Vannacht las ik op de valreep het laatste logje bij Berthi. Eerlijk gezegd begon mijn haar spontaan te krullen! In een ietwat saai filmpje laat pas afgestudeerd ontwerpster Carline Vrielink zien hoe het haar niet gelukt is om een merklap machinaal te laten borduren in het textielmuseum in Tilburg.
Het filmpje vervolgt met een praatje met galeriehoudster Jolanda Branderhorst, waar de merklap uiteindelijk gepresenteerd is. Een van Jolanda's opmerkingen was: "het andere doel van de galerie is te laten zien dat handwerken heel erg leuk is, dat het van deze tijd is en dat kun je alleen maar laten zien door jonge vormgevers die van deze tijd zijn".
alleen maar?
Ook Carline Vrielink laat zich in dergelijke bewoordingen op haar website uit: "en wie kunnen nu een beter voorbeeld geven dan designers ?"
een beter voorbeeld?
Ik vraag me af van welke planeet deze koninginnen der vernieuwing komen.
Sinds er merklappen bestaan passen de "gewone" handwerksters thuis hun merklappen aan, aan de moderner wordende wereld om hen heen. Toen de eerste stoomlocomotieven verschenen begon je ze ook op merklappen te zien. Toen in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw het borduren van merklappen in "de mode" was speelde het tijdschrift Ariadne daar op in en kwam met moderne borduurpatroontjes. Ik heb zelf nog een merklap uit die tijd waarop ik een 2CV, mijn auto in die tijd, heb geborduurd
behalve de lapjes van ons "thuisprutsers" en daar schaar ik het (afstudeer-)werkje van Vrielink ook onder zijn er ook diverse echte vernieuwers onder de borduursters.
wat te denken bijvoorbeeld van Marie-Thérèse Saint-Aubin van wie onderstaand werkstuk is
Een gewone collectie postzegels, perfect en tot in detail in kruissteek uitgevoerd. Behalve postzegels vertaalde deze borduurster ook oude prenten bijvoorbeeld met insecten naar borduurwerk en zelfs een aantal pagina's tekst uit een dagboek vatte zij samen in textiel.
Arlette Renollet, woonachtig in Parijs vatte de Parijse Métro samen in een prachtig borduurwerk. Eigentijds en eigenwijs. Ze laat daarbij werkelijk alles zien: van de architectuur van de metrobuis, de Jugendstil hekjes en lantaarns, de treinstellen en de lijnenkaartjes tot aan de vignetten: de bordjes verboden te roken, de aanduiding van de roltrappen, alles komt op de lap voor. Ook vonden op de lap 44 verschillende soorten tickets een plek - zelfs haar eigen abonnement, compleet met pasfoto is op haar lap te vinden.
kijk dat noem ik nou vernieuwend!
Arlette voor haar borduurwerk, in september 2004, Val d'Argent
23 opmerkingen:
Mooi dat jij er verder op doorgaat.
Het is toch niet zo, als iemand van de Design Academy een merklap maakt, dat die ineens helemaal het einde is? Ze doen net of het totaal iets nieuws is. Carline (niet Marianne) Vrielink heeft zich naar mijn inzien niet goed voorbereidt op dit onderwerp. Ze heeft nog heel wat werk te verrichten, als ze tenminste door wil gaan met de 'moderne' merklap.
Resumerend: het is een afstudeerproject waarbij de student geacht wordt te leren. Het is jammer dat je als student geen onderzoek doet naar iets wat je wilt gaan maken. Aan de ene kant kan dat leiden tot het blanco ingaan van een project, (zonder afleiding van moderne merklappen) en aan de andere kant blindheid, omdat er wel degelijk moderne merklappen zijn. (De tekst rondom de merklap moet overigens natuurlijk iets jubelends hebben om de merklap bijzonder te laten lijken, zo gaat dat bij de meeste kunstobjecten.)
Het is bijzonder jammer dat Carline iets inlevert als afstudeerproduct wat niet vernieuwend is, je gaat je als lezer afvragen of Carline door haar afstudeerbegeleider er niet op gewezen is onderzoek te doen naar merklappen teneinde haar "uitvinding" in het goede kader te laten passen.
Ook onderzoek naar de herproduceerbaarheid had ze sneller en beter uit kunnen voeren als Carline zich eerst wat in de materie had verdiept. (Je gaat je toch afvragen of er niet een lampje gaat branden bij Carline als die galeriehoudster haar een patroon laat zien met het garen er bij.)Ik hoop in elk geval dat Carline heeft geleerd van haar afstudeerproject.
Over de galeriehoudster, ze handwerkt zelf duidelijk niet en daardoor ontbreekt het haar aan de kennis die handwerksters - die wel de passie hebben om zoiets te maken-, wel hebben.
Marcella, wat laat jij weer heerlijke foto's zien, smullen!
Misschien is het ook zo dat de maakster een spontane vrouw is en nadenken plannen en inlezen en zo [nog] niet in haar woordenboek staat!
Marlies
Marlies, het blijft een afstudeerobject, daar wordt je geacht over na te denken, onderzoek naar te verrichten e.d.!
Oh kijk nu!! Jij gaat door waar Berthi is opgehouden. Het is inderdaad zo dat ze geen voorstudie heeft gedaan. Ik ben sinds kort bezig met merklappen en ben alles aan het lezen wat ik hier over in mijn handen krijg. Nee dit doe ik niet voor een galerie of afstudeerprojekt maar ik denk dat ik er meer van af weet!! En dat als een thuisprutster!!!
Ja Marcella wat jij hier laat zien dat is vernieuwend......Hele mooie foto's.
Carline wil mensen de indruk geven dat zij met iets nieuws gekomen is, de moderne merklap.
Als iemand echt iets nieuws wil laten zien, gaat dit nooit in één jaar tijd. En zeker niet door je techniek niet uit te proberen. Er gaan zo enorm veel werkstukken en tijd aan vooraf, voordat een kunstenaar tevreden is over zijn/haar vernieuwende techniek.
Ik ben heel benieuwd of ze zich verder gaat verdiepen in dit onderwerp en of ze meer merklappen zelf gaat maken.
PS. Zou ze eraan gedacht hebben haar merklap op linnen te laten drukken?
Tuurlijk is het belangrijk dat ze zich goed voorbereid , maar er mag toch ook wel spontaniteit zijn? Ik heb vaak bij mijn werkstukken of het nou quilts of borduurwerken zijn -als ik spontaan aan de gang ga lukt het , en als ik alles ga overdenken ga ik twijfelen , over kleuren en zo , wel ronde lijnen , geen ronde lijnen , effen stoffen , bedrukte stoffen , misschien werkt Carline ook wel zo. Spontaan bedoel ik dan.
Marlies
Berthi, ik heb de naam even veranderd in het log, bedankt!
Maaike, mooie aanvulling
Marlies, spontaan zijn, niet hoeven nadenken, zo maar, zonder kennis van zaken lekker borduren waar je zin in hebt dat is voor ons, de hobbymeisjes en daar is niets mis mee, integendeel. Daar beleven wij een hoop plezier mee en als we geluk hebben vindt onze omgeving het ook nog aardig ;)
Als afstudeerproject van een vormgever van een prestigieuze opleiding mag het wel een onsje meer zijn toch?
*schouderklopje voor de thuisprutster ;)*
Thnxxx!!!
;-)
Dames, het lijkt me goed om de kunstenares en de galeriehoudster van jullei wijze woorden op de hoogte te brengen!!!!.
Op zich vind ik het al mooi dat de 'jeugd' zich erin verdiept. Er is veel over te zeggen zowel positief als negatief, ik hou het maar even in het midden als weegschaal zijnde vanwege de balans :-) (al zou ik nu een log vol kunnen schrijven... )
Vlug naar volgende weblog... ik loop vreselijk achter met lezen.
wat een reacties en dat kan ik hier niet direct zien, de tyhuisprutsers winnen het met vlag en wimpel en maken ook wel eens een quilt-merklap toch, en ik denk ook als het een studie¨project is datn moet er veel voor gedaan zijn aan onderzoek,
Marcella, vergat ik helemaal te zeggen dat je schitterende, indrukwekkende borduurwerken laat zien.
Ik werd helemaal in beslag genomen door de lap van Carline!:-)
Hier een super thuisprutser (nog nooit buitenshuis gehandwerkt)!!! Gooi je nu naar mij ook een bosje tulpen :-))).
Wat een discussie, beetje mild naar de jonge dame hoor. We moeten allemaal leren en maken fouten, ik wel !!!!
Voorop staat dat wij schik hebben in creeren wat voor techniek het ook is of periode/styl.
@marian'ne m, als afstudeerproject van iemand van de Design Academy mag je wel wat eisen stellen!!!
Afgelopen najaar ben ik naar enkele tentoonstellingen van afstudeerprojecten geweest. Jammer dat ik deze lap niet tegen ben gekomen, anders had ik er al lang eerder iets over geschreven.
go Marcella!
(en Berthi natuurlijk.) ik heb me hogelijk maar dan ook hogelijk verbaasd. volgens mij studeert ze af aan een hogere opleiding en daar hoort minstens gedegen onderzoek bij.
Ik ben het met bovenstaande opmerkingen helemaal mee eens.....dit behoeft eigenlijk geen enkele aanvulling......hulde aan de thuisprutsters!! Misschien zouden "de ontwerpster" en de galeriehoudster inderdaad hiervan op de hoogte gebracht moeten worden. Al zouden ze alleen maar geattendeerd worden op de weblogs met de verwijzingen naar het filmpje. Misschien leren ze er nog iets van.
Marcella, wat een mooie ontwerpen heb je laten zien. Ik zou zo graag een groter plaatje willen zien van de geborduurde metrokaartjes. Denk je dat dat mogelijk is??? Ik heb namelijk een man die helemaal gek is van treinen en metro's.
marianne, jou werp ik een bosje rozen toe omdat je altijd zo lief probeert om de kool en de geit te sparen ;)
*haalt snel de doorntjes eraf*
Marga, stuur even je emailadres via het mailformulier, dan krijg je ze privé. Ik heb meer foto's maar het zijn vrij grote bestanden, te groot voor hier eigenlijk en ik vermoed dat je man ook liever een groter plaatje heeft.
@Marga en Tijm, ik heb gisteren een mailtje gestuurd naar Carline waarin ik haar geattendeerd heb op de merklappententoonstelling in 2008, ik heb haar ook succes gewenst mocht ze verder gaan met het merklap ontwerpen.
Prima, Maaike, dank je wel
Ik kijk mijn leven lang al naar textiele kunst. Gewoon omdat het voor een vrouw het gemakkelijkste is (was?) om met textiel te werken. Wij thuisprutsers zitten heel erg vast aan vakmanschap. Het mag wel vernieuwend zijn,maar er mogen beslist geen rafels te zien zijn.Dat hele metrogebeuren is heel leuk en laat duidelijk zien dat er vooruitgang is in de traditionele maniervam werken, maar meer nog van onderwerpkeuze. Het niet doen van degelijk vooronderzoek is natuurlijk nooit goed te praten... Anny
Je kunt het de studente niet eens volledig verwijten, de docent(e) daarentegen verdient klapjes. Beetje boel arro is het wel. En geachte collega's thuisprutsters... uw werk vind ik mooier en wat Marcella ons hier laat zien vind ik écht nieuw.
Een reactie posten