkant inscheurt. dit lapje heeft aan de bovenzijde een versiering van zigzagband.

Ik weet nog niet hoe ik het lapje aan boven- en onderzijde zal afwerken en misschien vul ik het lapje hier en daar ook nog wat aan met het een of ander maar voorlopig gaat het lapje in de map.

17 Reacties

Geen opmerkingen: