donderdag 10 januari 2008

Een gegeven paard

Dit is een quilt met hindernissen. Ooit het resultaat van een maandelijkse blokkenruil.
Het moeilijke van zo’n ruil is dat je vrij precies moet kunnen bedenken en daarna beschrijven wat je bedoeling is om niet na afloop met een stapel blokken te zitten waarmee je geen mooie quilt kunt maken. De eerste ruil waaraan ik meedeed verliep perfekt, de tweede ruil had helaas nogal wat hindernisjes te overwinnen.
Het grootste probleem was de maat van de blokken. Vooraf geef je een beschrijving aan elk van de deelnemers waarbij ook de preciese maat van het blok met naadtoeslag wordt gegeven. De blokken die ik terugkreeg varieerden onderling ruim vijf centimeter in grootte: een aantal blokken was vele centimeters kleiner dan de opgegeven maat en een aantal was groter. Gelukkig had ik een blok gekozen waarbij een randje eraf snijden geen onoverkomelijk probleem was.
Een ander minder fraai gegeven was de naam van de maakster die op het blok geschreven zou worden met een zwarte of rode pigma pen of met een dun vulpotloodlijntje. Dat niet iedereen zo’n permanent pen in huis heeft bleek al snel: de blokken werden beschreven met een dik grafietpotlood, blauwe(!) balpen, viltstift en ander 'fraais'.
Uiteindelijk heb ik de blokken toch aan elkaar gezet – daarna weer weggelegd- toch de top maar gesandwiched en vervolgens alles weer een hele tijd onder in de kast gepropt.

de stand van zaken is nu als volgt:

Er is ongeveer een kwart van de quilt gequilt. Dat quiltwerk maakt overigens een hoop goed want uiteindelijk wordt het toch een leuke quilt. Hij is alleen niet af ;)

Ik heb hem zo gevouwen dat ie wel af lijkt en ik heb hem bij het stapeltje met quilts die wel allemaal af zijn gelegd. Ik heb me voorgenomen om deze quilt binnen tien jaar af te ronden, ik heb daar nog bijna twee jaar de tijd voor.

26 Reacties

Geen opmerkingen: