zondag 17 november 2019

Huisvlijt

Gisteren was ik in Utrecht met mijn zus. We gaan al een paar jaar samen naar de Verzamelaarsbeurs waar zij meestal niets koopt maar mij liefdevol adviseert bij mijn aankoopjes. Als jongste en verzamelende zus mag de portemonnee toch best een beetje méér open staan. Over mijn eigen aankoopjes zal ik het nu niet hebben maar wel over het mooie kistje wat mijn zus voor mij kocht. Het is klein, loopt taps toe, het heeft 'pootjes' en het is beschilderd. Wacht, ik laat het even zien...
De beschildering doet denken aan Hindelooper schilderwerk maar dat was niet het enige wat mij opviel:
Op de voorkant staat de parabel, de vergelijking, van de vijf wijze en de vijf dwaze maagden afgebeeld.
en op de binnenzijde van het deksel nog een aardig scheepstafereeltje... Wie geínteresseerd is in het borduurwerk van Marken kent vast het spreitje waarop vijf van de maagden zijn afgebeeld. Hieronder zie je een foto van het spreitje uit het boekje van Marie van Hemert, de Handwerken op het eiland Marken.
Wie goed kijkt ziet hier wel iets vreemds aan de maagden, maar als je de tweede e-cursus Handwerken van het eiland Marken hebt kun je ook gewoon even lezen onder 0.16 Vijf maagden. Zuslief kocht het kistje dus voor mij en ik ging eenmaal thuis op zoek of ik 'iets' kon vinden over de afbeelding, het schilderwerk of gewoon het soort kistje. Al zoekend kwam ik bij Volkskunst op Ameland terecht en daar vond ik een paar maagden die op zijn minst enige gelijkenis toonden met de mijne.....
en vooral de rechterhelft van de schildering
inclusief de woeste golven aan de zijkant. Als je naar de witte kragen en manchetten kijkt, lijkt het er op dat er iemand op zijn minst goed naar deze afbeelding heeft gekeken. Er waren op Ameland schilderlessen in de jaren 60 van de vorige eeuw die gegeven werden door conservator en restaurateur J. Feenstra uit Franeker. Onder mijn kistje staat met inkt "17-2-71" geschreven. Wellicht is mijn kistje gemaakt door een van de cursisten of een leerling van een van hen. Als je nuttige informatie hebt die mijn info aanvullen of juist tegenspreken hoor of lees ik dat graag. Ik ga mijn doosje vullen met handwerkgereedschapjes

3 opmerkingen:

Ineke zei

Een erg mooi kistje!!!

Lida zei

Wat een lief cadeautje van je zus!
Groetjes
Lida

Truus zei

Dat is een mooi kistje en ik heb dit nog nooit gezien.
Veel plezier en een gezellige dag
groetjes, Truus uit Drenthe