vrijdag 6 juni 2008

Verstelwerk?

Vanmorgen vroeg plofte er een nieuw nummer van Handwerken zonder Grenzen op de mat. Tijd om het huishouden het huishouden te laten en meteen in een hoekje te duiken met mijn favoriete tijdschrift. Dit keer is een groot deel van het nummer gewijd aan kant. Er was een tijd dat een kantje voor mij een kantje was maar sinds ik me bezig houd met oude handwerktechnieken en daardoor ook regelmatig mooie stukjes kant onder ogen krijg ben ik de schoonheid en de diversiteit gaan waarderen. Er worden behalve de artikelen over kant ook tips gegeven voor diverse uitstapjes om zelf kant te gaan bekijken en dat is met de zomer op komst wellicht een goed idee voor een dagje uit.

Behalve voor kant is er ook een plaatsje gereserveerd voor ander "luchtig" handwerk zoals een prachtig werkstuk in Shetland lace. Twee handwerkwedstrijden dit keer om tijdens de lange zomer aan mee te doen: wordt het een zakdoekje of een ‘luchtig" handwerkje? ach, heel misschien wordt het wel beide!

Van het luchtige en frivole kant is het een flinke stap naar de stevige nuttige handwerken. Deze week stond nuttig lapje twee op mijn menu en dat betekende eerst een schetsje maken van wat er zoal op mijn nuttige lapje gewenst was. Daarna in de boekenkast naar wat nuttige "lectuur" gezocht zoals dit aardige boekje uit 1969 – een vertaling van een boekje van Elsa Svennas uit Noorwegen. Zoals je met wat moeite ziet op de foto hierboven "begint" mijn lap met het opnaaien van twee kleine lapjes. Het linker is er met de hand op genaaid, het lapje rechts is er achter genaaid nadat ik eerst een keurig vierkant gat (met een naadtoeslagje) uit de stof had gesneden; ook dit heb ik met de hand. In het dubbele lapje van het linkervierkant kwamen vier knoopsgaten, met de hand genaaid. Het viel niet mee om nette knoopsgaten te maken. Ik heb eerst een heleboel knoopsgaten geoefend voordat ik tevreden was en het aandurfde om het op het "echte" lapje te proberen. Als je eenmaal in de stof hebt gesneden kun je het eigenlijk niet meer uithalen. Het moest dus in een keer goed zijn. Ik had sterk de indruk dat mijn Bernina me uit zat te lachen tijdens mijn oefenpogingen. natuurlijk kan "zij" het machinaal vele malen mooier ;)

In een proefdoek uit 1825 te zien in het Noorse boekje zijn diverse versierde knoopsgaten te zien. Ik heb mijn knoopsgaten in dezelfde stijl versierd met Holbeinsteekjes, Franse knoopjes en bloemetjes van kettingsteekjes.

In het rechter lapje van een enkele laag stof kwamen nestelgaatjes in oplopende grootte.
Daarna kwam de eerste aanpassing van mijn schets: het rechter lapje leek een beetje "kaal" en dat heb ik opgelost met een geborduurd lettertje in een steekje wat ik nog niet had gebruikt in mijn souvenir:

even met de neus op het scherm:

zo ja, dan zie je het beter. Onder deze twee lapjes kwam een split. Aan een kant met een rechte afwerking, de andere loopt uit in een punt. Ook daar is al wat versierend witborduurwerk op maar het is nog niet af. Aan de rechterkant heb ik het splitje niet vastgenaaid maar sluit het met een lusje en een knoopje.

Daarna moet er een lapje met een aantal naadjes gemaakt worden wat straks in zijn geheel op de onderlap wordt gestikt. Ondertussen heb ik mijn foto’s met oude naailappen bekeken en zag ik nog wat leuke ideetjes en toepassingen
Ik ben hier dus nog wel even mee bezig!

17 Reacties

Geen opmerkingen: