maandag 8 december 2008

Zakdoekjes en andere verhalen

Achter de schermen gaat er ook van alles rond wat betreft mijn weblog. Zo ontving ik van souvenir-vriendin A een mailtje met daarin o.a. een opmerking over zakdoekjes. Nu kijk ik wel vaak bij needles4all maar niet dagelijks natuurlijk. A had het nieuws al wel gezien en mailde het door aan mij.

Needles4all, het "lesgebeuren" dat vroeger bij het NCH behoorde en wat al weer enige tijd prima geleid wordt door Ineke Siewertsen is met een nieuw initiatief gekomen: Hankies4all, een club voor zakdoekjes liefhebbers die liefde hebben voor de vaak mooie en fijne handwerktechnieken die in de oude (en nieuwere) zakdoekjes gebruikt zijn. Ineke kan beter uitleggen dan ik wat de plannen zijn met de Hankies club dus neem vooral een kijkje bij Needles4all.

Al nadenkend over zakdoekjes – en geloof me, dat onderwerp is op het moment bijzonder actueel voor mevrouw Nuttig en Fraai ;) - bedacht ik me wat ik zelf allemaal zo her en der in mijn doosjes had liggen.
Het bleek nog aardig wat te zijn:

wat dacht je van dit prachtige trio: mooie kantjes, fijn borduurwerk en alle drie zo anders,
of deze:

het open naaiwerk van het zakdoekje rechts heb ik net op veel grover linnen op mijn witwerklap uitgeprobeerd, maar zo fijn kan het dus ook!
en dan dit:

griezelig fijntjes geborduurd op ragfijn linnen batist, de stof zo fijn en dun dat er hier en daar kleine slijtplekjes in het linnen zijn. Een beauty vind ik.
en dan vond ik nog deze:

ik heb net ontdekt dat dit "Broderie Suisse" heet, Zwitsers borduurwerk en je vraagt je af wie de dame was die ooit dit zakdoekje kreeg of maakte.

Soms vind ik op een vlooienmarkt of in een brocante winkeltje zo’n handwerkpareltje en het maakt mijn dag goed als ik zoiets moois voor niet al te veel kan kopen. Een andere bron voor mijn groeiende zakdoekjes verzameling is Basje. Regelmatig komt er uit haar tas zo’n prachtig handwerkje tevoorschijn als we weer met de borduurgroep bij elkaar zijn: "hier, voor jou" zegt ze dan en schuift me vervolgens de schat toe.
Basje, ik koester je snuitlapjes met veel liefde!

Vorige week had Basje geen zakdoekje in haar tas maar een prachtige sitsen quilt:

De quilt is gemaakt van "restjes" stof van den Haan en Wagemakers (noem dat maar restjes ;) Basje maakte hem eerder dit jaar. Daarna is de quilt naar Quilt und Co in Krefeld gegaan en daar is hij schitterend machinaal gequilt. Op de website van de Haagsche Bee waarvan ik ook de bovenstaande foto geleend heb kun je nog een foto zien met de naam van de kleindochter die de quilt binnenkort in ontvangst mag nemen. Ook kun je daar een detail van het prachtige quiltwerk bewonderen.

Over zakdoekjes ben ik nog lang niet uitgepraat dus daar komt snel een vervolg op, tot dan!

23 Reacties

Geen opmerkingen: