donderdag 15 april 2010

Een trend gezet ?

Gisteren was het opnieuw een feestelijke dag in De Timmerwerf. Er kwamen twee groepen rond dezelfde tijd naar De Timmerwerf. Eerst kwam er een delegatie (digitale) Handwerkjuffen, ik trof ze aan bij een gezellige maaltijd in De Bongerd. Toen de koffie op was gingen we naar de Timmerwerf voor een rondleiding (door mij).
Het was heel gezellig; sommige juffen had ik al eerder ontmoet en andere waren nieuw voor mij maar leken wel oude vrienden. We praatten over de tentoonstelling en over waar zij en ik mee bezig zijn op ‘t moment. Er kwam een allerliefst en schitterend klein maar fijn Souvenirtje ter tafel, een antieke waar we allen zeer van genoten. We spraken over nieuwe garens die we net ontdekt hadden en over al die dingetjes die handwerksters zo graag met elkaar delen.

Daarna kwamen er handwerkjes uit de tassen. Ik geloof niet dat er in andere musea ooit het eigen meegebrachte werk boven op de tentoongestelde werken gelegd wordt om vervolgens te worden gefotografeerd door de aanwezige bezoekers. In de Timmerwerf kan dat :)

Dat was niet voor het eerst. Zouden wij daarmee een trend gezet hebben en komen er straks in het nieuwe Rijksmuseum bezoekers hun eigen schilderwerkjes naast de Rembrandt’s en van Gogh’s fotograferen?

Uit de tassen van de juffen kwam onder anderen een indrukwekkende Schwälmer-lap in wording, prachtig !en ook een heel fijn gemaakt zakje om handwerkspulletjes in te doen. Enig en heel origineel!

Tot mijn grote verrassing werden er daarna een heleboel "Rosina Luger"-tjes boven op de grote vitrine neergelegd.
Zij, de juffen hebben hun Luger’s al af en voor het grootste deel ook al afgewerkt. Wat was dit leuk om al die gelijke tapisserie-rolletjes te zien die toch allemaal weer iets eigens hebben in de afwerking.

Er werden veel foto’s gemaakt van de Rolletjes en ze bleken nog tamelijk fotogeniek ook.

kijk, vanuit de andere hoek:

de oplettende kijkers (en dat zijn jullie) zien wel dat sommige rolletjes breder zijn dan andere. De breedste maat is de originele maat op – als ik me niet vergis 12 draads linnen, de andere zijn gemaakt op 16 draads linnen en die zijn behalve smaller natuurlijk ook een flink stukje korter.

Her en der verspreid stonden er "fotografen" en degenen zonder fototoestel stonden dicht langs de vitrine al het moois te bewonderen en aan te wijzen en te vergelijken.

Achterkantjes hadden ze ook, de rolletjes en ook die leenden zich voor een mooi plaatje:

Terwijl wij daar boven waren was er inmiddels beneden een tweede grote groep gearriveerd. Trijnie die het prachtige oude textiel in de Timmerwerf exposeert gaf een feestje ter ere van haar verjaardag. Nadat ook die groep een ronde langs de oude en nieuwe, nuttige en fraaie lappen had gemaakt sloten we het feest af met een gezellig hapje en drankje...
Natuurlijk daar waar we begonnen waren, in de gezellige Bongaard

Voor wie nog "Aan de Rol" wil:

Zaterdag aanstaande is de laatste dag dat de tentoonstelling geopend is. Er zijn inmiddels al zo’n 1300 bezoekers geweest. Twee weken geleden kwam de 1000e bezoeker en vorige zaterdag telde bijna 200 bezoekers op een dag.

Ik ben er zaterdag en wie weet zie ik jullie ook?

21 Reacties

Geen opmerkingen: