Nuttig en fraai



Nuttig en fraai

Onder deze naam vertel ik sinds 25 oktober 2005 over mijn handwerk-leven. Tot augustus 2011 waren mijn verhalen te volgen bij web-log. Tijdens hun verhuizing heb ik de draad opnieuw opgepakt bij blogspot. Omdat ook mijn oude logs nog veel gelezen werden breng ik die over naar mijn nieuwe blogplek. Ik werk in de tijd terug van augustus 2011 tot aan 25 oktober 2005. Vind je het leuk om ook de oude blogjes mee te lezen dan weet je nu in welke volgorde ik de blogjes plaats. Reageren kan zowel op de nieuwe als op de oude blogs. Ik weet niet of ik ook de reacties van de oude blogs terug plaats, dat is weer een flink karwei extra en die tijd besteed ik liever aan...een nuttig of fraai handwerkje.

Behalve aan een enkele quilt besteed ik mijn handwerkuurtjes de laatste jaren vooral aan de nuttige en fraaie handwerken. Een mooie selectie daarvan is bijeen verzameld in een Souvenir de ma Vie. Verder vind je hier stopwerk, merklappen en diverse andere bekende of minder bekende handwerktechnieken. Ook over bezoekjes aan tentoonstellingen en andere handwerkgerelateerde uitstapjes kun je hier het een en ander lezen. Ik exposeer zelf zo nu en dan en ook daarover lees je bij nuttig en fraai.

Ik wens je veel plezier bij Nuttig en fraai,
Marcella

zaterdag 5 november 2005

opa in nachtpon ?

Hij is geen familie de man op onderstaande foto. Dit is Thomas Pitkin, een boer uit Swanbourne en de foto is vermoedelijk genomen in 1894. Wat de man draagt is een in die tijd gebruikelijk kledingstuk bedoeld om de kleding daaronder te beschermen. Een voorloper van de stofjas of overall. Het werd gedragen door mensen op het platteland van Engeland en Wales in de 18e, 19e en vroeg 20ste eeuw.
Opvallend is het smockwerk op het hemd. Dat was niet alleen bedoeld uit decoratief oogpunt maar ook vanwege de functie: het gaf model aan het hemd terwijl er door de rekbaarheid van het smockwerk ook elasticiteit ontstond zodat er voldoende bewegingsvrijheid overbleef. Bij de mouwen onstond er door het smockwerk een soort manchet die met knoopjes werd gesloten..
Op de rechter foto staan een aantal smockpatronen uit verschillende Engelse streken. Patronen met harten kwamen nogal eens uit Bedforfshire, motieven met bloemen en bladeren uit Oxfordshire en Salop. Zo had elke streeek zijn eigen motieven.
Antieke smocks zijn hier en daar nog in musea te zien, bijvoorbeeld in het Victoria and Albert museum in Londen.
Meer info over bijzondere textiel publicaties is te vinden in onderstaande website
http://www.wmboothdraper.com/Books/books_soft.htm

1 opmerking:

Berthi zei

Wat een interessante informatie!
Volgens mij ben jij vaak in Engeland geweest!