vrijdag 17 augustus 2018

auteursrechten en ergernissen

Een paar jaar geleden maakten Margreet Beemsterboer en ik een e-cursus over de vele kanten van het Marker handwerk. Zij startte met een flinke beschrijving van alle witwerk die op Marken toegepast werd en ik leverde daar aan aantal bijdragen aan. Aansluitend kwam het tweede deel, een Marker pronkrol. Deze Pronkrol is uniek in zijn soort want waar werd ooit eerder een pronkrol gemaakt op het eiland Marken? precies, nergens! Andere pronkrollen of Souvenirs, ik bezit zelf enkele oude, bevatten de nuttige handwerktechnieken, de fraaie technieken of een mix van beiden. Nooit eerder zag ik een Pronkrol waarin niet alleen de handwerktechnieken van een bepaalde plaats te zien zijn, maar tevens ook onderdelen van de klederdracht, zowel op schaal als op ware grootte. Wie kennis heeft van de auteursrechten of zich erin wil verdiepen, zal begrijpen dat ik op geen enkele manier 'amused' was toen ik maar liefst 14 verschillende onderdelen uit die rol bij elkaar gepubliceerd zag op enkele Facebookpagina's. De foto's lieten steeds de gehele werkstukken zien van cursisten met een fotoresolutie waarbij je op sommige foto's letterlijk de steken kon tellen. Niet alleen is het hele concept Marker Pronkrol auteursrechtelijk beschermd omdat het een volledig uitgewerkt idee betreft, maar ook elk onderdeel afzonderlijk valt onder diezelfde rechten. Hierboven zie je een fragment wat ik knipte uit een van de foto's die ik deze week aantrof op internet. Uiteraard publiceer ik hier niet de gehele foto want dat is nu net wat ik wilde voorkomen. Oordeel zelf of jij gratis en voor niets het gehele merklapje kunt maken als het in zijn geheel op deze grootte gepubliceerd wordt. De drie schoolmerklapjes uit de e-cursus mochten wij zien en fotograferen bij mensen thuis op Marken, het werd ons gegund speciaal voor de e-cursus. Wij hebben ze vervolgens op patroon gezet om het bijzondere handwerk van Marken met onze e-cursisten kunnen delen. Deze drie merklapjes waren bij de 14 onderdelen die buiten ons om nu gepubliceerd zijn. Van een Facebookgroep waar de foto's op gepubliceerd waren, zijn de foto's vrij snel nadat ik aktie ondernam verwijderd. Zonder vragen of commentaar; deze beheerders zagen in dat dit niet kan. Met degene die het publiceren begon heb ik uitvoerig contact gehad waarom ik vind dat dit niet kan. Zij is nog steeds niet overtuigd en weigert aan mijn herhaalde verzoek te voldoen om de foto's te verwijderen en te vervangen voor detailfoto's. De beide e-cursussen zijn voor erg weing geld aangeboden, juist om iedereen de gelegenheid te geven om mee te kunnen doen: €15 per e-cursus in zes maandelijkse afleveringen, geprint per cursus een dikke ordner vol met informatie, werkstukken foto's en handleidingen. Om mensen in de gelegenheid te stellen om elkaars werk te zien en informatie te vragen of te delen hebben wij een Yahoo groep gemaakt waarvoor iedere cursist bij inschrijving de aanmeldgegevens heeft gekregen. Waarom het dan op deze manier via Facebook gedeeld moet worden is me een raadsel. Mocht iemand zich ondertussen afvragen waarom ik zo weinig laat zien de laatste tijd.....zie boven.
Mocht iemand mij weer eens willen vragen wannneer er een volgende e-cursus komt.....dan zal ik verwijzen naar dit blog en zeggen: 'wat dacht je zelf?"

16 opmerkingen:

Jeanny zei

Heel begrijpelijk Marcella!

Ria, zei

Erg dit!!! Om het zo voor anderen te verknoeien. En ook na benadering door jou niet bereid om mee te werken. Zovelen gaan nu jouw prachtige handwerk missen.

Annelies zei

Je wordt er moe van.

Guusje, zei

Wat ontzettend jammer dat dit gebeurd.

Sabine zei

Helaas dat dit gebeurd,
De cursus is echt een aanrader.

Hester zei

Ik herken het, complete patronen worden gekopieerd. Jammer want er zitten veel uren in voor alles goed op papier staat.

Supergoof zei

En iets waar je zo van houdt en er zoveel werk in hebt gestopt, feeft je dan negatieve energie.
Kortom ik snap het helemaal.

MaaikeW zei

Marcella, ik begrijp dit zo goed! Ook voor mij een reden om mijn eigen ontworpen merklappen niet meer te publiceren of via digitale foto te delen. Het plezier wat in het bedenken gaat zitten en de uitwerking wordt teniet gedaan en dan ook nog het niet willen begrijpen maar wel er gebruik van maken van een ander, sneu. Juist iets waar je hart ligt, wordt geraakt door deze omgangsvormen van een ander die daar niet zo het hart bij heeft.

johanna zei

heb de ecursussen gekocht. Marken was echter vaak te moeilijk voor mijn artosehanden. Maar ik geniet wel van de patronen en heb grote bewondering voor de makers van de cursus, die zo goedkoop en zo goed is.

Waardering en respect is belangrijk. Kopiëren is een beetje goedkoop en oneerlijk.

Johanna

Lida zei

Volgens mij moet je er werk van maken. Het is zo rot voor jullie, ik werd ongevraagd lid gemaakt van een fb groep waar ze patronen op zetten, ik vind dat dat nu kan en mag dus succes met het voorkomen van dit soort publicaties. Groetjes
Lida

Mien B zei

BAH BAH BAH !!!! Zo ga je niet om met andermans werk !

kaneeltje zei

Ben gelijk even gaan kijken wat ik toendertijd geplaatst heb....was erg enthousiast!
Wat raar dat iemand dit op fb plaatst zonder overleg met jullie!
Kan je de e-cursus eigenlijk nog steeds aanschaffen?

Elke dag een draadje zei

Ik heb heel erg genoten van jullie E-cursussen die inderdaad voor een zeer bescheiden bedrag te verkrijgen waren. Jammer dat mensen dan toch weinig respectvol daarmee omgaan. Ik bedank jullie nogmaals voor het vele werk dat daarin gestoken is en de fijne dagen op Marken die er aan gekoppeld waren!

الرحمه للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
الرحمه للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Anoniem zei

Ik geniet van je blog, ik leer ervan. Net zoals ik momenteel leer van mijn (net gekochte) cursus Marken. Ik begrijp ook je frustratie en deel die ook wel.
Alleen je laatste zin: "Mocht iemand zich ondertussen afvragen waarom ik zo weinig laat zien de laatste tijd.....zie boven.": wil je je echt door dit soort missers laten leiden? Dat zou ik zonde vinden, vooral in algemene zin. Jij (en ook Margreet) kregen (en krijgen nu van mij) veel waardering voor de cursus. Laat die waardering alsjeblieft belangrijker zijn dan deze ervaring!
Met vriendelijke groet, Marlies