zondag 4 november 2018

lekker lang genieten

Alweer een lapje af in 2018. Zeg maar gerust Lap, want het is een flinkerd.
Ik deed er dan ook lekker lang over. Ik borduurde rechtstreeks uit mijn fotocollectie van Friese lappen
en pikte daar wat uit en hier wat uit. Gewoon de randjes die ik mooi vond en de letters die mij aanspraken.
Het was flink turen zo hier en daar want net zoals in de Marker lappen werd er in Friesland veel gesmokkeld om het passend te krijgen. Geen probleem want dat vind ik juist zo leuk om iets goed te krijgen terwijl je weet dat het niet 'past'.
Vooral bij de sneewerk letters moest er veel aangepast worden want er zijn wel voorbeelden van, maar het zijn nooit de letters die je wilt. Flink knoeien dan en na verloop van tijd merk je dat alles helemaal goed komt.
Er kwamen randjes, heel veel in een soort uitkijkje net zoals op Marken en ook een rand met allemaal fragmentjes van randjes.
Soms vind je ook een klein fragmentje in stopwerk en dat mocht dan ook op mijn lap niet ontbreken.
De vaak mooiafgewerkte Friese zomen werden net zoals op de oude lappen ook geoefend. Langs de rand natuurlijk. Zo heb je een mooi naslagwerkje als je eens een randje of mooi bewerkte zoom nodig hebt.
Tot slot een mooi hart in o.a. platsteek, want mijn hart zat wel bij al die mooie Friese steekjes. Ik heb met veel plezier aan deze mooie lap gewerkt, hij is helemaal 'eigen' ook al zijn alle patronen afgeleid aan heel veel antieke Friese witwerksamplers. En nu? Tijd voor iets nieuws natuurlijk :)

11 opmerkingen:

petrashandwerken ..steekje voor steekje zei

in één woord SCHITTEREND.. mijn complimenten :-)

Annelein zei

Prachtig Marcella!

Ria, zei

Het is weer een kunstwerk dat sprakeloos maakt. Zó mooi!

Truus zei

Wat een prachtige werkstukken maak je allemaal!
Merk dat ik al heel veel niet gelezen heb over waar je mee bezig bent.
Ben nu benieuwd naar je volgende borduurwerk.
Veel borduurplezier!
groetjes, Truus uit Drenthe

Jasmine zei

Dit is fantastisch! :)

Phebe and Jane zei

Wat prachtig, Marcella!
Heel leuk trouwens dat je weer wat berichtjes plaatst. Ik heb ze echt gemist!

Anny zei

Geweldig, Marcella. Kun je het nog wel goed zien? Je gebruikt toch zeker wel een loep hè?

kaneeltje zei

Wat geniet ik van jouw borduurwerk, zo mooi en fijntjes!
Ook ik vind het leuk om af en toe weer eens berichtjes te zien!

sanpiseth40 zei

I love your posts and everything looks wonderful. I love your idea thanks for sharing.
หนังดราม่า

الرحمه للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
الرحمه للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.