woensdag 28 september 2011

Joke Visser

Behalve quilts biedt de Carrefour ook altijd een presentatie van kruissteekvereniging France Point de Croix, de Franse "merkwaardig". Viel vorig jaar nog de beurt aan Marie Thérese de Saint Aubin van wie ik o.a. dit werk fotografeerde:
dit jaar was onze eigen Joke Visser ter plaatse om een prachtige tentoonstelling neer te zetten met school-merklapjes vanaf 1800 tot nu. Als liefhebber van juist dit werk moest ik daar natuurlijk heen. In de Presbytère van Ste Croix aux Mines troffen wij Joke aan omringd door een groot aantal merklappen uit haar omvangrijke verzameling.
Mij viel vooral ook op hoe mooi Joke haar lapjes in verschillende 'categorieën' bij elkaar op prachtig beklede paneeltjes had gezet. Veelal bijeengezocht op jaartal maar dan ook soms met meerdere lapjes van één schoolmeisje, uit één gezin of uit een bepaalde streek of dorp bij elkaar.
Natuurlijk was ik weg van het prachtige nuttige lapje met naden, splitjes en borduurwerk bovenaan op het paneel. Een mooie inspiratiebron voor mijn eigen nuttige en fraaie lappen. Leuk ook de beide lapjes van de meisjes Hoppenbrouwers.
Tussen al deze veelal Nederlandse pracht ontdekte ik dit lapje van Andrea Privar die tijdens de Eerste Wereldoorlog, La Grande Guerre, haar lapje borduurde. Joke zou Joke niet zijn als ze niet de geschiedenis achter dit lapje zou weten te achterhalen.
Ik mocht de lijst omdraaien en het verhaal bij het lapje lezen èn fotograferen.
Een prachtig verhaal bij een gedenkwaardige lap. Om het beter te kunnen lezen kun je op de foto klikken voor een groter beeld.

Bij ieder nieuw blogje zet ik ook een oud blogje terug op mijn nieuwe weblog. Dit keer kun je hier het verhaal teruglezen wat ik op 16 augustus 2011 schreef over mijn antieke kindernaaidoosje.

12 opmerkingen:

Phebe and Jane zei

Wat een mooi verhaaltje van die 2 geiten. Wat leuk toch, wat je allemaal in een merklap kunt verwerken. Dat Joke Visser daar allemaal achterkomt; heel knap.
Wat betreft onze maandelijkse afspraak: wat vind je van de laatste dag van de maand, in dit geval dus vrijdag 30 september? Dan posten we allebei morgen ons eerste berichtje. Laat maar weten wat je ervan vindt.
Groeten,
Marian

Lida zei

Prachtige merklapjes, wat een inzicht van een jong kind om het verhaal van de twee geiten zo uit te kunnen beelden. Heel indrukwekkend, groetjes
Lida

Johanna Zweden zei

Wat een schitterende merklapjes
en wat een leuk verhaal
Groetjes Joke

Hilda zei

Prachtig gezicht al die merklapjes bij elkaar. Daar kun je uren van genieten.

Annelies zei

Leuk dat als je niet naar Ste. Marie bent geweest je op deze manier toch mee kunt smullen en dat doe ik volop !

MarianneD zei

Ik heb Joke verleden jaar in Parijs voor de eerste keer gezien toen ze een prachtige verzameling Souvenirs de Ma jeunesse liet zien,een heel enthousiast leuk mens!
Heb je ook van haar plannen gehoord?
Jammer dat we elkaar gemist hebben,wat was het weer een superweek...;-)!

marcella zei

@Marian, morgen is prima! zal vanmiddag even foto's maken.
MarianneD, jij hebt dus ook een gezellige ontmoeting gehad in de Prebytère, natuurlijk hebben ook wij van het nieuwtje gehoord. Ja, ik vond het ook reuze jammer, ik dacht dat je niet zou gaan dit jaar, anders had ik zeker wel een afspraakje gemaakt met jullie.

martine zei

Gelukkig, heb je weer gevonden.
En al weer zo veel te lezen. Heerlijk.

Anny zei

Wat een verhaal... juist dat maakte deze merklappen zo waardevol... en wat zijn ze lief...

lheurebleue zei

wat een heerlijk onderdeel van de tentoonstelling. daar ben je waarschijnlijk lang blijven rondneuzen, je daarbij mijmerend over de levens van al die meisjes ...

jessie zei

Hoi Marcella, gisteren kon ik geen reactie plaatsen probeer het nu weer. Van je berichtje heb ik genoten !

Monica en Guus zei

Marcella, ik ben weer even in 'blogland' en kom tijd te kort om alles bij te lezen en te reageren. Wat leuk jouw verslagje van de Crarefour, Begrijp ik uit de berichtjes dat Joke V iets leuks gaat ondernemen? Ik ben benieuwd, wil je mij/ons daarvan op de hoogte houden?