vrijdag 10 april 2020

Gezelligheid in huis

Het leven in lockdown begint een beetje te wennen. In de afgelopen week kwam er leuke post langs. Eerst op maandag in de mail toen ik een berichtje kreeg van Jessica Grimm met de mededeling dat ik als lezer van haar nieuwsbrief een van de winnaars was van een garenpakketje. Ik mocht zelf de kleur kiezen en ik koos....rood. Een dag later kwam er post van de postbode. Mijn lieve oudste kind stuurde haar moeder een lief kaartje met een gedichtje van Toon Hermans. Dank je wel, lieve dochter! vandaag kwam opnieuw de postbode langs, ditmaal met een dikke envelop uit Duitsland.
Wat een genoegen om dit mooie pakketje zomaar te krijgen. Héél hartelijk bedankt, Jessica Grimm.
Behalve een mooi Sajou kaartje (een die ik nog niet had in de kleine verzameling) vond ik een prachtige en diverse verzameling garens in de envelop. Sommige bekend voor mij en anderen niet. Er is zijden floss, ( ik zie daar wel een mooi Chinees projektje uit voort komen, Perlé garen in diktes die ik niet heb en van een merk waar ik nog niet eerder mee heb gewerkt, de allerzachtste merinowol van Langley in superzachte tintjes, Mouliné van DMC, van Mez en van Eva Rosenstand en mooie, fijne Broder spécial....in het pakketje vond ik ook nog een zakje met mooie kraaltjes....Een smulpakketje om eerst te koesteren en later lekker te gaan gebruiken... Ondertussen was ik nog niet uitgekeken op mijn wollen avontuurtje waar ik in het vorige blog over schreef. Na drie naaldengevalletjes ben ik het wolborduren wat groter aan gaan pakken.
Op een lapje zwarte wol borduur ik in Zweedse stijl bloemetjes. Yllebroderi heet dat, het is erg leuk om te doen al vergt het wel wat doorzettingsvermogen om van uittelbaar borduren nu opeens vrij te gaan borduren op stof waarop je geen patroon kunt overbrengen. Het werd dus een experiment uit de vrije hand en ik moet eerlijk zeggen: het gaat wennen na verloop van tijd.
Ik merk ook dat ik minder kritisch naar elke steek begin te kijken en dat het 'losse' er langzamerhand in begint te komen.
Zoals je ziet is er nog een heleboel vol te borduren op mijn lapje, maar dat geeft niet. Er is tijd genoeg voor op dit moment en mijn out of the box borduurwerk geeft een heleboel nuttige en fraaie afleiding

8 opmerkingen:

Marlien zei

Een cadeautje om van te watertanden!

Auckje van der Leij zei

Hi Marcella, ik heb meer dan 10 jaar geleden een les gevolgd bij Jessica Grimm in Capelle. Stumpwork was het. Heel gezellig. Volgens mij was zij toen de enige borduurster die een graad had behaald aan de Royal School of Needlework. Ze is toen naar Beieren verhuisd met man en kat omdat borduren hier in Nederland iets is dat je ‘erbij’ doet, dus geen echt beroep en in Duitsland wel. Ik mocht ook niet lepelen bij kruissteken borduren. Naald recht naar beneden, helemaal door je linnen en dan van onder je lap weer recht naar boven sleken. Ik lepel nog steeds.
Bij de Londense Royal School of Needlework heb ik ook een les Crewel work gevolgd. Ook dat is borduren met wol op behoorlijk dik linnen. Daar doet mij aan je mooi Zweeds borduren denken.
Geniet van je pakketje mooie hebbedingetjes en heb heerlijke Paasdagen!

marcella zei

10 jaar geleden... de tijd gaat snel. Ik weet nog dat Jessica in Capelle zat met haar lessen. Ik volgde een workshop(je) goudborduren bij haar en een workshop(je) crewelwork op een beurs, mogelijk Zwolle? en voor ik tijd gevonden had om me in te schrijven in Capelle verhuisde ze naar Duitsland. Crewel work borduur je op linnen twill, ik denk dat Crewel work wel verfijnder in steken is dan het Zweedse Yllebroderi, dat is echt boeren handwerk, maar wel met een prachtig effekt. Gelukkig bleek ik erg gehamsterd te hebben in wollen draadjes :)

Jessica Grimm zei

Hallo Marcella en Auckje,

Wat leuk om jullie hier beiden te treffen! Ja, de tijd gaat echt hard. Ik woon in mei al weer zes jaar in mijn boeren bergdorpje in Beieren. Heerlijk. Zeker nu met die lockdown: plaats genoeg om nog lekker te gaan wandelen zonder meteen op elkaars lip te zitten. Gek genoeg zie ik nu meer Nederlanders op cursus als in die jaren dat ik in Nederland woonde :). En geheel in stijl: weinig Duitsers natuurlijk. Dus reis ik (nu even niet natuurlijk) de hele wereld over om les te geven en middeleeuws borduurwerk te bestuderen. En ter ontspanning natuurlijk lekker de bergen in.

Fijne Pasen (ik ga morgen zes uur meeborduren met FiberTalk op YouTube!), Jessica

Truus zei

Mooi pakket heb je gekregen!
Je borduurwerk is ook prachtig.
Vind het erg moeilijk om zo vrij te borduren maar dit is wel erg mooi.
Gezellige Paasdagen.
groetjes, Truus uit Drenthe

Anny zei

Wat een gezellig cadeautje. En dat vrij borduren gaat je prima af. Nier zo streng voor jezelf zijn in deze tijd. Ik kwam een leuk projectje tegen op Insta.
#sewalittlehappinesseveryday. Misschien ken je het blog wel
alittlehappyplace.blogspot.com Groetjes Anny.

اوائل الرياض zei

v

اوائل الرياض zei





شركة تنظيف بالدمام
شركة تنظيف مجالس بالرياض
شركة تنظيف مساجد بالرياض
شركة مكافحة حشرات بالرياض
شركة مكافحة حشرات بالدمام
شركة تنظيف شرق الرياض
شركة تنظيف شقق بالرياض
شركة تركيب طارد الحمام بالرياض
شركة تنظيف كرفانات بالرياض
شركة تسليك مجارى بالرياض