donderdag 7 mei 2015

Een doosje van 9 x 9 cm.....

Een paar dagen geleden liet Jeanny haar stoplapje zien. Ze ging aan de slag naar aanleiding van een artikel in een oude HZG. Zelf ook een liefhebber van stopwerkjes, herinnerde ik me dat ik diezelfde techniek uit dat oude tijdschrift ook 'eens' had uitgeprobeerd.....maar wanneer en waarin? Ik moest echt even nadenken want zoeken is geen optie meer met zoveel werkstukken die in dozen en laden liggen. Vanmorgen 'floepte' de oplossing van het probleempje mijn hoofd binnen:...er was nog een souvenir-achtig doosje met allerlei piepkleine werkstukjes. Ik heb het hier geloof ik nog nooit laten zien, dus bij dezen de show and tell:....
Hier zie je het doosje met inhoud, de buitenmaten van het doosje zijn 9 x 9 cm. Het doosje had ik al en alle werkstukjes zijn op die maat aangepast. Een held met karton en lijm ben in nog steeds helaas niet, al zijn ook daar wel kleine vorderingen merkbaar ;)
In het doosje zit een klein 'liftje' van een op maat gemaakt kartonnetje met een lintje: zo kan ik makkelijk de andere kartonnetjes uit het doosje halen. De opdracht van het Souvenir-doosje zit in het deksel, onder het strikje.
We waren destijds met zijn drietjes en er waren drie lapjes te verdelen. Ik koos deze. Ik vermoed dat het zakdoekjes of kleedjes zijn uit een oud kindernaaidoosje. Ieder mocht 'iets' doen met haar lapje en mijn idee was om het patroon of een deel daarvan op verschillende manieren uit te werken op heel kleine lapjes in een heel klein Souvenir-doosje. Behalve de pronkrol of Souvenir de ma Jeunesse waren er nog allerlei andere manieren om de schoolwerkstukjes als één geheel bij elkaar te bewaren. De proefjes en werkstukjes op een kartonnetje naaien is daar een van. Een dergelijk werkstuk was er nog niet van mijn hand, dus dit was een prachtige gelegenheid daarvoor.
Hier zie je vier verschillende technieken die elk iets van het oorspronkelijke patroon laten zien. De naam van de techniek schreef ik onder het werkstuk.
Behalve dan van dit werkstukje in Casalguidi, een cursus in die techniek volgde ik ooit bij Margreet Beemsterboer.
Nog een viertal werkstukjes uit de Pronkdoos; het lapje rechtsboven is ook gemaakt in een techniek uit een oud nummer van HZG. Erg leuk om dat op kleine schaal eens te proberen.
Het is telkens weer een uitdaging om te bepalen welk deel van het patroon je kunt gebruiken voor de techniek die je gaat uitvoeren. Als laatste werkstukje zie je het mini- stoplapje, niet groter dan 6 x 6 cm waarin ik het patroon heb doorgestopt op de oude manier, beschreven in HZG.
Een erg leuke techniek, die ik zeker nog eens ergens ga toepassen.

13 opmerkingen:

Annette zei

Mooi!

Anoniem zei

En dat zijn schattige , lieve ,maar vooral mooie werkjes.M.H.

Jeanny zei

Wat een mooi gevuld doosje, een ware schat! Leuk idee trouwens.

Marijke zei

Een echt "schatkistje"! Ik ben helemaal weg van het kleine stoplapje, zo mooi!

Annelies zei

Wat een lief doosje en prachtige werkjes !

Anny zei

Gewoon heel lief!

Truus zei

Wat een geweldig leuk doosje en idee om het zo te doen.Mooi de werkstukjes.
Lijkt me ook leuk voor de Marker werkstukken in iets grotere uitvoering.
groetjes,Truus uit Drenthe

kaneeltje zei

Ik zou bij jou best weleens in al die dozen willen kijken...... dit doosje is prachtig ! Zo handig ben ik (nog) niet met borduurtechnieken, moet nog veel leren en oefenen.

Johanna Zweden zei

Wat mooi en apart
Groetjes vanuit een regenachtig Zweden en een fijn weekeinden

Gerard zei

Leuk zo'n souvenir-doosje! Zelf heb ik een "grote" souvenir-doos met werkjes niet groter dan het A-4 formaat. Ik zag (en zie nog steeds) op tegen een lange strook aan elkaar genaaide werkjes, zoals een pronkrol zou horen te zijn, vandaar de doos.

Lida zei

Wat leuk! Echt iets om zelf eens te proberen, want een grote souvenir als jij maakte, vind ik teveel van het goede, maar dit is echt zo mooi en fijntjes! Ik snap dat je hiervan hebt genoten bij het maken, het resultaat is beeldschoon! Groetjes
Lida

Tony zei

Hallo Marcella.Ik ga meteen ook zo'n doosje maken.Ik vind het prachtig.Groetjes Tony

Guusje, zei

wat een mooi doosje gevuld met veel moois.