woensdag 11 juli 2012

Blanche de Valck, rand III

Wat had ik dat lang geleden al aan jullie beloofd en nog steeds niet gedaan, de laatste twee randen van Blanche de Valck.
Na mijn vakantie vond ik een verzoekje in mijn e-mail box van Wil die me vroeg om ook rand III en IV aan haar te geven, maar zoals ik Wil al schreef: ik had er tot vanavond nog niets van 'op papier'.
In dit geval was het meer dat ik er nog niets bruikbaars van 'op linnen' had. Natuurlijk is mijn eigen lap al maanden klaar maar de laatste twee randen pakten zo kleintjes uit op het zo fijne linnen dat fotograferen niet heel goed lukte.
Ik heb vanavond na thuiskomst op een wat minder fijn linnen even wat steekjes van rand III opnieuw gemaakt.
Het begin is hetzelfde als dat van rand I: drie draden uittrekken, drie laten staan en dan weer drie eruit. Vervolgens maak je een flanelsteekje over vier draden op de middelste drie draden; voor foto's kun je hier kijken bij de uitleg van rand I.
Bij rand I volgt er dan aan beide kanten van de rand een open zoomsteek over vier draadjes die precies gelijk loopt met de bundeltjes zoals die zich al aftekenen door het maken van de flanelsteek. Bij rand III, die voor de goede orde onderaan de lap komt, verspringt die open zoomsteek twee draadjes ten opzichte van de ontstane bundeltjes en wel op deze manier:
Het is leuk om te ontdekken dat zo'n klein verschil in de plaats van de steekjes zo'n groot verschil voor het uiterlijk van de rand maakt.
Ik ben benieuwd wat jullie daar van vinden.
Zo ziet het randje eruit op mijn eigen Blanche de Valck lap:
Ik hoop dat ik zo snel mogelijk ook rand IV hier kan laten zien, nog even geduld, er wordt aan gewerkt :)

17 opmerkingen:

Balsemien zei

Hoi Marcella, Dank voor je uitleg en inderdaad wat een verschil een steekje kan maken!

Lida zei

Bedankt wat een mooie steek en je uitleg is zo duidelijk dat zelfs ik het snap! Groetjes
Lida

Corina zei

Bedankt voor je uitleg! Ik had echt geen idee hoe je zoiets zou moeten aanpakken. Mooi is het zeker!

Grit zei

Das wird eine wunderschöner Rand. Ich liebe Hohlsaumarbeiten.
Liebe Grüße Grit

Jeanny zei

Mooi en duidelijk uitgelegd Marcella. Het zijn net die randjes, die een werk zo mooi en fijntjes maken.
Lieve groet.

Annelies zei

Wat mooi !

Wilma Kuin zei

Heel erg mooi,.. Wat een verschil en zeker een prachtig randje,..

basje zei

Ziet er so simpel uit, mar het effect is prachtig, Leuk dat alle vier randen verschillend worden, Zo blijft het heel apart. Basje

lheurebleue zei

mooie steek, mooi plaatje, mooie uitleg. en kan je er ook een paar scherpe ogen bijleveren?

Willy zei

Prachtig het randje zo.

Auckje zei

Marcella, voodat ik je blog ga lezen, even iets anders. Zou je willen kijken op de blog van Annelein Design? Dat staat een aantal prachtige borduursels op tulle en omdat ik weet dat je daar ook mee bezig bent, kun je er wellicht een voorbeeldje uithalen. Prachtig zijn ze. Zo, nu ga ik je blog even lezen, groet, Auckje van der Leij

Auckje zei

Wat een beeldschoon randje is dit! Is het een randje van rechts naar links en ook omhoog? Om die hoekjes dan kloppend te krijgen, vind ik altijd erg spannend. Ik ga er gewoon van uit dat dit bij jou wel altijd klopt.Zo simpel en zo mooi!
Groet, Auckje van der Leij

Chris zei

Tjonge, wat is dat toch fijn werk Marcella. Je legt het goed en duidelijk uit met die iets grovere steek. Mooi hoor.

Anny zei

Een keurig randje. En dat de maat zoveel verschil maakt he?

Gerard zei

Het is een prachtig randje. Klein maar fijn en prima uitgelegd. Ik kopieer het om het ooit zelf te gebruiken! Bedankt!

Annelein zei

Dit wordt ook heel mooi... Je uitleg over de randen komt mij vast nog van pas...*Ü*...

Ik ben erg benieuwd naar jou verhaal bij de werkstukjes op mijn blog. Zelf dacht ik door de vorm in eerste instantie dat het versieringen waren voor de mouw...

Corrieneeltje zei

Marcella, je maakt zo een heel mooi les-document met de beschrijving en de tutorials van de randen. Dat rood op wit blijft toch ook en succesnummer hè, prachtig!