zaterdag 18 augustus 2018

en zo kan 't ook

Allereerst wil ik bedanken voor alle lieve, nuttige en mooie reacties op mijn hartekreet van gisteren. Zoveel liever zet ik steekjes en werk ik aan mooie projecten dan dat ik in vervelend gedoe op internet verzeild raak. Toch zijn er nog wat open eindjes aan de discussie wat wel kan en wat niet.
Een foto van mijn Marker vernaaide linten lap. Ik schreef er destijds over op dit blog. Het patroon was, toen ik deze foto maakte, nog een 'kooppatroon', de maakster van het patroon is Margreet Beemsterboer. De foto is heel veel gedeeld op interest en wordt kennelijk mooi gevonden. Toch laat ik maar erg weinig van het patroon zien terwijl het toch een inspirerend plaatje is om te zien. Was wat ik wilde uitdragen nu mooier geweest als ik de hele lap had laten zien? Ik denk het niet.
Een merklapje uit het weeshuisboek van Berthi Smith: je ziet dat ik er aan werk, je kunt de steekjes tellen maar het hele lapje blijft verborgen in mijn boek. Toch is ook dit een inspirerend plaatje.... Maar mag ik dan helemaal niets meer in zijn geheel op het internet zetten?
Natuurlijk wel....dit boekje met DMC kleuren wilde ik met jullie delen, ik heb er heel veel verschillende foto's van geplaatst waarop genoeg te zien is. Dat kon ook want ...... ik heb dit boekje zelf bedacht en zelf gemaakt....
of dit doosje vol met kleine priegelwerkjes op kartonnetjes...ik heb ze ooit stuk voor stuk laten zien en er mooie foto's van geplaatst....en ook dat mag...ik heb ze zelf ontworpen. Natuurlijk zijn we allemaal trots op wat we maken en willen we er mee pronken. Maar soms zegt een fragment zoveel meer dan het geheel. Ook kun je, als je meerdere dingen wilt laten zien uit één boek of uit een project of cursus de foto's die je maakt wat spreiden in de tijd. Er is zoveel te zien op internet dat de samenhang op die manier veel minder duidelijk is en dat is echt heel veel fijner voor wie het boek schreef of de cursus maakte. Dan is er ook nog de gunfactor. Als iemand je vriendelijk vraagt om iets weg te halen omdat zij vindt dat het inbreuk maakt op haar auteursrecht, waarom dan de hakken in het zand zetten en wachten op wat er gaat gebeuren als je het niet doet..... "Maar het is reclame voor jullie mooie werk", las ik ook....Tuurlijk, maar dan moet je wel de bronnen noemen. Zonder merk geen reclame, behalve voor jezelf dan...... Ik hoop dat ik met dit blogje weer een bijdrage heb kunnen leveren aan de discussie over auteursrecht

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Helaas ga je dit nooit winnen hoe leuk het grote www.je hebt er ook veel nadelen van en dat zal denk altijd zo blijven of erger worden.
De mentaliteit van de generaties die niet met normen en waarden zijn opgevoed zullen altijd over grenzen heen gaan jammer genoeg.
Ik wens je veel borduurplezier .

Gr .Alma.

الرحمه للتنظيف zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.