zondag 8 maart 2015

Nelly Royer

Gisteren bezocht ik de Antiek Textielmarkt in Maarn die jaarlijks door de Nederlandse Kostuumvereniging wordt georganiseerd. Het is altijd heerlijk snuffelen in al dat oude textiel. Al hoef ik niet alles zelf in huis te hebben, door te kijken en te vragen leer je ook een heleboel over streek- en klederdracht, oud kant en allerlei andere zaken. Ik werd erg blij van twee stukjes karton. Zij werden mij aangeprezen als mutsonderdeel van Marken. Ik geloof het graag, al zijn de mij bekende kartonnetjes in die betreffende muts wat anders van vorm. Ik ga eens navraag doen als ik weer op Marken ben. Mijn tweede aankoop die dag was een prachtige en zeer fijne Souvenir de Ma Jeunesse gemaakt door Nelly Royer Het is met recht een zeer fijn gemaakte Souvenir, ik heb hem niet gemeten maar hij is bij benadering 80 x 80 cm, en prachtig geborduurd in verschillende technieken. Nelly maakte haar pronkstuk in 1881 en voor een lap van die leeftijd is hij nog in bijzonder goede staat, een missend knoopje, twee kleine gaatjes en nog tamelijk schoon en wit. De lap laat verschillende manieren van Tuleborduren zien, witwerk, een klein onderdeel met het 'nuttige' handwerk tussen het vele fraaie Een prachtige grote strook broderie Anglaise met verschillende naaldkantvullinkjes in de gaatjes en in het midden een mooie 'sampler' van Tule doorstopmotieven. Een pronkstukje om lang naar te kijken en vaak van te genieten.

14 opmerkingen:

Unknown zei

De pronkrol van mevrouw Nellie is wel heel erg mooi! Prachtige vondst!

quiltingmieke zei

Piep prachtig knuf

lies van der burg zei

Prachtig Marcella, wat een mooie aankopen. Misschien motiveren deze mooie werkstukken je ook weer!

Annelies zei

Mooie aanwinsten ! Gebiet ervan.

betty prins zei

Wat heerlijk toch dat snuffelen tussen oud goed... prachtige aankopen gedaan!

Jeanny zei

Dat is een prachtig souvenir!

Truus zei

Wat een prachtige Souvenir heb je kunnen kopen.
groetjes,Truus uit Drenthe

kaneeltje zei

Ik dacht eerst dat het Marker kniebeschermers waren, totdat ik las dat het voor de muts was......zijn er op zo' n dag dan alle klederdrachten aanwezig of zie je alleen diegene waar er nog een hoop van is ?
Je andere aanwinst is prachtig, wat kon Nelly borduren !
Het tule borduren is een kunst apart, ik zie het niet vaak dus is het genieten als er zo'n serie foto's voorbij komt.

Monica zei

Wow, wat heb jij een super mooie pronklap kunnen bemachtigen, en het is vast genieten geweest op die textielmarkt.

Chris zei

Tjonge!!! Wat een verschrikkelijk fijn werk. En dat het er na al die jaren nog zó goed uitziet. Wat zal je blij zijn met deze lap!

Anny zei

Wat moet dat een werk geweest zijn om te maken. Een heel mooi stuk. En het is een beetje laat maar nog gefeliciteerd met Sophie. Is het nu alweer 7 jaar geleden dat de de wandlap maakten? Het lijkt wel gisteren.

Guusje, zei

Wat heb je prachtige aankopen gedaan. Wat een ontzettend fijn werk. Genieten.

Johanna Zweden zei

O wat is dit allemaal mooi
Fijn weekeinden vanuit Zweden

Gerard zei

Wat een juweeltje is deze souvenir!