vrijdag 15 mei 2020

Geborduurde wegen naar mijn huis

Wie het nieuws rond Corona een beetje volgt weet dat onze agenda met textieluitjes-om-naar-uit-te-kijken inmiddels vrijwel leeg is. Had ik me op 7 maart bij de antiek textielmarkt van Kostuum enorm verheugd om de aangekondigde tentoonstelling van Ien Rappoldt in museum de kantfabriek te bezoeken, nog geen week later was alles anders.
Op 3 mei las ik via het textielplatform van het STIDOC dat de tentoonstelling Langs geborduurde wegen wordt uitgesteld maar.....dat het boek dat bij de tentoonstelling uitgebracht zou worden bij Ien Rappoldt te bestellen is. Ik heb er niet lang over na hoeven denken en bestelde mijn exemplaar. Niet lang daarna plofte het op de mat en ondertussen zijn er al vele uurtjes met het boek op schoot doorgebracht.
Het boek staat vol met prachtige foto's waarop veel te ontdekken is, regelmatig staan er kleine patroontjes in om even uit te proberen hoe het steekje moet, welke kleuren er gebruikt kunnen worden en soms ook met welke materialen het gemaakt wordt. Een schat aan nieuwe info voor mij als handwerkster maar ook voor wie geïnteresseerd is in de textielcultuur in Zuidwest-China. Een absolute aanrader en een must voor wie straks als het weer kan naar de kantfabriek gaat om de tentoonstelling te bezoeken. Inmiddels is bekend dat de expositie langs geborduurde wegen in museum de Kantfabriek is uitgesteld tot voorjaar 2022. Natuurlijk kan ik hier niet teveel foto's uit het boek laten zien dus voor de fotoliefhebbers van mijn blog een paar foto's waar ik zelf de rechten van heb.
een prachtige geborduurde doek op het boek van Ien en
mijn mini-verzamelingetje Chinees borduurwerk. Heb je net als ik belangstelling voor het mooie boek Langs geborduurde wegen dan kun je onder deze link vinden hoe je het boek kunt bestellen. Mijn Zweeds/Noorse uitstapje is achter de rug, het stopwerk(je) in wol is ook klaar ( je ziet het later) en met frisse zin ga ik me weer storten op het Miao borduurwerk...

5 opmerkingen:

Truus zei

Geweldig dat jij het boek al hebt.
Heb het net besteld bij Ien en als ik op tijd was, dan ligt het morgen in de brievenbus. Heerlijk genieten in het weekend van het boek.
Ben benieuwd naar je handwerk-de laatste foto ziet heel mooi uit.
Goed weekend!
groetjes, Truus uit Drenthe

marcella zei

het handwerk op de laatste foto is niet van mijn hand, Truus...ik heb Zweeds doorgestopt, Smoyg, uit het boek van Yvette Stanton

Truus zei

Oh grappig-dacht dat het jouw foto was door het borduurwerk rechts achter op de foto.

Unknown zei

Oeps, sorry, Truus, ik bedoelde op de een na laatste foto, dat is niet van mij. Op de onderste foto rechtsachter is mijn jaarzakje 2020, te zien ergens rond de jaarwisseling op mijn blog

Renée zei

Ik heb het boek gistermiddag besteld en nu lag het al in de bus. Lekker genieten dit weekend!