maandag 28 maart 2011

Een nieuwe lente

Het blijft maar door mijn hoofd spoken, die nieuwe lente...
Al had ik de afgelopen tijd weinig tijd en energie om te bloggen, er gebeurde hier wel van alles. Om te beginnen komt er een nieuwe tentoonstelling waar ik aan mee werk. Deze keer is mijn aandeel een stuk kleiner dan ten tijde van Aan de Rol. Zo'n grote tentoonstelling 'doe' je niet ieder jaar. Ik heb mijn aandeel dus flink beperkt door voor te stellen om het werk van onze vier-koppige souvenirgroep, De Pronkvrouwen ten toon te stellen. De plaats van handeling is deze keer Muzee Scheveningen en de handwerktentoonstelling is van 17 september tot en met 13 november 2011.
Deze tentoonstelling heet... Uit de school geklapt.
en wat er zoal te zien en te beleven is zie je (net niet ;) op bijgaande flyer die sinds kort af is:
Van de geschiedenis van de Scheveningse naaischolen en het handwerkonderwijs daar gaan we langzaam richting het 'moderne' werk waaronder mijn souvenir de ma jeunesse ( ik hoop nog een stukje meer af te hebben) en verder recent gemaakt fijn handwerk uit onze groep.
Verder past in mijn nieuwe lente natuurlijk ook een nieuw handwerk. Ik wilde er niet aan beginnen maar ik kon het op enig moment ook niet meer tegenhouden. Het patroon is in 2007 door Margreet Beemsterboer gemaakt en onze borduurgroep kocht het patroon meteen. Het is ook zo mooi!
Basje, ons oudste en meest ijverige lid van het clubje heeft hem al tijden af en telkens als ik hem zag kreeg ik zin om ook te beginnen. Toen zij hem, nota bene op Valentijnsdag in alle pracht en ook nog ingelijst liet zien op haar weblog was ik verkocht. Nog diezelfde avond zat ik met lap en garen op de bank te borduren.
Verslavend en zó leuk. Wat geniet ik iedere avond - al is het soms maar voor een paar steekjes, van het borduren aan de vernaaide linten. Ik geniet van het prachtige garen, een blauw/zwart in kleur verlopend garen op mooi roomwit 16 draads linnen en ik geniet van het prachtige patroon.
Het gaat vrij snel, ik ben al bijna op de helft van het patroon en ik ben er nog steeds heel gelukkig mee. Het garen kocht ik afgelopen september in Frankrijk bij Liezbeth, daar had ik dus niet zo ver voor hoeven rijden :) en ik vind het schitterend voor dit doel!
Kijk eens hoe mooi 'oud' en vergrijsd het is op sommige plekjes
Ook het goudgele garen heeft hier en daar wat donkerder of juist heel lichte stukken.
Heb ik nog meer nieuws? Tsja, wat nieuwe aankoopjes van ebay voor de verzameling handwerkgereedschapjes en een serie oude schoolhandwerkjes die ik kocht van een mevrouw die me hier op 't weblog vond en die afgelopen week met de handwerkjes van haar moeder bij mij op bezoek was. Ik laat de gereedschapjes en de handwerkjes binnenkort hier zien. Komende tijd heb ik weer wat meer tijd en gelegenheid om te bloggen. Natuurlijk moet ik ook nog met het oud goed aan de slag en verder kan ik jullie een bijna affe Rosina Luger laten zien want ook daaraan is hard gewerkt.
Maar eerst vanavond nog wat steekjes aan de "vernaaide linten van Marken".
Basje stuurde me een foto van haar vernaaide linten:
Basje gebruikte alle linten voor haar lap en ze koos haar eigen kleuren: donkerblauw en een prachtig Chinees rood. De lap is ook prachtig ingelijst, een prachtig werkstuk! Dank voor de foto-bijdrage, Basje

Geen opmerkingen: