zaterdag 3 januari 2015

home alone

Op deze regenachtige zaterdagmiddag ben ik alleen thuis en er komt van alles uit mijn handen. Er is wat geborduurd en opgeruimd ( wat maakt een deze handwerkster toch een hoop rommel). Er werd het een en ander geprint en keurig opgeborgen in mapjes en daarna maakte ik foto's: voor de e-cursus Doorborduren op Marken en voor nuttig en fraai. Wat ik borduurde kan ik laten zien, het is geen lesonderdeel al zie je het staks wel terug in de e-cursus. De voorbereidingen voor een brede Marker Open Zoom met Sneewerk zijn klaar en straks mag ik beginnen met het openknippen van de vlakjes: het leukste werk, want daarna mag ik de open ruimtes weer opvullen met mooie steekjes. Heerlijk werk vind ik dat en omdat dit geen 'lesje' wordt kon ik extra fijn linnen kiezen: 22 draads wit linnen met een ragfijn zijden garen om mee te borduren. Ook op Marken werd voor 'de mooiste stukken' soms heel fijn geborduurd. In mijn kleine collectie heb ik een prachtige witte Boezel (schort) in superfijn linnen en met het prachtigste open zoompje wat je je maar kunt bedenken: Hier zie je een fragment van de zoom naast mijn borduurwerk; dan lijkt mijn linnen opeens weer een stuk minder fijn :) De witte boezel is al oud, later, omstreeks 1780 is er een nieuw 'bontje' aangezet, een bovenstukje van geruite stof. Het briefje in keurig handschrift wat bij de boezel was, toen ik deze kocht vermeldt dat de initialen LP die je op de laatste foto ziet behoorden aan Lijsje Pieter's: Lijsje de dochter van Pieter. Het schort werd gedragen als Pronkdracht op feesten en bruiloften, maar....niet naar de kerk. Jonge ongehuwde meisjes onder de 16 droegen dergelijke witte boezels ook, maar dan op 2e paasdag en ook hier: niet in de kerk! Ik ga weer lekker verder met mijn eigen Marker borduurwerkje...

9 opmerkingen:

Martine zei

Best ingewikkeld al die regels wanneer je iets wel en niet mocht dragen. Hebben wij het een stuk makkelijker.

quiltlodge gerda zei

Beeldschoon!

Guusje, zei

Prachtig vind ik het. Zo mooi om te maken en te zien.

Truus zei

Wat is dit mooi om te zien en om nog ooit eens te maken.
Bedankt voor de historische feiten erbij.
Veel borduurplezier en een gezellige dag
groetjes,Truus uit Drenthe

Gerard zei

Prachtig wordt de brede open zoom vooral met het snelwerk erin! IK popel om met een Marker pronkrol te beginnen, maar eerst moeten de dingen afgemaakt worden waar ik mee bezig ben. Ik ben streng voor mezelf, want ik weet dat ik anders al de andere projecten laat liggen om door te kunnen gaan met het Marker werk!

marcella zei

Je gelijk, Gerard. Ik 'moest' het afgelopen jaar prioriteit geven aan dit project, wat ik overigens super leuk vind, maar al mijn andere werk ligt stil. je kunt maar één ding tegelijk. Vandaar ook mijn zelfopgelegde eis om aan het jaarzakje nooit meer dan een dag werk te besteden. Na april, dan is mijn pronkrol nog lang niet af, maar de e-lessen wel ga ik tussendoor ook dingen afmaken zoals het leuke boekje met DMC kleuren. Succes met jouw afmakertjes en veel plezier straks als jij 'aan de Rol' mag :)

Johanna Zweden zei

Wat mooi
Groetjes uit zweden

Betteketet zei

Zo mooi dit! Groetjes Betty.

Anny zei

Oh, mooi! Marcella, je moet even kijken bij marloeskreatief.blogspot.nl Daar staanoude proefstukken met verstellap en kleine hemdjes. En Marloes zoekt een goed tehuis! Groetjes. Anny.