woensdag 28 februari 2007

Hjir haste de knotte

Het heeft even geduurd maar mijn knottedoek is af. Na een leerzame workshop half januari onder barre weersomstandigheden en gewapend met een flinke hoeveelheid lesmateriaal van Margreet kon ik zelf thuis aan de slag. De afwerking van de rand viel nog niet mee: alleen al voor het omzomen moest ik drie keer de hele lap rond. Ook de geborduurde rand in rood was zo nu en dan een beetje afzien; bij elkaar toch bijna twee meter rand om te borduren en dat wordt op den duur een tikje saai. Eenmaal aangekomen bij het middenmotief werd het pas echt leuk en het borduren van de tekst was ronduit spannend: het was natuurlijk wel mijn bedoeling om netjes uit te komen precies op drie regels. Ondertussen knoopte ik tussen de bedrijven door ook mijn vier akertjes die inmiddels op de hoeken zijn bevestigd. Van Margreet leerden we ook nog een mooie afwerking rondom de hoeken zodat ik met recht kan zeggen "tot in de puntjes verzorgd".
In 1650 waren er geen daglichtlampen en men werkte vaak op veel fijner linnen dan ik nu gebruikt heb. Deze lap is op zestien draads linnen geborduurd, oude knottedoeken vaak op 20 of  22 draads linnen. Er moeten heel wat uren door moeder of zus geborduurd zijn voor de jongeman zijn geliefde met deze spreuk om haar hand kon vragen:

Wotte, sa wotte
hjir haste de knotte
en wotte it net dwaen,
den kinste de knotte weriaen


De doek is midden onder gedateerd en van mijn eigen initialen voorzien

De afwerking van de hoek met akertje
zie ook mijn logje van negentien januari:  "vergeet je niet te zeggen hoe leuk het hier was"

32 opmerkingen:

Berthi zei

"Het heeft even geduurd maar mijn knottedoek is af....." Je hebt dit razendsnel gedaan en zoals we van je gewend zijn: 'tot in de puntjes' verzorgd!!
Complimenten, Marcella!!!!!!
Op naar het volgende project!

Tijm zei

Prachtig prachtig prachtig!!!!!

Gerrie v.W.-v.N. zei

O O oh Prachtig , prachtig . . .!!!!!!!

lieke zei

hij is echt heel mooit geworden.

Bert(ie) zei

Heerlijk om aan het begin van een grijze eerste maartdag meteen zoiets moois onder ogen te krijgen!

marian'ne m zei

Hij is schitterend Marcella !!!

Dat heb je echt snel gedaan, en ja super saai van die lange zomen. Het is net een origineel, ik herken de rand en hoekmotieven van een foto. Het midden motief heb ik eens los geborduurd omdat het zo mooi is. Leuk vers erbij.

De Akertjes maken het helemaal af.

Annita zei

Wat een werk. snel gedaan!! Ik vind hem prachtig en van de kwaliteit van wat een eeuw geleden werd gemaakt

basje zei

wat een prestaite en zo snerl..... apetrots ben ik erop dat ik dat zien mag en bewonderen dit moet wel een van je mooiste doeken zijn geworden

annette-h zei

HEEEEEEEEEL ERG MOOOOOOI!!!! en ook heel er snel.
Mijn complimenten!

marian'ne m zei

En waarom zit jij zo te glimmen, waar ben je mee bezig !!?? :-)).

Ria zei

Wat een schoonheid,hier mag je heel,heel trots op zijn.

marcella zei

Ik was al een beetje warm aangelopen van mijn nieuwe projectje maar van jullie lieve reacties begin ik echt te blozen ;) (kan ook de leeftijd zijn :)
@Ria, Ik ben er in ieder geval erg blij mee, met mijn knottedoek. Sinds ik een aantal van die lappen mocht vasthouden bij een borduurster waar wij met onze borduurgroep op bezoek mochten komen was ik verkocht: zo'n doek wilde ik ook maken. Echt moeilijk is het niet maar ik vind ze wel indrukwekkend mooi, tikje mysterieus ook met die spreuk erop.

@Bert(ie) graag gedaan hoor ;)

@Basje, je mag hem vasthouden als ik je weer zie.

@Marianne M, ik zit zo te glimmen omdat ik zo iets leuks aan het maken ben. Ik ben aan 't borduren :) en je mag het zien!

als 't af is

Francisca R. zei

Ik zit met open mond naar m'n pc'tje te staren!!! Wat MOOI!!!!!!!!!

