woensdag 29 maart 2006

Jane's leftovers

De restjes van Sjaan. Geen recept op mijn web-log, daarvoor moet je op een andere weblog  zijn, bijvoorbeeld hier:   http://ministerieetenendrinken.web-log.nl.
Mijn kliekjes zijn aan elkaar genaaide restjes stof die ik over had van een grote quilt. In mijn eerdere blog,  http://nuttigenfraai.web-log.nl/log/4193898 met de naam  Sjaan mania stond een verhaal over deze grote quilt. Omdat een quilter niets weggooit werden alle snippers stof zorgvuldig in een doos opgeborgen, wachtend op het moment dat er een Plan in mijn hoofd op kwam.  Dat deed zich voor op een zondagmiddag in juni 2003. Ik zat op het echtelijk bed met een berg snippers om mij heen die ik net uit de doos geschud had. Sommige stukjes niet groter dan enkele centimeters. Ik was druk bezig mijn schatten te keuren op hun bruikbaarheid voor dit project. Ik werd betrapt door  mijn lieveling, die zich hardop afvroeg "wat doe je "? "ik zoek een paar lapjes voor mijn quilt"  zei ik zo neutraal mogelijk, alsof het volkomen normaal is op zondagmiddag je snipperverzameling uit te stallen.... Ik zag de verbazing op zijn gezicht, er waren immers kasten en laden vol met bij elkaar tientallen meters*)  stof, die ik zo kon gebruiken. Hij probeerde nog:  "maar je hebt toch wel grotere lapjes dan deze?"  Ik heb het maar niet uitgelegd, daar maak je het alleen maar erger mee. Het resultaat van mijn speurtocht is onderstaand miniquiltje. Het is 47 x 47 cm groot, machinaal gepatcht en met de hand gequilt. Het is grappig om te zien hoe van dezelfde lapjes, met weglating van het donkerpaars van dear Jane een totaal ander quiltje is ontstaan. Het quiltje ligt thuis onder een stapel shaker dozen. En de doos met snippers ?  Die is er zo op het oog niet minder vol  door geworden *) mijn lieveling leest mee dus het is beslist geen goed idee hier te onthullen hoeveel meters ik echt in mijn kastje heb

10 opmerkingen:

yvonnep zei

Ga je dat ergens anders onthullen...???

Dineke zei

misschien beter zo ,maar ben wel benieuwd ;)

Juul :o) zei

Oh Marcella, ik lig in 'n deuk! :D :D :D Dit is zo herkenbaar!
Je quiltje is dottig! Zo één wil ik ook nog eens maken.

@ DH van Marcella,
Er is niets mis met haar hoor, ik heb precies hetzelfde... 8)
Sommige quiltwinkels hebben 'n koffiehoek voor DH's en daar kun je lotgenotencontacten onderhouden, terwijl wij winkelen... ;)
't is gewoon 'n onschuldig virusje... :D en sommige mannen krijgen het ook weleens... 8)
en...

ps nog bedankt voor de url [ ] hulp! :)

Annette zei

Wat mooi weer....en alles ook heel herkenbaar.

Mannen kunnen er ook wat van....ik vind overal snoertjes de laatste dagen.

anneke zei

het snipperquiltje is prachtig geworden. af en toe hang je hem toch wel even op ook? heel vrolijk om naar te kijken en het heeft dus toch zin om snippers te bewaren!
dat gratis borduurpatroon van WF Hermans heb ik niet opgeslagen: hoeveel ik ook van borduren houd, ik zie mezelf deze man nog niet borduren...

groetjes

marcella zei

vooral niks weggooien Anneke. alhoewel niet iedereen zulke kleine stukjes zal willen opbergen :D
meestal gebruik je de stof economisch, rechte stukken afsnijden en de malletjes zo voordelig mogelijk uit de stof zien te krijgen. Bij dear Jane heb ik veel sitsen gebruikt en heb om de stof zo mooi mogelijk te gebruiken een gatenkaas techniek gebruikt. Het resultaat is dat je rare stukjes stof over houdt.
Jammer dat jullie mijn WF Hermans patroon niet willen borduren, ik dacht nog wel dat jullie dankbaar en blij zouden zijn. :D

juul :o) zei

Borduur er eens 'n voorbeeld van... 8)

En ik gooi géén snipper weg, in 't poppenhuis word ook gequilt! :D

Een decoratie idee voor ECHT onbruikbare stukjes: doe ze in een mooie glazen pot, eventueel een potpourie pot, en bedruppel de snippers geregeld met geurolie of vul er doorschijnende plastic kerstballen mee... 8)

annette zei

Schitterend quiltje.
Zo zie je maar: hoe meer verschillende lapjes er gebruikt worden, hoe levendiger een quilt wordt. Zeker in combinatie met een eenvoudig blok. Applaus!

Enne: mijn lapjeskast laat ik ook niet aan iedereen zien, hoor.
(lees: aan niemand ;) )

corien zei

hallo Marcella

...zit weblogs te lezen en kom ineens hier! 8) Wat een verrassing, lees je verhaal over Jane's leftovers. Ik had je naam nog niet gezien en herkende natuurlijk direct je DJ.
Wat een gaaf miniquiltje van de restjes is het geworden.
Je hebt ondertussen veel gemaakt! Ik heb mijn DJ nog niet af, het doorpitten vind ik een hele klus.
Ik zie dat jij veel aan het borduren bent, voor mij is breien op het ogenblik nummer 1.
Leuk je online te zien! :D
groetjes corien

marcella zei

Hé Corien, wat leuk!! Ik ben heel benieuwd hoe 't met je gaat, ik zal je zsm even privé mailen. Jouw dear jane is dus ook in het eindstadium...quilten was inderdaad een hele klus met al die naadjes. In mijn dear Jane zitten jouw Spakenburgse lapjes nog verwerkt.
groeten, Marcella