woensdag 26 september 2007

En dan nu...

de rode lapjes voor Ingrid.
Het was wel een van de dingen waar ik me vooraf een beetje op had verheugd. Ik kan me voorstellen dat al die schoollapjes voor sommige mensen ( hè Elise?) nogal op elkaar lijken maar op de een of andere manier kan ik er geen genoeg van krijgen. Het was een leuk zaaltje vol oud schoolhandwerk, vooral de nuttige zaken kwamen aan bod en daarnaast was er ook het een en ander aan "thuiswerk" uit de collectie fraaie handwerken te bekijken.
Zo kwam ik een aantal mooie schoollapjes tegen waaronder deze:

met een voorzichtig beginnetje met rijgsteken en oplopend met steeds moeilijker steekjes, twee alfabetten waaronder een met een open letter en de initialen F.R., gemaakt in maart 1931.

Ook waren er wat stekenlapjes

waarvan ik deze twee fraaie exemplaren laat zien. Dit zijn wat moeilijker handwerkjes waar behalve de nuttige kruissteekjes, de stopjes, de naden en zomen ook het fraaie handwerk werd geoefend.

Dan waren er nog diverse kleedjes, servetten en dergelijke waarvan ik vermoed dat ze indertijd thuis gemaakt zijn. Het lijkt net als bovenstaande schoolvoorbeelden erg op de handwerken zoals wij die hier ook kennen maar toch zit er vaak een kleine variatie die het werk net even anders maakt.
Kijk maar eens naar dit kleed:

in witwerk zou het vrij gewoon zijn maar uitgevoerd met rood garen wordt het ineens een ander kleedje.

Dit kleedje vond ik ook wel spannend:

een merkwaardige mengeling van Richelieu effect maar dan zonder spijltjes en filetknoopwerk. Het geeft het idee van open naaiwerk maar het is gewoon met rood garen op witte katoen geborduurd. Een soort armeluis kant :)

Dan waren er nog schortjes voor grote mensen:

van de eenvoudige tot zeer fijn geborduurde en genaaide exemplaren en "schortjes" voor kleine mensen

die tesamen met de beide doopjurkjes (het exemplaar linksonder is gebreid) en de kussensloopjes ook een mooi plaatje opleveren.
Dit was het weer voor nu, op naar de Oost-Europese quilts. Maar dat is voor later
17 Reacties

Geen opmerkingen: