maandag 10 april 2006

Je hoeft de was natuurlijk niet zelf te doen

Gisteravond laat bekeek ik een filmpje op de website van Berthi met allerlei gedoe rond een tobbe. Er werden emmers water uit de put geschept en het was zwaar werk zo te zien. De "moderne" buurvrouw had al de beschikking over een waschmachine...maar ook daar werd ik niet blij van.
Was ik bijna honderd jaar geleden geboren dan bracht ik mijn was hier.
Aan het aantal personeelsleden te zien en de vermelding van een filiaal zal het de eigenaar bepaald voor de wind zijn gegaan. Vermoedelijk was het bedrijf net van eigenaar gewisseld, bij zo'n gelegenheid werden vaak dit soort foto's gemaakt. Het bedrijf zat in Caen en veranderde in 1913 haar naam in Blanchisserie Baugé. In 1928 werd het bedrijf gesloten. Omdat het bedrijf gesloten is zal ik mijn was dus zelf moeten doen. Mijn machientjes staan al te draaien, want het is tenslotte maandag

6 opmerkingen:

ineke zei

Het lijkt luxe, de was de deur uit. Maar toen ik in Parijs woonde, deed ik dat (noodgedwongen) ook: in ons appartement wàs geen wasmachine en er was simpelweg ook geen plaats voor. (De prijs per vierkante meter is ietsje hoger dan hier ;) ). Mijn nichtje, getrouwd met een Zweed, heeft in haar appartementengebouw in het souterrain een was- en droogkamer, die door de 4 appartementen uit haar blok gezamenlijk gebruikt wordt. Daar heeft dus ook niet iedereen haar/zijn eigen wasmachine en droger. 's Lands wijs...

anneke zei

hier zijn ze vandaag ook druk bezig. elke keer dat ik een was uit de machine haal, kan ik nog blij zijn dat ik dat allemaal niet op de hand hoef te doen.
vandaag regende alleen mijn eerste was buiten op het laatse nippretje toch nog nat. nu ligt het meeste gezellig in de woonkamer...

groetjes
ps wat een lekker zaterdagje heb jij (weer) gehad!

marcella zei

@ ineke, ach ik roep dat nou wel maar eigenlijk doe ik toch het liefst mijn eigen was ;) Parijse appartementen zijn inderdaad vaak erg beknopt. Van de straat af bezien zien de boulavards er groots en ruim uit, maar de plattegronden van de appartementen laten een heel ander beeld zien. Grappig ook hoe Hausmann de appartementen op de hoeken van straten heeft ingedeeld. zulke punthuizen zouden in Nederland niet gebouwd kunnen worden.
@ Anneke, kom gezellig hier wonen, hier was 't droog vandaag :D Zaterdag was ouderwets gezellig en vol inspiratie..

Berthi zei

Niets is zo fijn als alles in eigen hand te houden!!!

marcella zei

Berthi, jij begrijpt me ;) Leuk winkeladres had je in Asten...

Berthi zei

Graag gedaan, Marcella!