donderdag 2 september 2010

Zo'n handig mapje


Iedere, nou ja, bijna iedere handwerkster maakt zo nu en dan een of ander leuk speldenkussen, naaldenboekje of ander o zo handig handwerk Ding.
Deze zomer ging ik met een boek, een lapje grauw linnen, wit garen en wat handwerkspulletjes op vakantie. Omdat ik  niet zo heel goed liep na een mislukte landing onderaan de trap had ik erg veel tijd voor mijn handwerkje op mijn Franse balkonnetje.
Het boek dat ik meenam is La broderie Blanche en het staat vol met leuke projectjes in verschillende witwerk-technieken.
Mijn keus viel op een handwerk-mapje in Dentelle Ruskin en een piepklein stukje daarvan liet ik eerder al zien.
Inmiddels ben ik een stuk verder en op wat kleine afwerk-puntjes na is het mapje af.
 Het is uit een Japans boekje en dus opent het mapje aan de linkerkant, van achter naar voren en ik heb het zo gelaten. Dit is de voorzijde en op een sluiting na is deze kant van het mapje klaar.
 
Een stukje van het borduurwerk heb ik vergroot om een beter idee te krijgen van de techniek. Het mapje is geborduurd op 12 draads linnen met wit borduurgaren nr 16.  Als ik nog eens iets in deze techniek ga maken kies ik zowel het linnen als het garen wat fijner alhoewel ik het effect van deze combinatie ook wel mooi vindt nu het af is.
De binnenzijde van het mapje ziet er - voorlopig - zó uit:
 
Twee handige vakken waar van alles in kan, de bovenrand is voorzien van een  geborduurde schulpjesrand en het vak is in het midden met een staafknoopjes-steek in tweeën gedeeld.
 
Ik vind het wel een aparte manier om de beide helften te scheiden.
Ook rondom is het gehele mapje met schulpjes afgewerkt op 1 cm na. Mijn draadje was op en de tijd van het borduur-moment ook. Daar moet ik dus ook nog wat aan doen.
Ik denk dat ik het linkervakje nog wat onderverdeel zodat mijn schaartje niet aan de wandel gaat.
 
Aan de achterkant borduurde ik een letter M.
Bij het mapje hoort een klein speldenkussentje, een scissorfob in dezelfde stijl. Ik denk dat dat een mooi werkje wordt voor een volgende vakantie ;)
La Broderie Blanche, Jours et dentelles, Ayako Otsuka
Editions de Saxe, ISBN 978-2-7565-0221-2

Geen opmerkingen: