donderdag 27 augustus 2020

Toch niet stil gezeten

 Het was een rare zomer tot nu toe. Kleine hindernisjes, zoals een hittegolf en zo nu en dan een vinger in een verbandje maakten het qua handwerk niet tot een topseizoen. Ik heb wel lekker in de tuin kunnen werken, beetje schoffelen, wat snoeien ( het liefst niet in de vinger) om de thuisblijftijd van Covid 19 aangenaam te houden. Ik koos ook niet voor de gemakkelijkste onderwerpen om mijn naaldkunsten op bot te vieren.


Dit was een lekker patroontje, mooie kleurtjes, spannend hoe het zou worden en een goed stukje linnen wat niet al te fijn is. 

Een leuk stoprandje eronder en wat glimmertjes, het is tenslotte Chinees borduurwerk.
Het hele werkje ziet er zó uit en ik denk dat ik de sfeer van het Miao borduurwerk wel benader. Daarna ging ik verder met een veel rustiger borduurwerk, Prachtig zoals het in het kostuum daar wordt gebruikt maar niet zo eenvoudig om met warme handen midden in de zomer op  een gewoon katoentje te borduren. Niet aftelbaar bijna, al lukte dat uiteindelijk toch aardig.  Ik had me duidelijk wel verkeken op de hoeveelheid kruissteken die ik me op de hals had gehaald.

Ik heb het ooit nageteld, maar kan het papiertje niet meer vinden. 

Grappig vind ik de 'koffieboontjes' die steeds in het patroon terugkomen. Behalve fijn borduren was het ook heel goed op foto's turen in mijn boeken want heel veel patronen had ik niet.

De patronen varieeren van roze tot oranje en met de gele kruisjes die daar dichtbij geborduurd zijn krijg je verrassende combinaties. Ik vind dit zelf heel erg mooi.

En van super fijn naar gewoon lekker 16 draads. Ik borduurde dit met een rayonzijde, raar glijspul, maar ook wel fijn om daar eens wat van te gebruiken.

En zo lekker als het mooie blauwe lapje 16 draads linnen borduurde, zoveel priegeliger werd het onderste deel van dit werkstukje. Ik borduurde het op een lapje gewone dunne katoen wat ik vorig jaar zelf met indigo verfde....ook wel weer een leuk experiment al vielen de fijne kruisjes me in deze hoeveelheid ook niet altijd mee ;) 
Jullie weten weer een beetje waar mijn handwerkuurtjes in de afgelopen tijd aan zijn besteed. Op dit moment ben ik nog bezig om een ander werkstukje van randjes gevouwen driehoekjes te voorzien...Het wordt al een heel rolletje, mijn Miao borduurrol





9 opmerkingen:

Renée zei

Je hebt niet stilgezeten, heel mooi allemaal!

Truus zei

Ondanks de warmte en zere vingers, is het indrukwekkend wat je allemaal hebt geborduurd!
Het ziet echt uit als het borduurwerk van deze Chinese bevolking.
Die zij zal ook niet makkelijk geweest zijn om mee te borduren.
Goed weekend!
groetjes, Truus uit Drenthe

Anoniem zei

Ooit zoiets gezien in een boek wat Ariadne uitgaf.

Gr An.

marcella zei

@An, niet een boek wat ik in de boekenkast heb staan, Ik ga eens op zoek naar een Ariadne boek met Miao borduurwerk..

Willy zei

Prachtig Marcella! Fijn dat het nu weer een betere temperatuur is om te handwerken.

Willy zei

Ik zag wel dat er in april een mooi boek uitgekomen is:
Every Thread a Story & the Secret Language of Miao Embroidery

Anoniem zei

Bij Tweedehandswerk staat een stukje 22 mei 2014 over de boeken die uitgebracht zijn bij Ariadne.
Misschien heb je er iets aan ?

Gr An.

marcella zei

@ Willy, dank voor de boekentip. Dat ziet er wel uit als een boek wat ik graag in mijn boekenkast heb....

marcella zei

@An, ik ga maar eens in mijn eigen Ariadne boekenkast neuzen, de meeste uitgaven heb ik wel, maar ik heb geen beeld meer bij iets met Miao borduurwerk....