Wilma zei

Marcella!!! Wat is dit ontzettend mooi.....en wat snel zeg!! Ik las op mijn log dat het af was en dacht meteen snel naar haar log!! Schitterend. Tot in de puntjes verzorgt!! Wat zijn die akertjes ook mooi. Knap gedaan!!
Ben heel benieuwd wat je aan het borduren bent!!

Mary zei

wat ontzettend mooi !!!!!!!! (mijn toetsenbord is intussen helemaal nat van mijn gekwijl ....)

Marlies zei

Ik ben ook een beetje sprakeloos , Wat een mooi werkstuk!!!! Hoe groot is het en wat gaat ermee gebeuren , in de kast of inlijsten???? Hard gewerkt zeg!!!!

Marlies

Betty zei

Hier kan je alleen maar van dromen en dan heb jij er een gemaakt: erg mooi, net een antieke. Wat handen kunnen maken!!

Anny zei

O Marcella, wat is de doek mooi geworden met de spreuk erop. Hij lijkt wel echt (antiek). Je afzien is echt beloond !!!

noor zei

wat ziet de doek er mooi uit,echt een kunstwerk!!

annette-p zei

Wat een schitterende doek is dit geworden! Die akertjes zijn geweldig!!

ria zei

wat een mooie doek is dat geworden, mijn complimenten

els h. zei

ik heb er maar een woord voor:
GRANDIOOS

Marianne zei

Oh wat is ie prachtig geworden!!! Je hebt echt eer van je werk!

anneke zei

klasse!
hij is echt heel erg mooi geworden. fijn he, als je zo lekker bezig bent en het wordt ook nog zo mooi als je hoopt.

geniet ervan en veel plezier met het nieuwe project.

groetjes
Anneke

yvonnep zei

H e e l e r g m o o i, Marcella. Oude tijden laat je even herleven.

Corrie zei

Goedendag zeg, 16-draads linnen vind ik al heel erg fijn. Nog prachtiger natuurlijk, het maakt deze doek nog kostbaarder. Ik vind het bijzonder knap, ook al omdat het afzien is als je 3x rond moet voor de rand. Dus het moet heerlijk zijn om nu waardering te oogsten, dat is toch waar we allemaal blij mee zijn op onze logjes.
Geniet ervan, groeten Corrie

marcella zei

Ha Corrie, ik zie nu dat je ook een web-log hebt, je foto's had ik al eerder ontdekt. leuk, ik ga straks even bij jou kijken

Annie Zwart zei

wat een prachtige doek mijn schoonzuster(helaas overleden, heeft van deze spreuk een model voor een kusstn gemaakt, meer dan 50jaar geleden. Helaas heb ik zelf dat patroon nooit weer gezien.
Is het patroon nog te bestellen?

Ik kom uit Friesland, maar woon in Drente en weet zodoende ook wat de spreuk betekent.
Graag van wie ook maar een reactie hierop, over het hoe en wat van het patroon.
Nogmaals heel mooie doek en ik weet een heel werk
Alvast bedant voor uw reactie

Groet, Annie

A.Zwart zei

Er was weer iets fout gegaan, maar hoop nu dat het goed komt.
Wat een verassing en wat een mooie geborduurde knottedoek. Het is volgens mij een heel oud patroon, want meer dan 50jaar terug heeft mijn schoonzuster de spreuk op een kussen geborduurd.
Mijn vraag: Is het patroon nog te krijgen,dan zou ik hier graag een copie willen hebben.
Bij voorbaat dant en groet van Annie

Annie Zwart zei

Mijn reactie is al geplaatst,dit is dus even reactie op de reactie

Groet Annie

marcella zei

Annie, ik heb een logje geschreven over je vraag, ik hoop dat je hiermee aan de slag kunt

Gunar Boon zei

Geachte mevrouw,

Ik vind de knottedoek die u hebt gemaakt prachtig. Nu wil ik graag ook zo'n knottedoek laten maken om mijn vriendin ten huwelijk te vragen. Zou u het borduurpatroon voor mij hebben? En zou u of een bezoeker van deze site eventueel bereid zijn om een dergelijke doek voor mij te maken?

Graag hoor ik van u.
Met vriendelijke groeten,
G.R. Boon