donderdag 26 december 2019

Breirolletjes

Nu het even wat rustiger is op Kerstgebied heb ik vandaag mijn breirolletjes opgezocht. Aanleiding is de kerstbreirol via Annelein design die ik wel volgde maar niet meebreide. Er was voor mij 'te weinig' moeilijkheid in. Toch zag ik met veel plezier hoe een nieuwe generatie starters op de breirolmarkt met de patroontjes in de weer was. Zo ongeveer zoals ik me in 2006 voelde toen Sampler M werd gestart..... Voor vandaag een kleine terugblik op mijn breirollenleven met lekker veel plaatjes en weinig tekst. Zo hoort dat op tweede kerstdag ;)
Mijn eerste breirol naar oud voorbeeld en op patroon gezet door Carla Meijssen in 2006. Begin 2007 kwam het rolletje af. Daarna volgde een veel groter rolletje met maar liefst 100 verschillende patroontjes die ik her en der bij elkaar sprokkelde.
Het is een flinkerd!
er ergens in het midden breide ik ook een stukje in het rond met extra opgezette steken en een knoopsgat, daarna ging ik weer verder met een 'platte' rol.
Bij de oude rolletjes vind ik er twee die helemaal zijn rondgebreid, deze hebben veel patroontjes in ajour die voor kousen werden gebruikt.
Dit smalle oude breirolletje vond ik in Frankrijk, het mocht mee voor één euro :) het ( rechte) uiteinde is in een puntje genaaid en het rolletje kan vastgemaakt worden met twee keperbandjes die eraan zijn vastgenaaid.
In een ander doosje vond ik een heel klein rolletje, niet breder dan een cm of vijf wat ik 'ooit' met linnen garen breide....
Ook dat is een kleine uitdaging, een ander garen proberen. Een blik in mijn boekenkast leverde wat boeken op waarin patroontjes voor breirollen worden beschreven:
Een Duits boek met heel veel patronen, een prachtig Japans boek
en in deel drie van het Komplete handwerken waarin een kompleet breirolletje met patronen staat
.
Nog een prachtig boekje uit Duitsland waarin het tweede deel van de driedelige serie geheel aan breiwerk is besteed, ook aan het inbreien van kraaltjes in kousenpatronen. een aanrader!
. Mijn lijstje is hiermee vast niet kompleet. Verder lezen over breirollen op Nuttig en fraai kun je hier en hier. Wat ik later nog wil doen is mijn map met cursussen uit de Anna op brei- en haakrollen doorzoeken. Er zijn destijds een aantal Anna's gewijd aan deze leuke patroontjes. Helaas zijn bij de overgang van weblog naar blogger de oudste foto's van mijn blog verdwenen. Misschien kan ik deze wat betreft Sampler M en de andere breirolletjes nog terugzetten....maar dat is meer iets voor na de kerst :) Veel plezier met breien en een mooie tweede kerstdag gewenst!

6 opmerkingen:

Annelies zei

Dank je wel voo r je mooie foto's en boekentips! Ik heb het breien weer helemaal te pakken.

Else zei

Heerlijk blogje net als Annelies weer helemaal het breien te pakken

Lida zei

Ik kijk hier dus mijn ogen op uit! Wat een mooie verzameling!
Groetjes,
Lida

Truus zei

Mooie verzameling van breirollen!
Ben ze nog nooit tegen gekomen op een rommelmarkt of kringloopwinkel.
Doe ook mee met de Annelein breirol als herinnering aan die van mijn moeder. Daar stonden natuurlijk ook veel ajourpatronen op net als bij die van jou voor kousen. Gelukkig heb ik nog wel een paar ajour gebreide kousen die zij voor ons breide.
De delen van Handwerken heb ik ook net als Anna's dus het blijft niet bij deze ene rol.
Gezellige dag
groetjes, Truus uit Drenthe

Anny zei

Wat een verzameling. Ik breide ook nog 2 rollen en kreeg van jou toen nog een hele dikke map met alle patroontjes van die eerste rol.Het is zo ontspannend om te doen! Nog fijne dagen. Anny.

Yolanda zei

Hallo Marcella, prachtige verzameling heb je... ook mooie "oudjes". Staan er ook patroontjes in het boek omas stickgeheimnisse? Ik verzamel patroontjes voor toekomstige breirollen ;)
Fijne jaarwisseling Yolanda