zondag 17 januari 2016

ik durf het bijna niet te zeggen.....

Ik durf het bijna niet te zeggen maar voor de tweede week op rij is het Lege Theedoek-zondag. Vanmorgen legde ik de laatste hand (= breide ik de laatste toeren) aan mijn Itse muts. De Itse muts is een gebreide muts die wel OP Marken gedragen werd, maar niet op Marken gebreid. De mutsen werden in de 19e eeuw gedragen door de mannen. Het zijn mutsen met veelkleurige, ingebreide motieven die oorspronkelijk van de Shetlandeilanden, op Marken (H)itland genoemd, kwamen. De Marker Vissers, die aangemonsterd waren op Noordzeeloggers visten ten noorden van Schotland en gingen aan land in Lerwick. Vandaar uit namen ze wanten, kousen en mutsen mee. De wintermuts, zoals mijn exemplaar, bestaat eigenlijk uit twee delen die bij het dragen in elkaar worden geschoven. De zomermuts had het gestreepte deel niet en werd dus 'enkel' gedragen, zonder muts lopen deed men niet.
Er zijn zover mij bekend (nog) geen patronen van zo'n Itse muts en daarom ben ik van de foto's die ik afgelopen zomer in het Marker museum maakte gaan breien. Alhoewel ik geen 'breister' ben is mijn opzet toch prima gelukt.
Beer was een gewillig slachtoffer om mijn mutsje te showen. Zoals je ziet is nu de binnenmuts naar binnen geslagen. Ik breide de muts op naalden nr 1 met heel dunne katoen die ik ooit op een poppen- en berenbeurs kocht. Omdat ik alle patronen zo goed mogelijk wilde laten uitkomen, dat wil zeggen: ik wilde precies evenveel keer de patroonbreedtes gebruiken als op de foto's, was breien op heel dunne naaldjes de meest logische optie. De muts krijgt een plekje in mijn pronkrol en mocht daarom niet te groot en vooral ook niet te zwaar worden. Nu er alweer een theedoek 'leeg' is, heb ik mijn DMC kleurenboekje maar weer eens te voorschijn gehaald:
Er is al een heel stuk klaar, maar er moet ook nog een heleboel werk gedaan worden.... wel heel afwisselend, de achterkanten met motieven vullen.

17 opmerkingen:

Marianne zei

Wat goed op nummer 1 breien....pffft dat doe ik je niet na. Ziet er wel heel mooi uit!
Wat leuk zo'n kleurenkaartlap! Ik herinner het me nog dat je daarmee begon. Ik vond het zo'n leuk idee. Succes met de afwerking hiervan weer!
*Marianne*

Monica zei

Dat is een super mooie muts! en terecht een 'propnkstukje'om in je pronkrol te verwerken. Nog heel veel werk te doen voor de achterkanten van je DMC kleurenboekje, maar het wordt dan wel heel leuk!

De borduurvrouw zei

Wat prachtig Marcella,echt een aanwinst voor ke pronkrol. Groetjes, Nienke

Jeanny zei

Bijzonder mooi gemaakt Marcella!

Ineke zei

Wat een prachtige muts!

marian'ne m zei

Ik heb destijds wat patronen (delen) van gevonden. Ook n de HzG, ben er eens mee begonnen maar kon niet het geschikte dunne wol vinden.

marcella zei

Ik ga eens op zoek in de oude HZG's marian'ne, dank voor de tip

marian'ne m zei

Ik heb het niet paraat nu , weet het nr niet maar dacht artikel over vondst spitbergen. En ook via de naam van de muts.

Unknown zei

Marcalla wat is die muts prachtig geworden. Ook al weer zo een kunstwerkje. Zal weer mooi staan in je prachtige pronkrol

Gerard zei

Dat is nog eens een mooie muts! Knap om dat van een foto te breien als je geen breister bent. Al hoe wel je natuurlijk wel een "naaldkunstenares" bent!

Chris zei

Prachtig joh, die muts en leuk om het verhaal er achter te lezen.

Guusje, zei

De muts is prachtig en zal geweldig mooi in je rol staan. Leuk ook om het verhaal erbij te lezen.

Annemieke zei

Erg goed gelukt je muts en het staat hem mooi;) Goed idee om iedere week een theedoek leeg te maken. Dat zal je vast een voldaan gevoel geven.
Groetjes
Annemieke

Tony zei

Ik ben toevallig net bezig patronen te maken op ruitjespapier van Fair Isle patronen. Groeten Tony

betty prins zei

Die muts..wat mooi en vast ook heel leuk om te maken!!
Je gaat heel goed Marcella, lekker de vaart erin houden...

Anny zei

En dat noemt zich geen breister! Marcella, dat ben je echt wel hoor. Als je zo'n muts kunt breien lukt de rest ook wel.

Hilda zei

Prachtige muts. Zeer goede keuze gemaakt met pen 1. Je mag je nu een echte breister noemen