zaterdag 25 april 2009

Ik kan weer wat

Daar ben ik weer. Het heeft even geduurd voor ik mijn programma’s en data weer terug had. Ik had namelijk een serieus internet probleem en erg handig zijn we nog niet met Windows Vista.
Maar goed, niet getreurd, een mens kan tenslotte best een paar weekjes zonder zijn of haar pc.
Ik ben eigenlijk zelfs best lekker opgeschoten in de tussentijd met Andere Dingen.
Zo had ik twee afmaakdagen en zijn er nogmaals twee gepland: dagen waarop ik heerlijk bij klets met de vriendinnen terwijl we met een handwerkje uit de lang vergeten doos op schoot zitten. Al babbelend komen we zo gedurende de dag toch een heel eind verder. Voor mij betekent het quilten aan de rode boompjes quilt (links onderaan in beeld bij W.I.P.’s). Ik ben al over de helft, de rand uitgezonderd.

Ook hadden we onze borduurdag met de borduursters die erg gezellig was. Verder maakte ik een tochtje naar Brielle, naar het Quiltgebeuren en ging ik naar de verzamelaars jaarbeurs in Utrecht.

Allemaal leuke dingen op handwerk gebied. Ik maakte mijn Souvenir in wording nog een paar lapjes groter: mijn Souvenir is nu bijna net zo lang als ik zelf. De stof voor de rand en achterkant komt eerdaags en ik ben heel heel benieuwd hoe het er dan uit gaat zien.

Voor het log van vandaag heb ik een mooie borduurlap opgezocht.
Een borduurlap is geen merklap of letterlap. Een merklap en een letterlap hebben als doel het leren borduren van letters om later het linnengoed en de kleding te kunnen voorzien van de initialen van de eigenaar. Bij een merklap komen daar dan nog figuren en/of randjes bij. Die randjes en motieven werden ook vaak op linnengoed of kleding gebruikt ter versiering. Al bordurend kreeg men een mooi patronen"boek".

Bij de borduurlap werden die patronen vastgelegd die ter verfraaiing van het interieur werden gebruikt. Deze werden toegepast op kussens, stoelzittingen, haardschermen, tassen en dergelijke.
Vooral in de Biedermeier periode waren deze borduurlappen erg populair. De motieven zijn vaak bloemen,(met name rozen), vogels, honden en landelijke- en lieflijke tafereeltjes.
Een van de kenmerken van een Biedermeierlap is ook dat de motieven veelal symmetrisch geplaatst werden, vaak in spiegelbeeld.

Op onderstaande foto zie je zo’n Biedermeier borduurlap: het materiaal is stramien van 47 cm breedte (links en rechts heeft een zelfkant) en er is geborduurd met chemisch geverfde wol.

De lap is geborduurd door JQ vermoed ik, want onder die initialen staat in stersteek het jaartal 1862. Verder de letters JPQ en JP en voorts de letters MH, MJ en GL. Wellicht was JQ getrouwd met de heer P wat de combinatie JPQ zou kunnen verklaren.

In het midden zie je een enorme vogel die een tros pruimen te lijf gaat met aan weerskanten daarvan een gespiegeld roosje. Rechts- en linksboven zie je een rozenboeketje in spiegelbeeld en aan de onderkant van de lap een landschapje met kasteeltje -eveneens gespiegeld. In de bloemen daarbij is een en ander veranderd in de kleuren van de bloemetjes.

Midden onder tenslotte zie je een paartje duiven.

Rondom de lap is een mooie en kleurige rand met bloemen geborduurd. Meisje Q had wat moeite om haar kruisjes allemaal dezelfde kant op te laten wijzen maar verder heeft ze toch een kleurige en mooie lap geborduurd waar ik uiteraard heel blij mee ben.

Rest mij nog even een "huishoudelijke mededeling": ik ben heel veel links kwijt en met name de links naar andere webloggers wil ik graag weer terug. Heb je me een tijdje niet gezien laat dan even een reactie hier achter, dan zet ik je in mijn nieuwe lijstje.

29 Reacties

Geen opmerkingen: