maandag 30 oktober 2017

We zaten niet stil......

Het is al een tijdje erg rustig op nuttig en fraai. Achter de schermen kan ik zien dat de oude blogjes nog steeds goed bekeken worden. Soms omdat een bepaald onderwerp weer even in de belangstelling staat, dan zie ik heel veel 'hits' op een onderwerp en soms 'zomaar'. Al werd er dan niet geblogd, er werd wel hard gewerkt. Aan nieuwe dingen bijvoorbeeld zoals een fraaie lap-in-wording in Fries witwerk. Een langdurig project want de steekjes zijn klein en de lap nogal groot. In een volgend blogje laat ik daar iets van zien. Kleinere projektjes waren er ook maar die show ik nu en dan op mijn facebook pagina. Afmaken van oude projecten hoort er natuurlijk ook bij en zo kwam halverwege dit jaar mijn Marker Pronkrol tot een fraai eind. Bijna twaalf meter proefjes in Marker wit-en sneewerk, miniatuur kledingstukjes of fragmenten van de rijke Marker dracht. Een groot deel van de pronkrol staat beschreven in de tweede e-cursus Marken. Voor een uitgebreide cursus in Marker wit-, stop- en sneewerk verwijs ik je naar de eerste e-cursus. Beide e-cursussen zijn nog steeds hier te bestellen.
Al bordurend en 'pronkend' kwamen Margreet en ik in contact met Thijs Adriaans die eveneens een grote liefde heeft voor de streekdrachten die Nederland heeft gekend. Thijs is filmmaker en fotograaf met een passie voor mode. Voor de opnamen waren wij twee dagen op locatie, op Marken en ergens in Noord Holland. Het resultaat van die bijeenkomsten is nu te zien in de prachtige docu die Thijs maakte over de klederdracht van Marken. Natuurlijk zijn wij niet de enigen die in de docu aan het woord komen, want aan wie kun je nu beter vragen hoe de Marker dracht beleefd wordt dan aan de Markers zelf? Met oude beelden van het eiland en de huidige Markers aan het woord, wordt een prachtig beeld geschapen van de rijke geschiedenis van het eiland. Vanaf vandaag staat de docu van Thijs online en wens ik jullie heel veel plezier met het bekijken ervan. Hier is de site te bezoeken. En als je toch op de site van Thijs bent: vergeet niet de vele extra's die Thijs over Marken op de site heeft gezet te bekijken,ze zijn zó leuk!! Met dank aan Thijs, Margreet en Marken.

8 opmerkingen:

Martine zei

Leuk dat filmpje over Marken. Dank voor de link.

Unknown zei

Heb ontzettend genoten van het filmpje over Marken.
Ik ben nog steeds fan van de mooie technieken.

Unknown zei

Nog een vraag je is de pronkrol ergens te bezichtigen ?

kaneeltje zei

Hoi Marcella,
Fijn om weer eens een blogje te lezen !
En je pronkrol is af, wat zal dat een plaatje zijn.
Een groot deel al bewonderd natuurlijk maar zou best het hele resultaat willen zien.
Ik ga zeker kijken naar de docu maar pas vanavond.
Hartelijke groet,
Annette

Annelies zei

Prachtig, ik ga het zeker nog een keer terugzien en wat een inspirerende man ook !

Jeanny zei

Erg leuk filmpje over Marken !

Truus zei

Geweldig dat filmpje van Marken.
Het is jammer dat de Marker cursus van Margreeth is afgelopen -was met veel informatie en werkstukken om zelf te maken.
Ben benieuwd naar jouw pronkrol.
Gezellige dag
groetjes, Truus uit Drenthe

MarianneP zei

Wat een prachtige film over Marken! Ik heb genoten. Overigens ook van Thijs, een kleurrijke figuur!