woensdag 30 juli 2014

even eruit

Het is alweer even geleden dat ik mijn laatste blogje schreef. Ik had het dan ook druk met van alles. De dagelijkse zorgen en zorgjes, het naderende vertrek van zoonlief uit Nederland, de voorbereidingen voor het 2e Marken project wat in september van start gaat en dan ook nog hier en daar wat vakantie er tussen door. Het lijkt erop dat na het uitzwaaien van zoonlief afgelopen zondag de rust weer een beetje is teruggekeerd. Omdat de aangename dingen van het leven veel leuker zijn om te lezen, volgt hieronder een kleine impressie van onze vakantie in de Haute Savoie in juli met als hoogtepunt het Festival Musique Mecanique waar we voor de inmiddels zesde keer aan deelnamen. Omdat het toch een heel eind rijden is plakken we aan dit festival altijd een extra weekje 'voor onszelf' vast. Dit keer werden het zelfs twee weken in verband met een herdenking van een vorig jaar overleden mechanische muziek vriend. We hadden een heerlijk hotel, met niet alleen een kamer met bed, maar ook een enorm privé terras aan de kamer...heerlijk om daar zo nu en dan even lekker te borduren of gewoon te kijken of te lezen. Ons terras was niet helemaal privé, we deelden het met een jonge zwaluwmoeder en haar kroost. Na ruim een week op eigen beweging lekker rondtoeren, brocantes bezoeken ( echte! Vier brocantes, pure verwennerij ;) en heerlijke dinertjes in de avond werden we voor het festival van start ging, verwacht aan een meer op zo'n 20 minuten rijden van ons dorp. Toegegeven: het vervoer er naar toe was 'niet helemaal' prima geregeld, maar eenmaal daar was het meer een pláátje! Natuurlijk waren we daar met een groot gezelschap, het festival had dit jaar ruim 450 festivaliers die allemaal van een drankje en een maaltijd voorzien werden. Het werd een gezellige avond waarin oude vriendschappen werden aangehaald. De volgende ochtend waren we vroeg op om na een festivalontbijtje te verzamelen aan het begin van de dorpstraat voor de grote parade. Een dansgroep uit Zwitserland, fraai in kostuum danst onder begeleiding van een draaiorgeltje en drie alpenhoorns, móói! Het wordt al wat voller, de festivaliers zijn druk in de weer om elkaars creaties te bewonderen. Het thema dit jaar was Gourmand, dus er liepen heel veel koks rond dit keer. Een oude bekende, deel van een groepje van drie muzikale 'fietsers'. en hier zijn collega. Wij kregen een onverwachte gast naast het orgel. Onverstoorbaar zat dit jongetje aan zijn ijsje te eten. Van de muziek om hem heen kreeg hij niets mee, zo leek het. Erg leuk was ook dit tweetal op fiets met piano en begeleiding van van alles wat belde, ratelde, floot en geluid maakte.. Ter afsluiting van de eerste festivaldag was er een prachtig vuurwerk waarvoor 's middags de voorbereidingen werden getroffen. Maar eerst was er nog een klein concert van deze Italiaanse operazangers, ook hier weer begeleid door een klein draaiorgel: Pas toen het helemaal donker was barstte het vuurwerk los. Wij hoefden niet in de rij te staan beneden, wij hadden ons eigen privé terrasje. Het was heerlijk zitten daar op de bank met een glaasje wijn en een hapje ;) De volgende dag was aanzienlijk minder warm en eigenlijk nogal regenachtig maar ook die dag was gezellig en ondanks de paraplu's en regenjassen erg druk. Mijn lief nam zijn kans waar toen er iemand een tuba bleek te hebben: hij is het tuba-spelen na al die jaren nog niet verleerd ;) . Het was weer een fijn festival. Zoonlief is inmiddels goed aangekomen in Taiwan, waar hij de komende jaren gaat werken en ik...ik werk rustig en in alle stilte door aan Marken deel 2. Gaan jullie je daar maar vast op verheugen, want het wordt inspirerend! bewegend beeld en geluid: klik

12 opmerkingen:

Truus zei

Wat een geweldig festival lijkt me dat! Wist eerst even niet wat ik me er bij voor moest stellen,maar bij het zien van de foto's werd het duidelijk.
Moeilijk lijkt me om je zoon te laten vertrekken naar dat verre Taiwan ook al is er nu mail,appjes,enz. om te kunnen communiceren.
Nog 4 weken-heerlijk--verheug me erop wat jullie allemaal hebben bedacht!
gezellige avond
groetjes,Truus uit Drenthe

Martine zei

Het was een heerlijk filmpje op you Tube.
Hebben jullie ook zo'n leuk orgeltje ?

marcella zei

Truus, het filmpje wat ik op Fb liet zien kun je hier bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=itlaqhjj7aQ&feature=share

Martine, het orgeltje met dat kleine jongetje zittend ernaast is van ons

Monica zei

Wow, de gezelligheid spettert hier van af, wat hebben jullie een super leuk orgeltje, om trots op te zijn. Fijn dat je zoon al vast goed is aangekomen. ik denk dat je blij zult zijn als hij weer goed en wel terug arriveert, maar zijn ervaringen zullen vast en zeker geweldig zijn.

Anny zei

Ha, je bent er weer! En met en heerlijk blogje. Dat festival is altijd een lust voor het oog. Wart moeilijk een je zoon zover weg! Gelukkig staat de moderne techniek voor niks en is het nu niet meer zoals vroeger toen in de jaren 50 de familie maar Canada ging... Ben benieuwd naar het nieuwe Marken project.

Jeanny zei

Wat een belevenis zo'n festival, erg bijzonder. Je vertelde laatst al dat het er zat aan te komen dat je zoon naar Taiwan zou gaan. Gelukkig zijn er de moderne mogelijkheden als mailen, skypen e.d.
Lieve groetjes

Villa Zeezicht zei

Wat bijzonder dat de liefhebbers van deze muziek elkaar treffen op zo'n festival, echt heel erg leuk om te zien! Ook ik wist eerst even niet wat ik me voor moest stellen maar je foto's zijn erg verhelderend ;) Sterkte met het vertrek van je zoon, dat lijkt me best heftig.. uitvliegen doet soms best een beetje pijn, zeker als hij naar zo'n ver land is.. Groetjes!!

Johanna Zweden zei

Wat ben ik toch blij met het internet zo kan ik vanuit Zweden meegenieten wat er zoal gebuurt in de wereld
Groetjes Joke

Truus zei

Bedankt Marcella voor de link-heb genoten van het filmpje en heb ook nog een andere op you tube bekeken van het festival.
Het valt me op dat veel van deze órgeltjes op een onderstel is gemaakt van een oude kinderwagen.
Kan me voorstellen dat je hier graag naar toe gaat.
groetjes,Truus uit Drenthe

Elma zei

Wat een prachtig filmpje, ik heb genoten.
Volgend jaar doe je weer mee en dan gekleed in de Marker dracht?

marcella zei

Elma, dat heb ik al eens gedaan, in Marker dracht daar gelopen. Toen was het thema kledinggericht. Het was wel warm hoor, het is daar gauw zo'n 35 graden en tussen de middag wordt stevig getafeld. Dan ging ik eerst naar het hotel, wat anders aantrekken, lekker eten, terug naar het hotel en het rijglijf weer aan zien te sjorren ;)

marijna zei

Wat een mooie foto's van jullie vakantie/festival. ziet er allemaal erg leuk , kleurig en vrolijk uit. Jullie zoon is het wel ver weg gaan zoeken! Fijn dat hij goed is aangekomen.