maandag 4 april 2011

Geen schoonheden

geen schoonheden
Ik beloofde Annelies om twee lapjes te laten zien. Ik moet eerlijk bekennen dat het geen schoonheden zijn.
Het eerste lapje is een merklapje uit Frankrijk. Ik wilde het niet kopen, laat dat duidelijk zijn ;)
Op een van de vele brocantes afgelopen september in de Elzas was een verkoopster die naar verhouding redelijk wat 'handwerk' had. Als eerste zag ik het lapje maar legde het snel weer weg. Mijn oog viel op oude klosjes, kaartjes met garens, een enkel handwerkgereedschapje...ik keek mijn ogen uit.
"Six euro" zei de vrouw en ze duwde het lapje weer in mijn handen. Ik legde het lapje weer neer en bekeek de klosjes en strengetjes en begon te sorteren wat ik eventueel - als de prijs me beviel- zou willen kopen.
"cinq euro" zei de vrouw en weer stond ik met het lapje in mijn handen.
Uiteindelijk heb ik het maar meegenomen voor een euro of vier en dankbaar gaf de mevrouw op mijn gehele aankoop ook nog een flinke korting.
Het lapje is geborduurd op dun grofmazige borduurstof met perlé nr 5 in groen en paars. Het is gedateerd 1924 en gemaakt door M.L.K.
Opmerkelijk is de geborduurde Maria die het lapje in o.a. bruine wol "siert". Ik heb dat eerder gezien bij een naailap in Delft waar onderaan een kleine afbeelding van een machinaal geborduurde zeer fijne Maria was vastgezet. Die verkoper vertelde mij dat hij dacht dat - als het naaiwerk de goedkeuring van de juffrouw had, een geborduurde Maria aan het werk toegevoegd mocht worden.
Niet mooi, maar wel bijzonder!
Een deel van de overige buit vond ik nog op deze 'oude' foto.
Evenmin een toonbeeld van grote schoonheid is onderstaande lap: een voorbedrukt patroon om letters en monogrammen op te leren borduren in platsteek en andere versierende steken. Een aantal exemplaren die mooi geborduurd zijn en wel àf liet ik eerder al eens zien. Dit exemplaar is nog in de maak en daarna jarenlang ergens niet zo heel goed opgeborgen geweest.
Het borduurwerk is niet mooi. Verder is de lap ernstig vervuild ( ik heb de foto wat opgebleekt zodat het minder erg lijkt, maar in het echt is de lap hier en daar bruin) en ik durf hem niet te wassen want dan gaat de tekening er mogelijk ook uit. Ik heb ook voor deze niet heel veel voor betaald. Wat mij toch in de lap aantrekt is het patroon. Dat is gelukkig nog in zeer goede staat en kan opnieuw gebruikt worden.
Door mij :)
Ik ga de lap (ooit) opnieuw optekenen op een mooie lap linnen of katoen en daarna ga ik zelf aan de slag, een mooie oefening in geduld :)
Vanmorgen bracht de post een pakje: mijn bestelde garens die door Nelly's Hardanger atelier met enige spoed waren opgestuurd.
Mooie kleuren! Morgen heb ik een workshop met mijn souvenirgroep. Ik vertel later wel eens wat we daar gaan maken.

Geen opmerkingen: