maandag 29 juli 2019

Een dagje uit 1

Het is al weer een paar weken geleden dat ik op een zonnige, nou ja, regenachtige woensdag met de trein richting Hoorn ging. Vroeg op, want rond tien uur begon de weversmarkt. IK was er nog nooit geweest maar het klonk magisch....weversmarkt. Nu ben ik natuurlijk geen weefster maar 'iets met draadjes' trekt wel degelijk mijn belangstelling. Het weer werkte bepaald niet mee maar wat hád ik het naar mijn zin. De markt begon droog en al gauw sloot Majo zich bij mij aan en al pratend over steekjes en de inhoud van de kraampjes liepen we over de weversmarkt. Een kleine buit was er ook....
een paar bosjes vrolijk gekleurde draadjes mochten voor weinig mee en bij dezelfde kraam scoorde ik ook de royale klos met blauwe 'gimp'. Ook voor mevrouw TreeofNeedlework was er een mooie doos met inhoud....ik ben heel benieuwd wat ik daar ooit van terug ga zien in een workshop of cursus. Mijn blauwe gimp, eigenlijk vind ik de klos al mooi, kan ik gebruiken voor bijvoorbeeld mijn Chinese stekjes, zoals hier....
In dat geval had de gimp dan wel wit moeten zijn, maar een kniesoor die daar op let....het is in ieder geval een mooi draadje om mee te werken. Terwijl wij de kraampjes voorbijgingen viel er een drupje...en daarna nog een en het eindigde voorlopig in een miezerig regentje. Ondertussen scoorde ik nog wat kleine zaken...
een heel, heel, heel primitief weefgetouwtje uit China met een beginnetje van een prachtig geweven bandje. Het mooie bandje ernaast met de kwastjes hoorde er bij. Ik weet inmiddels dat zo'n weefgetouwtje een backstrap loom heet. Hoe het werkt zie je hier Een ander aankoopje, in inmiddels een ware stortbui was dit mooie Folded embroidery fragmentje.
. Ik bewaar het in mijn Chinese garenboekje als voorbeeldje hoe het écht moet. Ondertussen was mijn 'dagje uit op Ebay' gearriveerd met de post: een Chinees krekelkooitje, ik zag ze in de verzameling van Mieke Gorter in Rijswijk en het was love at first sight...nu heb ik mijn eigen Cricket cage en ik ben er zo blij mee...

8 opmerkingen:

Guusje, zei

Wat een mooie aankopen.

Anny zei

Ha! Dat wordt krekels vangen. En zoals een Westlander zegt:"je bent goed uit geweest".

Licia Huizer zei

geweldig leuk. hoop er ook ooit nog eens heen te gaan.

marcella zei

Ik had Japie moeten houden, Anny. http://nuttigenfraai.blogspot.com/2011/09/?m=0

marcella zei

Ik zie je volgend jaar daar, Licia Huizer

Truus zei

Dat zijn mooie aankopen voor bij je andere werkstukken.
Wist niet dat dit ook te koop was op de weversmarkt.
Mooi is je borduurwerk -van deze techniek heb ik alleen nog maar een paar steekjes gemaakt.
Gezellige dag
groetjes, Truus uit Drenthe

kaneeltje zei

Dat wordt op je knieën krekels vangen! Ga je het weefgetouwtje ook proberen?

marcella zei

@Kaneeltje, ik heb wel overwogen om het bandje af te maken op het weefgetouwtje. Ik moet eerst de draden weer goed leggen, om te kunnen weven. Andere optie is om de hele klos af te wikkelen en een deel ervan af te knippen en zelf een bandje opzetten. er zit zo'n vier, vijf meter lengte op de klos.