woensdag 30 maart 2011

Over de Lakenhal en oude handwerkjes

Vandaag was ik in Leiden en opeens bleek er nog even tijd om naar de tentoonstelling Lucas van Leyden in museum De Lakenhal te gaan. Alhoewel de tentoostelling over de middeleeuwse schilder Lucas van Leyden gaat zagen wij steeds meer textiel in het getoonde werk. We fantaseerden wat wij zouden kunnen maken als inspiratie op bepaalde fragmenten, welke technieken er mogelijk waren en in welke vorm we het zouden kunnen gieten. Een inspirerende en onverwachte wandeling die voorlopig in onze hoofden blijft en die misschien op een later moment leidt tot transpiratie in plaats van inspiratie.
Ook te zien in de lakenhal: prachtige kragen, wij dachten met naaldkant, op een schilderij van Carel de Moor.
De oude handwerkjes had ik jullie nog beloofd:
Een paar weken geleden werd ik benaderd door een onbekende die mij via een gemeenschappelijke kennis had benaderd; ze had twintig oude bladen van haar moeder met op elk van die bladen een stukje schoolhandwerk.
het schoolwerk bevat o.a. een aantal gebreide lapjes met diverse stoppen. Sommige in breisteken gestopt, andere als weefwerk. Deze is ook nog gemerkt en heeft de letters T V, T Verhoeven. De voornaam van de maakster is mij ook bekend en de werkstukken dateren van omstreeks 1911.
Verder zijn er bladen met een kledingstukje
ook het geschulpte randje van het broekje is met de hand geborduurd!
en ander naaiwerk zoals dit
en dit
Verder nog een merklapje
en een aantal stoplapjes in verschillende moeilijkheidsgraad:
en
Erg leuk om van een maakster zoveel stukjes bij elkaar te zien.
Ik hoop dat ook jullie je laten inspireren door de Lakenhal (er staat op de website nog een mooi filmpje) of door de oude nuttige handwerkjes.

Geen opmerkingen: