zondag 24 augustus 2014

Doorborduren met handwerken van Marken, e-cursus 2

Wat moet je met een handwerkblog als je niets van je handwerkjes wilt laten zien ? Doorborduren natuurlijk en dat is dan ook precies wat ik deed de afgelopen maanden.
Na het ontzettend gezellige dagje op Marken waarover je in april kon lezen op Nuttig en Fraai waren Margreet en ik het al heel snel eens...We wilden een vervolg op de e-cursus Marken en ik zou daarbij een deel van het handwerken op me nemen. Een idee wat ik al jaren had was het maken van een Souvenir met de handwerken van het eiland Marken. Die kans was er nu en in alle stilte gingen we aan de slag. Er kwam een overzicht met wat er in zo'n Pronkrol een plek zou kunnen krijgen. Er was overleg, zowel thuis als via e-mail en we gingen een aantal malen samen op locatie. Om de sfeer op te snuiven, maar vooral om collecties te kunnen zien en te vragen en te vragen. Vol indrukken en foto's ( èn natuurlijk aankoopjes ;) kwam ik thuis en schaafde hier en daar de plannetjes wat bij. Veel van de plannetjes zijn inmiddels concrete werkstukjes geworden die straks hun plekje zullen vinden in de Marker Pronkrol. Daar waar in de eerste e-cursus de oefenlap in witwerk centraal stond, zal in de vervolgcursus de Pronkrol centraal staan. Diverse onderdelen uit de klederdracht zullen als kleine werkstukjes of miniatuur in of op de Pronkrol worden aangebracht. Er zullen, net als in de eerste e-cursus Vernaaide Linten zijn die niet eerder op patroon werden gezet en ook patronen van Sneewerk en Utterwerk zullen deel uit maken van de nieuwe cursus evenals de randen in stopwerk.
Iedere cursist kan met deze e-cursus zijn of haar unieke Pronkrol met handwerken van Marken maken. Ook als los werkstukjes zijn veel van de cursusonderdelen geschikt, dus wie niet voor de hele rol gaat kan toch aan de slag. Natuurlijk zijn er bij elke les weer heel veel ideetjes en leuke projectjes. Al met al gaat het weer een inspirerend half jaar worden voor de cursisten van Marken. De e-cursus start half september en je opgeven voor de cursus kan hier en de prijs is ook deze keer héél bescheiden gebleven: €15 voor de complete e-cursus van zes lessen. "Doorborduren" jullie mee?

12 opmerkingen:

Truus zei

Marcella,bedankt voor het patroontje bij de nieuwsbrief dat jij hebt gegeven.Zo kom je alvast in de stemming--kan bijna niet wachten.
Alleen al de informatie die gegeven wordt is de moeite waard om mee te doen.
gezellige avond
groetjes,Truus uit Drenthe

Renée zei

Hartelijk bedankt voor het patroontje bij de nieuwsbrief.
Ik kijk al uit naar Marken-2. Dat wordt vast weer genieten....

kaneeltje zei

Hoewel er nog heel veel werk van cursus 1 ligt te wachten op het najaar, want dan heb ik meer tijd, ben ik reuze benieuwd wat de 2 e cursus gaat brengen......in ieder geval al dat leuke franse speldenkussentje, bedankt ! Heb nu al mijn linten verzameld en ga ook nog aan de slag met de zomerpost......

Willy zei

Wat leuk dat jullie er een vervolg op hebben gemaakt.

Monica zei

Wat een leuk idee, ik moet mijzelf even inhouden want er liggen meer werken 'to do' dan er tijd is. Evenwel blijf ik dit project met plezier volgen. Veel succes

Chris zei

Wat lijkt me dat leuk om samen zo'n cursus voor te bereiden en alles uit te zoeken. Wel heel intensief, denk ik. Er zullen vast veel dames mee gaan doen. Deze dame niet ...... is geen borduurster, maar geniet altijd wél van jullie mooie werkstukken. Heel veel plezier er mee.

marcella zei

Allemaal waar Chris ;) het is leuk en arbeidsintensief en er zijn gelukkig nu al een heleboel deelnemers.

Villa Zeezicht zei

Ik zou supergraag willen... helaas heb ik gewoonweg echt geen tijd :(
Volgende maand opent onze allereerste tentoonstelling over de Zeeuwse visserstruien, dus zijn vriendin Anna en ik alleen maar bezig met alle voorbereidingen! Heel veel succes Marcella en ik volg de vorderingen graag! Groetjes!!

Gerard zei

Ik ben ook ingeschreven voor de tweede cursus Handwerken van Marken 2.
IK heb de eerste wel aangeschaft maar niet gemaakt, omdat ik ooit al in 1982 een Markerlap gemaakt heb. Altijd wilde ik een pronkrol maken. Ik ben wel begonnen en ik heb wel stukjes gemaakt die ik in een pronkdoos gedaan heb en daar liggen ze nog steeds in om zo nu en dan tevoorschijn te worden gehaald om te laten zien.
Nu probeer ik de Markerpronkrom te gaan maken. ik kan haast niet wachten!

Johanna Zweden zei

Wat zal dat schitterende worden het staat op mijn lijstje, van uitproberen
Groetjes uit Zweden

Anoniem zei

Vanochtend alles uitgeprint was heel veel, maar ziet er weer geweldig mooi en verzorgd uit. Dank jullie wel,ik zal er weer veel plezier aan beleven.
Groetjes Ria Heijer

Anoniem zei

Is dit patroon er nog