donderdag 12 juli 2012

Blanche de Valck, rand IV

Wat een leuke reacties bij rand III van Blanche. Ik werd er gewoon blij van toen ik eind van de middag thuiskwam en de leuke berichtjes las die jullie hadden geschreven. Het gaf me zoveel energie dat ik rand IV bij daglicht ook heb gemaakt en dat levert beslist mooiere foto's op dan die ik gisteravond maakte. Foto twee van gisteren was zelfs zo raar van kleur dat ik die ook even opnieuw heb gemaakt en heb vervangen op het vorige blogje. Rand IV is een 'makkie' vergeleken bij rand II die er sterk op lijkt. Is dat geluk hebben of niet? Het moeilijkste hebben jullie al gehad en wat er nu volgt is nog een gezellige finale om Blanche de Valck helemaal àf te maken... Achteraf gezien, nu ik alle randen uitvoerig heb bestudeerd en zelf heb nagemaakt was het beter geweest om een andere nummering aan te houden. De rand ter linkerzijde van de lap, de rand die ik vandaag laat zien is de eenvoudige variant van de rechterrand die ik eerder behandelde als rand II. Ook de boven- en onderrand ( rand I en rand III) hebben gelijkenis in opbouw waarbij de bovenste rand weer de eenvoudige rand laat zien en de onderste de moeilijker variant daarop. Didactisch gezien zal de juffrouw van het instituut waar Blanche de Valck haar lap ooit maakte vermoedelijk het volgende 'rondje' gemaakt hebben: eerst de linkerrand,dan rechts, vervolgens de bovenste rand en tenslotte onder, steeds een beetje moeilijker. In de originele lap lopen de open zoompjes namelijk door in de zoom. Ik heb dat nagelaten.
Hierboven zie je nogmaals de rand rechts, rand II die ik hier heb beschreven. Vandaag laat ik zien hoe je rand IV maakt en die ziet er bij Blanche zo uit:
Dat valt mee hè? Voor deze rand trek je, net als bij rand II, zeven weefseldraadjes uit de stof. Daarna maak je een open zoomsteek over vier weefseldraadjes:
Vervolgens ga je weer weefseldraadjes kruisen, twee over twee maar dan binnen de gevormde bosjes van vier draden die door de open zoomsteek zijn ontstaan.
Twee draadjes opnemen, de naald onder je werk houden en dan voorzichtig de naald de andere kant op kantelen:
Daarna volgt er nog een rij open zoomsteekjes over dezelfde bosjes van vier draden.
Dit randje is niet alleen veel makkelijker om te maken omdat je meer ruimte hebt om je naald te kantelen maar het ziet er ook veel eenvoudiger uit dan rand II. Tenslotte wil ik jullie nog laten zien op welke manier ik mijn initialen en het jaartal 2012 op de lap heb verwerkt.
Aan de bovenste rand sloot op de originele lap het hoekmotiefje zowel links als rechts niet aan de bovenrand aan waardoor er wat ruimte overbleef. Die ruimte heb ik links gebruikt om mijn letters, de M en K toe te voegen en rechts paste daar precies het jaartal 2012
Op die manier heb ik niet alleen mijn letters en jaartal op een aardige manier in de lap gekregen maar ook is de bovenste rand nu mooi strak ´uitgelijnd´. Ik heb niet veel meer te vertellen over Blanche de Valck, ze heeft al vele malen op nuttig en fraai geschitterd, niet alleen mijn eigen versie maar ook de originele oude lap in bezit van Trijnie, de antieke Blanche de Valck lap op de tentoonstelling Aan de Rol in De Lier en ook de schitterende lap die Hilly heeft gemaakt en die uiteindelijk ingelijst en al een prachtig plekje in haar huis heeft gekregen. Er komen vast nog meer mooie lappen naar voorbeeld van Blanche...wat zou het leuk zijn als daar ook nog zo nu en dan iets over te zien is.

14 opmerkingen:

Balsemien zei

Ha Marcella en natuurlijk kom ik meteen naar randje IV kijken. Wat een heerlijke logische en goed te volgen uitleg heb je gemaakt, dankjewel!
Binnenkort komt Blanche bij mij ook weer op tafel!

Noor zei

Hallo Marcella,wat een mooie randen laat je ons zien!

Made by Meet zei

Oh, wat mooi! Goed uitleg Marcella en prachtige foto's! De rand zo mooi met jaartal en initialen. Ben helemaal wég van Blanche!
Fijn weekend, groetjes Meta

Chris zei

Wat leg je dat duidelijk uit! En zo mooi geïllustreerd met je foto's. Maar ik zou het niet kunnen hoor Marcella. Het lijkt me toch een enorm geduld en precies werkje. Wel apart dat die vier randen allemaal verschillend zijn. Om te leren natuurlijk. Je hebt het ontzettend goed bestudeerd allemaal en er zelf heel veel van geleerd, denk ik. Lieve groet.

Oude lappen zei

Wat een goede uitleg zeg. Fijn hoor.
groetjes en nog een leuk weekend!
Liliane

Geke Vermeulen zei

wat een goede uitleg en wat een vreselijk mooi werk.Heb nog niet zolang geleden dit borduurwerk ontdekt en ik moet wel zeggen dat als ik ooit aan een patroon kan komen ik daar heel blij van wordt .Mocht iemand me kunnen helpen om dit patroon te kopen,graag !!!
groetjes
Geke

Anoniem zei

Beautiful stitching, that edge is so delicate and pretty too.

Gerard zei

Alle vier de randjes heb ik in mijn computer staan, ik kan ze zo uitprinten en gaan doen. Un grand MERCI!
Je Blanche de Valck is schitterend. De slimme manier om je letters en het jaartal in de bovenrand te verwerken, is een prima vondst en het past uitstekend.
Hulde!

Lida zei

Weer een perfecte uitleg, de foto's sla ik zo op en ben vast van plan er een lap mee te gaan afwerken, misschien de BdV, maar in ieder geval een lap die ikzelf ook mooi vind! Heel erg bedankt heb er weer wat van geleerd! Fijn weekend,
Lida

Guusje, zei

Wat een prachtige randen en wat een geweldige uitleg geef je erbij.

BASJE zei

Je bent je roeping misgelopen, Je had handwerklerares moeten worden, Je kunt zo een oek met steken maken, Basje

lheurebleue zei

Blanche straal tot het einde en tot in de laatste details! En door jouw enthousiaste beschrijvingen krijgt ze wellicht nog heel wat nakomelingen!

Elza zei

Wauw wat een prachtige rand en geweldig de uitleg. Heel fijn dan kan ik het nog een keer proberen.

Willy zei

Hej Marcella, wat heb je het project van BdV tot een prachtig einde gebracht en de manier zoals je over haar schrijft. Fantastisch om het bij je te volgen.
Fijn weekend,