dinsdag 28 februari 2006

Belofte maakt schuld

Ik heb Anneke beloofd dat ik het patroon van het tasje zou geven. Het is echt niet zo moeilijk als het misschien lijkt, in het kort komt het er op neer dat je eerst een heleboel evengrote strips aan elkaar naait, uiteindelijk ook het laatste stripje aan het eerste, onderkant inrimpelen en dan een knoopje erop, daarna de bovenkant afwerken met een bandje..is niet moeilijk toch?
Hier komt het recept:
Snijd 36 strips van 15.5 cm x 3.5 cm uit drie verschillende stoffen. Kies zowel effen stof als stof met een patroontje en gebruik een lichte, een medium en een donkere stof.
Neem stof die soepel en dun is.
Voor een groter tasje kun je natuurlijk ook langere strips nemen
Stik een donkere strip aan een lichte strip met de goede kanten op elkaar en keer de stripjes op de naad, even licht strijken. Maak zo 12 paren
Stik aan elk paar een strip van de medium stof. Naai daaraan weer een paar en daaraan weer een medium strip. Stik strip 1 aan strip 36 tot een kokertje
De naadjes die gestreken zijn staan wat omhoog, je kunt daar nu plooitjes van vouwen
Voor de voering snijd je een lapje van 13 x 30 cm. Vouw dit in de lengte met de goede kanten op elkaar, stik het zijnaadje en keer het
Aan de onderkant een stevig draadje rijgen, zo strak mogelijk inrimpelen en het draadje goed vastzetten.
Zet nu het voeringzakje in het strippenkokertje met de verkeerde kanten tegen elkaar.
Speld de beide zakjes op elkaar
Snijd twee strips van 4 x 15 cm, maak aan de korte kanten een klein rolzoompje en stik beide strips, eerst de een, dan de ander aan de voorkant van de bovenrand, (goede kant op goede kant) sla ze om naar binnen en zoom ze met een inslagje op het stiksel vast. Nu kun je twee koordjes of dunne lintjes door het zo ontstane tunneltje rijgen
De onderkant van het zakje inrimpelen met een stevige draad, goed aantrekken en de draad stevig vastzetten met een paar steekjes. Afwerken met een knoopje of een rondje stof dat je er op appliceert.





10 opmerkingen:

yvonnep zei

beetje ingewikkeld ziet het er wel uit...:-)

marcella zei

nee toch?

Maaike zei

Nu ik de beschrijving heb gelezen, heb ik nog meer bewondering voor dit tasje, wauw!

ineke zei

Dank voor je zeer duidelijke uitleg! Maar het stevig rimpelen van al die laagjes stof lijkt me nog wel een gepruts...

marcella zei

@ineke, het rimpelen gaat het makkelijkst als je niet probeert te rijgen maar de naald van voor naar achter steekt en dan een stukje verder weer terug. steek voor steek dus. Het lijkt meer werk maar steeds heel veel kracht moeten zetten werkt ook niet prettig. gebruik voor het rimpelen een stevige draad, ijzergaren als je dat hebt of quiltgaren. als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

anneke zei

hoi Marcella! wat leuk dat je het patroonhebt geplaatst. wat ziet het er direct anders uit met deze stofjes! je kunt nu wel wat beter het model zien. het ziet er nog niet erg makkelijk uit, maar het is zeker de moeite van het proberen waard. ik heb het in ieder geval opgeslagen!
het ringkussentje is ook erg mooi geworden zo. je hebt een prachtige hand van handwerken ;)
bedankt voor deze beschrijving iig
groetjes

ineke zei

Marcella, dank voor je extra uitleg. Ik heb het patroon geprint, want "je weet maar nooit". Als ik tijd van leven heb (of tòch die 7 levens krijg, die handwerksters zo nodig hebben ;) !!) ga ik het vast nog eens maken.
Groet, Ineke

marcella zei

Ineke,
heb je gezien dat bij het gekleurde tasje aan de anderkant de plooitjes de andere kant op lopen? zo krijg je een draai erin, tasje "valt" dan ook anders, wat boller.
veel plezier met maken, ooit ;-)
ik spaar ook allerlei patronen op voor later, stoffen ook en garens en........hoort bij de hobby

Berthi zei

Als ik me eens verveel ga ik als eerste dit tasje maken!!

ineke zei

Ha, ha, Berthi, VERVEEL!!?? Dat woord kèn jij toch niet?:D
Groet, Ineke