maandag 31 oktober 2011

Vierlande merklap

Vandaag is het de laatste dag van oktober en de laatste dag van de maand betekent een update van de Vierlande samplers. Inmiddels heeft Basje zich bij het groepje gevoegd en met haar lap wil ik beginnen.
Basje maakt een Vierlande lap naar het zelfde patroon als ik. Als ik me niet vergis gebruikt zij ook dezelfde kleur donkerblauw. Ze heeft prachtig linnen uitgezocht vind ik. Het geheel ziet er prachtig uit.
Vorige maand liet ik het eerste geborduurde stuk zien van mijn Vierlande merklap. Ik kwam toen net terug uit de Elzas en had daar heerlijk zitten borduren.
Mijn patroon - en ook dat van Basje - heeft vier patroonbladen op A3 formaat. Het eerste deel heb ik nu bijna af
Als je goed kijkt zie je op de lap ook kleine accentjes in rood hier en daar in de motiefjes. Het is wel grappig borduren met de scheidslijn van het patroonblad als eind van je borduurwerk. Inmiddels ben ik ook op het tweede patroon aan het werk geweest
Ik geniet nog steeds van de prachtige motieven en het borduren in (vrijwel) één kleur. Het is een aardige afwisseling met de andere handwerkjes die vaak wat meer experiment en geduld vragen. In zijn geheel ziet mijn Vierlande merklap er nu zo uit

Afgelopen week was ik op de handwerkbeurs in Rotterdam en kocht daar een boek waar een flink aantal merklappen in staan. Daarin zag ik ook deze prachtige oude Vierlande merklap
Het verhaal van deze lap heb ik nog niet gelezen. Gisteren prutste ik aan een klein werkje en bovendien had ik 'huiswerk' van mijn souvenirgroepje wat morgen bij elkaar komt.
Dit is het boek waar deze lap in staat

Intussen heeft ook mijn SAL-maatje 'Phebe and Jane' haar Vierlande merklap op haar weblog gezet. In de rechterkolom kun je haar blog zien

17 opmerkingen:

Phebe and Jane zei

Wauw Marcella, jij gaat als een speer. Leuk dat jij met rood erin werkt. Bij mij zijn blauw en grijs de accentkleuren. Leuk dat Basje ook meedoet. En wat een mooi boek heb je gekocht. Veel plezier komende maand met Vierlande-borduren!
Groetjes,
Marian

Jeanny zei

Je schiet al aardig op met de merklap. Wat aardig dat Basje mee gaat doen.

Ik denk, dat ik me ook aansluit bij jullie groepje, gezellig! En dan MOET ik er aan werken.
Groetjes.

Anoniem zei

Hallo wat een mooie merklap. he.Ik heb het patroon hier ook in huis liggen.Vond het in een oude Burda Special maar daar staat niet in vermeld hoeveel garen men nodig heeft.Hoeveel heb jij tot nu toe al nodig gehad?
Maar het is echt een juweeltje wat je gemaakt hebt.Knap werk.
Groeten, Binta.

betty prins zei

Heel mooi wat je tot nu toe geborduurd hebt, die rode stukjes zijn echt leuk. Heel subtiel!
Prachtig boek, een heerlijke aanwinst voor jou.
Voor mij geen handwerkbeurs, maar 'het kind' helpen verhuizen....

marcella zei

@Binta, ik zal later even kijken of er iets over het aantal in mijn patroon staat. Als ik me niet vergis ben ik halverwege mijn tweede strengetje DMC nu, ik werk met één draadje op 16 draads linnen. Met een stuk of vijf strengetjes zou ik de merklap moeten kunnen maken schat ik in.

Willy zei

Wat leuk dat het groepje groeit. Mooie patronen van de Vierlanden en je hebt al een flink stuk af.
Veel plezier met je nieuwe boek.

marcella zei

@Marian, het staat zo beschreven in mijn patroon, dat rood. Heb nog even geel overwogen maar heb besloten om de originele kleuren aan te houden.

@Jeanny, gezellig, wees welkom! Voor mij was en is het ook wel een stokje achter de deur.

Anoniem zei

Mooi zeg!!! Ik vind het prachtig worden! Die rode accentjes zijn echt heel subtiel, ze maken de lap echt 'af'!

lheurebleue zei

dit is werkelijk wonderschoon en dat beetje (je ne sais quoi) rood is heel subtiel.

jessie zei

Je hebt al aardig wat gemaakt, het word heel mooi!

Lida zei

Zowel die van jou als van Basje zien er weer prachtig uit. Ik zag onlangs heel wat van haar borduurwerken en vond ze prachtig en vanmorgen genoot ik nog van jouw Souvenir de ma Vie, wat is hij toch geweldig! Heb van de tentoonstelling genoten! Groetjes
Lida

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

hij is BEELDIG!!, met die rode "toefjes"..
zou hem ook graag 'n keertje maken.. ná m'n wip's/ufo's ;-) !!
veel borduurplezier

Gerard zei

Ik kende de Vierlande merklappen (nog) niet, maar ze zijn heel indrukwekkend. Leuk de updates van de mede borduursters! Succes!

Guusje, zei

Wat wordt hij mooi en wat leuk dat er een nieuw lid bij is gekomen, daar wordt hij ook al zo mooi van. Prachtig boek heb je gekocht.

sylvia zei

hallo Marcella, wat leuk dat je bij mij een reactie op mijn blog achterliet! Ik lees wel bij jou, maar meestal stil!! Wat ben jij al ver met je Vierlande, ik was al bij Phebe en Jane!! Ik begin er niet aan, is best moeilijk, maar ja, de Mille M&S van mij gaat voor.....plus alle andere dingen die ik graag doe! Jij bent ook echt een handwerkster pur sang, veel technieken: zou ik ook graag doen.........maar zoals mijn DH het zegt: keuzes maken!!!
tot de volgende keer, groetjes, Sylvia

Anny zei

Wat ziet je werk er goed uit! En wat gaat dat snel!

Creative Chaos zei

Hehe, blij dat ik je blog eindelijk teruggevonden heb !!
Je lap ziet er prachtig uit !!! Ik hebhem ook nog ergens als UFO in een kast liggen , dacht ik, zal vanmiddag ff gaan zoeken :-)
Patti xx